Communicatie

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Coraline
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 09 dec 2019 23:06

Communicatie

Bericht door Coraline »

Ik merk zo vaak dat katten mijn verstaan wanneer ik woorden zeg of gebaren gebruik die vaker herhaald heb.
Nu woon ik alleen en werk ik niet meer (afgekeurd). Dus horen zij ook wel dezelfde zinnen en tonen.

Ze reageren afzonderlijk op hun naam maar ook op hun koosnaampjes.
Wanneer ik iets lekkers geef en op het einde zeg “nou, nu is het operdepop” weten ze dat het klaar is en gaan zij ook niet schooien.
Niet dat zij ooit schooien maar ze draaien daarna ook om en gaan verder hun ding doen.

Ik zeg vaak 1…2. In een rustig tempo.
“De lamp gaat uit in 1….. 2…. Nu.”
En dan zoeken zij een plekje.
Stofzuiger idem dito. Kennedy houdt er niet zo van en zoekt dan haar plekje in de tunnel op.
Als ik vraag aan Pippa of zij mee gaat naar bed en ik zeg 1…2 een klap 2 keer op mijn bovenbenen en zeg dan ook “kom maar” dan komt zij 9 van de 10 keer. 10de keer wil zij ergens anders liggen.
Kenny is dol op kattenveertjes. Zij gaat op een krabmeubel liggen, op haar rug. Als ik 1..2 zeg en dan gooi (zelf wil ze of tennissen of vangen) dan staat ze klaar om te vangen.
Zeg ik dit niet dan is ze niet alert.
Heel bijzonder. En als ik bij de laatste opperdepop zeg dan gaat ze daarna met een kattenveertje spelen. Ermee jagen of in een waterbak gooien.

En zo zijn er door de dag heen meerdere woorden waardoor ik merk dat zij echt wel aan de toon/ klank/ woorden of combi weten wat er gaat gebeuren of verwacht wordt.

Kennedy herkent een fluitje dat als zij iets gaat doen wat niet mag, ik dat laat merken. En als ik haar naam lager uitspreek. Ze reageert dan ook mooi terug. Meestal stopt ze dan ook met wat ze wilde gaan doen.
De andere 3 hebben dit nooit nodig gehad en reageren ook niet op dat fluitje.

Andersom heeft Pippa ook heel duidelijk een lichaamstaal. Zij vindt het fijn als ik met haar mee ga naar een kattenbak. Kenny vindt het leuk om verstopt te gaan liggen om haar te bespringen als zij uit de bak komt. Bij Jackie doet zij dat ook en Jackie bij haar. Toch na al die tijd snapt zij niet dat Lotta en Pippa dat niet kunnen waarderen.
Pippa doet iets met haar lichaam waardoor ik weet dat ik haar moet volgen. Ze kijkt dan ook achterom of ik er nog steeds ben.

En zo zijn er honderden vormen van communicatie, wat zo ingeburgerd is. Maar ik ook mooi vind om te zien.
Bij honden is dit iets wat normaal is. Katten kunnen het op hun eigen manier ook.

Als ik de een prijs omdat ze aan een krabmeubel aan het krabben is, dan gaan 2 andere katten ook heel fanatiek krabben.
Wanneer ik een van hun prijs als zij op de kattenbak zitten en dan nog meer prijs als ze de buit nog eens goed ingraven dan heb ik meestal 2 of 3 katten die achter elkaar ook naar de bak gaan.
Prachtig🥰

Wanneer Jackie wil dat ik naar haar toe kom, haar knuffelplek is op de mat bij de deur, en ik kan niet meteen komen dan roep ik zangerig dat ik zo kom. En dat accepteert ze. Ze weet dat ik wel kom.
Of ik vraag haar waar “balletje is. Zoek jouw balletje maar.”
Dat is een ballenbaan. Vaak hoor ik dan een balletje rondracen door de baan.

Herkenbaar? Zijn er zo ook woorden of gebaren die katten snappen?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Communicatie

Bericht door castratenkoor »

Als ik zeg : wie wil er eten. Dan rennen ze voor me uit naar de keuken.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Communicatie

Bericht door Rik »

Ik denk dat katten niet zozeer op echte woorden reageren maar meer op klanken.
Maar zeker ook op een combinatie met de eigen houding die je aanneemt bij het geven van die klanken.

Bono reageert op alles wat ik zeg en doe, denkend "krijg ik al eten" :lol:
Dat wordt sterker naarmate het dichter bij etenstijd komt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Communicatie

Bericht door Dinky »

Hier reageert Iza duidelijk op haar naam. Als ze ergens in huis is en loopt te miauwen en je roept haar dan komt ze met staart in de lucht aanlopen
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Communicatie

Bericht door Cerna »

Bij ons kunnen de katten klokkijken. Ze krijgen altijd om 12.00 uur en 19.00 uur hun natvoer. Om 5 voor zitten ze allemaal bij de keuken en wanneer er iets tussenkomt en ze wat later eten krijgen, zijn ze allemaal al teleurgesteld vertrokken en komen pas weer wanneer ik roep 'eten!'.

Ze zitten ook regelmatig bij ons op de gang van het appartementencomplex en ik kan zo vaak naar de gang gaan als ik wil, ze blijven rustig liggen. Maar zodra ik naar de gang ga en twee keer 'hup, hup' zeg, rent de een na de ander naar binnen (alleen Yarah maakt er een spelletje van :lol: ).

Ze kennen allemaal hun eigen naam en zullen nooit komen wanneer ik een andere kat roep.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1624
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Communicatie

Bericht door Asse-Poes »

Héél herkenbaar ja :grin:
En elke kat reageert toch weer anders, behalve bij de woorden "nee" en "is op" :lol:

Vooral de toon bij het uitspreken van hun naam is al genoeg voor mijn katten om te weten of er iets leuks gaat gebeuren of juist iets minder leuks, of als het als waarschuwing bedoeld is,
Als ik Clea roep, komt Bellow niet.
Roep ik Bellow, dan komt Clea óók want zij is bang (gewoon jaloers haha) dat ze misschien iets mist.

Als ik wil dat ze even op moeten schieten of snel moeten komen, zeg ik "hop hop" en dan tik ik met mijn wijsvinger op de plek waar ze moeten komen.
Bellow reageert dan direct, Clea niet altijd (ze kijkt wel, maar heeft dan gewoon geen zin)

Verder hebben we ook rituelen en zowel Bellow als Clea kunnen klokkijken.
Bellow weet precies wanneer hij mijn yoghurt bakje mag uitlikken (Clea lust dat niet en wil ook niet iets anders)
Clea weet precies wanneer het speciale speelkwartier met de hengel is.
En als wij te laat daarmee zijn, gaat Bellow zenuwachtig rondjes lopen en zet zijn volumeknop steeds ietje harder en Clea gaat demonstratief en in opperste concentratie op het puntje van de stoel zitten, totdat Roland in de benen gaat en dat zie je de opluchting bij haar.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Plaats reactie