Drie probleemkatten & goede afloop

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Metsan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 aug 2022 14:27

Drie probleemkatten & goede afloop

Bericht door Metsan »

Hieronder vertel ik over 3 van mijn katten, die probleemgedrag vertoonden. Ik deel deze verhalen om hoop te geven aan mensen die katten hebben met een soorgelijk gedrag.

1. De wegloopkat
In 2006 hebben we een Flora geadopteerd uit het asiel. Ze was toen ongeveer een jaar oud, en was op straat gevonden (niet gechipt).
Ze was echt de mooiste poes die ik ooit heb gehad!!
We hadden toen al 2 andere katten, en het contact met hun verliep meteen goed. De eerste tijd moest ze natuurlijk binnenblijven, maar de 4de avond ontsnapte ze via een klein openstaand bovenraampje, dat mijn andere katten nooit hadden opgemerkt! Gelukkig bleef ze in de tuin en konden we haar meteen weer naar binnen halen.
Ze bleef maar naar buiten willen, en naar een paar dagen ontsnapte ze weer… gelukkig was het overdag. Ik zag waar ze was en toen ik haar roep, kwam ze meteen weer terug naar huis. Oef!
Ik heb haar toen maar (min of meer) vrij naar buiten gelaten, want ze wist blijkbaar hoe ze weer terug naar huis kon, maar een aantal dagen later kwam ze niet meer thuis.
Het bleek dat ze bij één van onze buren naar binnen was gegaan, alsof ze daar woonde.
Ik zal jullie de details besparen, maar het eerste jaar dat we haar hadden, liep ze steeds weer weg. Gelukkig vonden we haar, of omdat de mensen via haar tatoeage contact met me opnamen, of omdat ze bij vrienden/buren in huis ging, die mijn kat herkenden…
Ik heb dat eerste jaar uren buiten doorgebracht om haar te zoeken, affiches op te hangen, enz.
Binnenhouden ging niet! We hadden een kattenluik, die we konden afsluiten via een soort schuifje, zodat de katten niet naar buiten konden. Maar één van onze andere katten vond dat maar niks en leerde om dat schuifje open te duwen. Flora ging er dan naast zitten, en zodra de andere kat het schuifje openschoof en naar buiten ging, hopte zij er meteen achter aan…
Na een jaar liep ze niet meer weg, maar ze liep altijd met ons mee als we gingen wandelen, en ze vond niets leuker dan als ik bij één van de buren op bezoek ging. Zij liep dan met me mee, en ging ook mee naar binnen… De meeste buren vonden dat leuk, maar niet iedereen…
Ze is de slimste, ondernemendste kat die ik heb gekend, buitengewoon aanhankelijk en vriendelijk tegen iedereen en ik mis haar nog steeds. Ze had bovendien de neiging om voor het huis op straat te zitten, en alle buren kenden haar.
Ze is uiteindelijk 14 jaar geworden en we hebben haar moeten laten inslapen omdat ze een longtumor had.
Ik schrijf dit verhaal omdat er misschien mensen zijn die hetzelfde probleem met hun kat hebben. Het komt wel goed, maar je moet er wel veel energie en tijd insteken, En bovendien héél geduldig zijn. Ik weet niet waarom ze zich zo gedroeg. Ze kon het goed met de andere katten vinden, maar misschien had ze liever alleen ergens gewoond…





2. De bange kat
In 2017 hebben we Nina geadopteerd, ze was ongeveer 4 maanden oud. Ze was één van een tiental katten die op een parkeerplaats van een supermarkt “woonden”. Een vereniging voor zwerfkatten steriliseerde de oudere katten en bracht ze weer terug naar de parkeerplaats waar ze werden dagelijks werden gevoerd, en zochten adoptanten voor de kittens. Ze wisten niet wat ze met Nina aan moesten, want die was zo “wild” dat ze naar maar nauwelijks in de buurt konden komen. Moeilijk om een adoptiefamilie voor haar te vinden.
Ik heb toen aangeboden om haar op te nemen. Ze heeft 2 weken in een slaapkamer gezeten, en raakte telkens totaal in paniek als ik naar binnenkwam. Maar toen ik een keer met één van mijn andere katten in de slaapkamer kwam, kwam ze spinnend op hem af.
Na 2 weken was ze het zat in de slaapkamer en liet ik haar soms rond lopen in het huis, maar het was niet te doen; ze was totaal in paniek als ze iemand zag of hoorde, et plaste en poepte in één van de bedden. In overleg met de zwerfkattenorganisatie, heb ik haar naar buiten laten gaan: op een mooie dag toen mijn andere katten ook in de tuin rondliepen…
Ze is toen een uurtje met hun in de tuin geweest, en toen liep ze de tuin uit.
En kwam ze niet meer terug.
Een paar dagen paniek: de kattenbak buitengezet, haar steeds roepen, eten buiten zetten. Maar ze was onvindbaar… tot ik op een moment zag dat één van mijn katten achter de tuin met een andere kat aan het spelen was. En, ja hoor, ze was weer terug! Wat een opluchting!!
Ik heb toen over een aantal weken, haar etensbakje steeds dichter bij huis gezet. En toen, de flap van het kattenluikje afgehaald zodat ze makkelijk bij het kattenvoer kon, dat binnen bij het kattenluikje stond. En ze kwam inderdaad naar binnen om te eten, en toen liep ze de keuken in, en een paar dagen later, liep ze de woonkamer in, en nog wat later kwam ik een keer thuis en lag ze op de bank te slapen.
Ze moest nog steeds weinig van ons hebben. Zodra we te dicht bij haar kwamen, rende ze hard het huis uit!
Maar nu, zo’n 5 jaar later, slaapt ze ‘s nachts bij mij op het bed en komt graag op schoot liggen, maar je mag haar absoluut niet vastpakken of oppakken. Dan raakt ze volledig in paniek.
Zolang wij dit niet doen, is het een heel lieve, aanhankelijke poes!

3. De agressieve kat!
De reden dat ik op dit forum ben terechtgekomen, is onze nieuwste aanwinst Bob. Bob is een kater van 1 jaar oud die we in juli van dit jaar uit het asiel hebben opgehaald.
Drie van onze katten waren in juni overleden, door verschillende oorzaken, en we vonden dat we plaats hadden voor een nieuwe kat.
Bob voelde zich meteen op zijn gemak in ons huis.
We hebben hem de eerste 24 uur in een slaapkamer opgesloten, en we hebben hem daarna de rest van het huis laten verkennen.
Eén van mijn andere katten, wou naar binnen, en ik heb hem in de kamer laten gaan waar Bob was. Nou, ze liepen meteen op elkaar af, neusjes tegen elkaar, en liepen toen samen door de woonkamer. Ik kon mijn ogen niet geloven! Ze gingen toen allebei ontspannen op de trap zitten, en toen ging het opeens mis! Mijn kat wou de trap verder omhooglopen en Bob sprong hem op de rug en hij rende achter mijn kat aan naar boven, waar ze onder het bed gingen vechten! Ik had dit nog nooit meegemaakt. Ik kreeg Bob eindelijk onder het bed uit, ben flink gekrabd, en heb toen mijn kat weer naar buiten laten gaan.
De dagen daarna was iedereen flink van streek, en mijn katten durfden niet meer naar binnen. Na een week kwam mijn kleinzoon van 1 op bezoek, en het was duidelijk dat Bob niet in dezelfde kamer als mijn kleinzoon kon zijn, omdat Bob veel te agressief reageerde als het kindje hem aanraakte of probeerde te aaien. We hebben Bob toen naar buiten laten gaan, dit was zo’n 9 dagen na de adoptie. En daar was Bob heel blij mee! En hij kwam ook altijd meteen weer hard aanhollen als we hem riepen.
Het probleem was echter, dat hij heel agressief was met mijn andere katten: zo gauw hij ze in de tuin zag, jaagde hij ze weg! Dit leverde veel stress op! Voor de katten en voor mij!
Mijn eerste reactie was: dan moet hij maar weer terug naar het asiel. Maar ik wist wat er dan zou gebeuren; hij zou heel moeilijk plaatsbaar zijn, als agressieve en niet sociale kat.
Dus hebben we hem gehouden, en door veel geduld en “gedragstherapie”, gaat het nu beter. Alle drie de katten leven grotendeels in harmonie samen, alhoewel Nina nog steeds bang voor hem is, en Bob Nina nog steeds wegjaagt als hij haar in de tuin tegenkomt.
Wat mijn “methode” betreft: ik heb zoveel & zo vaak mogelijk hun samen snoepjes/lekkernijen gegeven als ze bij elkaar in de buurt waren. Ik zette dan schoteltjes in de tuin (of in huis), eerst op een flinke afstand en later wat dichterbij elkaar met iets dat ze allen heel lekker vonden. Mijn idee was dat als ze elkaar zagen, terwijl ze iets lekkers aten, dat dat dan positieve associaties zou geven.
En dit werkte ook! De situatie is nog niet perfect, maar het gaat al een stuk beter.
Plaats reactie