Angstige kitten lijkt niet te wennen

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Kittenfoster
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 dec 2022 15:09

Angstige kitten lijkt niet te wennen

Bericht door Kittenfoster »

Onlangs heb ik een zwerfkitten (10-12 weken) gekregen om deze op te voeden. Inmiddels heb ik Bolt in een ren gezet en voer ik hem tweemaaldaags met een lepel. Hij lijkt op dit moment comfortabel als ik bij hem in de buurt ben, hij is nieuwsgierig en speelt een beetje met de spullen die ik erin gezet heb. Ik zit ook vaak bij hem, praat geregeld tegen hem en hij kijkt ook wat ik doe. Tijdens het voeren aai ik hem ook.

Het probleem is dat wanneer ik hem benader, dat hij meteen begint te grommen of hissen en probeert te slaan. Als Bolt een slechte dag heeft dan slaat die ook het eten van de lepel. Voorafgaand aan het eten hisst hij/zij ook altijd. De staart zit tussen de benen. Als ik Bolt aai dan kan dat alleen tijdens het eten zelf en tussendoor stopt hij/zij ook met eten om te hissen en als nodig een mep uit te delen. Ik weet dat ik geduldig moet zijn, maar wat betreft gewenning en vertrouwen aan en in mij lijk ik niet veel vooruitgang te boeken.

Moet ik vertrouwen hebben dat dit goed gaat komen en gewoon geduldig zijn, of is er iets dat ik mis, of moet ik een andere aanpak hanteren?

Alvast bedankt :epray:
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5451
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Angstige kitten lijkt niet te wennen

Bericht door nellebel »

ik weet niet hoe lang hij bij jou is maar dit heeft echt tijd nodig. en daarmee bedoel ik misschien zelfs wel maanden. onze gijs was een bangerd (niet blazen of hissen maar gewoon bang). bij hem heeft het jaren geduurd voordat andere mensen hem mochten zien. hij verstopte zich als hier mensen binnen kwamen. voor ons heeft het ook maanden geduurd voordat hij ontspannen bij ons kwam liggen. nu is het de grootste knuffelkont die er is voor ons (inmiddels is hij 11) maar hij schrikt nog steeds heel erg snel van geluiden. hij heeft nog steeds zijn jeugdtrauma's, oa hij kent niet echt kattengedrag dus stalkt onze guusje vaak en door zijn onzekerheid raakt hij snel in paniek als hij alleen is. maar nogmaals hij is nu de grootste vrijkont die er is. anderen mogen hem zien maar niet aanraken.
mogelijk kan een ander kitten dat vrijer is jouw kitten helpen nu hij nog zo jong is.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Angstige kitten lijkt niet te wennen

Bericht door Anne »

Ik denk net als mijn voorganger dat het een goed idee is om hier een sociale kitten bij te zetten die niet bang is
Verder inderdaad een lange weg en veel geduld
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Nicole V
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 24 dec 2022 02:38

Re: Angstige kitten lijkt niet te wennen

Bericht door Nicole V »

Hoe gaat het nu?

Veel mensen maken dezelfde fout.
Introduceren aan een nieuwe omgeving of nieuwe kat doe je best nooit door ze direct vrij in huis te laten.
Vooral bange katten kan je best beginnen door ze in een vooraf ingerichte kamer te houden.
Ze moeten op hun eigen tempo kunnen wennen aan nieuwe geluiden en geuren.
Probeer dan ook niet te veel aandacht te forceren in het begin, ga af en toe op bezoek en zit op afstand.
Gooi snoepjes en probeer contact te maken met een speelhengel.
Pas als je merkt dat de kat wat meer op het gemak is zet je de deur op een kiertje dan kunnen ze zelf voorzichtig op onderzoek gaan. Laat de mogelijkheid altijd open dat ze zich naar hun veilige omgeving (kamertje) kunnen terugtrekken.

Met nieuwe katten introduceren zonder conflict begin je dat best ook zo.
Je kan dan gebruik maken van geuruitwisseling door een dekentje of kussentje met de geur van de andere kat te verwisselen of in de kamer te leggen.
Plaats reactie