Niet meer op de bak willen poepen/ plassen

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Noah12345
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 nov 2022 09:21

Niet meer op de bak willen poepen/ plassen

Bericht door Noah12345 »

Sinds een tijdje hebben we een probleem met onze poes Noah van 2 1/2 jaar, ze is nogal angstig van aard.
Noah likte altijd al veel haar op en at daarom veel gras.
Tijdens onze vakantie (1 week) was ze samen met de andere poes in een kattenpension, waar onze katten al twintig jaar met tevredenheid komen.
Ongeveer anderhalve week daarna wilde ze niet meer eten. Kort daarna is ze bij de dierenarts op dwangvoer gezet, vanwege het risico op leververvetting. Uit de röntgenfoto van de dierenarts bleek dat ze volledig verstopt zat. Ze is toen enkele dagen intern bij de dierenarts gebleven.
Met behulp van laxatract, eetlustopwekkers en speciaal voer is ze binnen enkele weken weer helemaal beter geworden.

Haar behoefte wil ze buiten in onze tuin doen en beslist niet op de bak. Dat deed ze overigens voorgaande winter wel!We vragen ons serieus af, of ze die week in het kattenpensioen misschien helemaal niet op de bak heeft durven poepen, omdat ze angstig is, en daardoor na anderhalve week een verstopping heeft gekregen.

Kun je een kat aanleren z'n behoefte weer op de bak te doen en hoe moet je dat voor elkaar krijgen?
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Niet meer op de bak willen poepen/ plassen

Bericht door Asse-Poes »

Heeft ze in het pension wel gebruikt gemaakt van de kattenbak?
Je mag toch aannemen dat de verzorgers in het pension dat in de gaten hebben gehouden.

Na die pensionweek was er eerst ook (nog) niets aan de hand met Noa.
Pas 1,5 week later stopte ze met eten.
Wilde ze thuis, dus na die pensionweek, niet meer naar de kattenbak?

Normaal hoef je een kat niet te leren wat de bedoeling van de kattenbak is.
Misschien helpt het als je de kap van de bak afhaalt.
Wellicht is ze in het pension door soortgenoten gepest terwijl ze op de bak zat, en durft ze nu niet meer.
Met een open bak ziet ze het "gevaar" aankomen en voelt ze zich niet opgesloten.
Dat verklaart dan ook haar voorkeur voor de tuin.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Noah12345
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 nov 2022 09:21

Re: Niet meer op de bak willen poepen/ plassen

Bericht door Noah12345 »

Beste Asse-Poes,

Hartelijk bedankt voor je snelle reactie en voor het meedenken. Heel attent!

Je vroeg je af of ze in het pensioen ook in de gaten hebben gehouden of Noah wel gebruik maakte van de kattenbak. Wij hebben dit nagevraagd, maar de pensionhouder zei ons dat hij het moeilijk kan achterhalen, omdat ook onze andere poes in hetzelfde hok zat. Ze hadden overigens geen last van andere katten, het was een grote afgebakende ruimte met buiten-en binnenhok.

En voor de duidelijkheid: in de zomer en in het najaar wacht Noah 's ochtends tot ze naar buiten mag om haar behoefte te kunnen doen in onze (omheinde) tuin. Ze mijdt de kattenbak. In de winter was dit steeds anders, dan zat ze liever niet in de kou.

En ja, er zit al een tijd geen kap meer op de kattenbak, dus daar kan ze geen last van hebben.
Ik overweeg om ze eens een dag binnen te houden zodat ze haar behoefte wel binnen moet doen. Aan de andere kant ben ik bang voor een averechts effect, omdat dit weer tot verstopping kan leiden, met alle gevolgen van dien...
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Niet meer op de bak willen poepen/ plassen

Bericht door Asse-Poes »

Ik snap em. Nou ja, gedeeltelijk dan :-)
Een flink aantal jaren geleden hebben wij de poezen ook in een pension gehad (was eigenlijk een poezenhotel, zo chique) en daar mochten ze pas in een gezamenlijke ruimte als ze gegeten hadden en van de kattenbak gebruik hadden gemaakt.
Dan wisten de verzorgers dat alles ok was.

Als jouw 2 poezen samen in 1 hok zaten, kan je echt wel zien aan de hoeveelheid plas en poep of dat van 1 of 2 katten is, maar daar heb je nu niets aan. Achteraf is altijd makkelijk praten.

Dus terug naar hoe het nu is.

Een eetstaking moet je niet willen riskeren, maar daar is geen sprake van geweest. Ze wilde in principe wel eten, maar die volle buik (darmen) zat haar dwars.
De vraag is dus, hoe dat gekomen is.
Veel likken = veel kans op een haarbal.
Laxeerpasta heeft geholpen, dus dan ligt dat voor de hand.

Het lijkt me eigenlijk stug dat het nog uit de periode van het pension is. Die verstopping zal gekomen zijn in die anderhalve week na het pension.

Is er iets veranderd in het eten wat jij Noah geeft?

Maar gelukkig is er nu geen sprake van verstopping meer en ik snap dat je dat niet nog een keer wilt meemaken.
Het simpelste is dan, als jij er geen probleem mee hebt, laat haar lekker in de tuin haar behoefte doen.
De echte kou begint ook nu pas, dus grote kans dat Noah vandaag of morgen vindt dat het té koud aan haar pootjes wordt en het van "ellende" toch maar binnen op de kattenbak gaat doen.
Sommige katten vinden het maar niks, zo'n kattenbak. Kennelijk vindt Noah dat ook 😀

Ik zou dus nog even wachten met het dwingen.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
LydieM
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 mei 2015 11:23

Re: Niet meer op de bak willen poepen/ plassen

Bericht door LydieM »

Mijn kater van 12 jaar, FIVpositief, wil sinds twee weken ook niet meer op de kattenbak. Dit na een antibiotica kuur voor ontsteking aan zijn bekje, en cortisone en pipet tegen mijt omwille van extreme jeuk na da antibiotica. Voor de rest eet en drinkt hij wel, maar enkel als ik het voor zijn neus zet. Hij gaat niet weg van zijn “huisje”, en poept en plast zelfs in zijn huisje… ik heb het idee dat hij de aandrang niet meer voelt? Een kat bevuilt normaal toch niet zijn nest?
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Niet meer op de bak willen poepen/ plassen

Bericht door Asse-Poes »

LydieM schreef: 21 nov 2022 11:53 Hij gaat niet weg van zijn “huisje”, en poept en plast zelfs in zijn huisje… ik heb het idee dat hij de aandrang niet meer voelt? Een kat bevuilt normaal toch niet zijn nest?
Bedoel je dat hij helemaal niet meer uit zijn "huisje" komt, ook niet om rond te lopen, of te eten?

Inderdaad, een kat is een heel schoon dier, die bevuilt zijn slaapplek niet.
Is er iets veranderd in huis, sinds die antibiotica kuur?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
LydieM
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 mei 2015 11:23

Re: Niet meer op de bak willen poepen/ plassen

Bericht door LydieM »

Hij komt enkel uit zijn huisje (dat is trouwens een grote doos met opening, voorzien van zijn favoriete fleece dekentjes, vlak bij de kachel in de woonkamer) om te eten en te drinken, en alleen als ik eten en drinken vlak bij de ingang zet. Sinds vorige week woensdag plast hij maar om de twee dagen, en hij heeft nog maar één keer gepoept sinds donderdag. Er is niets veranderd in huis, maar sinds laatste dierenartsbezoek wil hij blijkbaar niet meer bij ons zijn. Normaal was ie een grote knuffelaar, nu laat ie zich wel strelen, zolang hij aan het eten is. Een keer de laatste hap door zijn keel, verdwijnt ie terug in zijn huisje… Het lijkt wel of hij een soort herseninfarct heeft gehad en zijn huis niet meer herkent.
Ik woel niks aan zijn buikje en hij heeft blijkbaar ook geen pijn. Maar het kan toch niet goed zijn, zo weinig toiletbezoek… en mijn man denkt dat het aan de medicijnen ligt en wil niet terug naar de dierenarts.. Hij vindt dat we Rikki met rust moeten laten, zolang hij geen pijn lijkt te hebben.
En ik weet het niet meer ondertussen.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Niet meer op de bak willen poepen/ plassen

Bericht door Asse-Poes »

LydieM schreef: 22 nov 2022 07:02 Sinds vorige week woensdag plast hij maar om de twee dagen, en hij heeft nog maar één keer gepoept sinds donderdag.
Dit is echt foute boel!
Ik zou zo snel mogelijk contact opnemen met een dierenarts.
Als je je niet prettig voelt bij de dierenarts waar je geweest ben, ga naar een andere.

Je kan ook eerst even bellen.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
LydieM
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 mei 2015 11:23

Re: Niet meer op de bak willen poepen/ plassen

Bericht door LydieM »

Ondertussen is de toestand iets verbeterd, Rikki plast dagelijks en poept eens per twee dagen. Hij is tevreden in zijn huisje, heeft geen pijn, laat zich overal aanraken… Alleen wil hij niet op zijn kattenbak, hij springt er net zo snel uit als ik hem erin zet. En hij doet zijn behoefte dus in zijn huisje, in een hoekje… Op zich geen erg, effe opruimen en ok. Maar ik blijf het raar vinden, een kat die zijn nest bevuilt…
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Niet meer op de bak willen poepen/ plassen

Bericht door Anne »

Het lijkt toch dat hij de kattenbak associeert met pijn als hij wil poepen
Plus de combo van weinig bewegen
Je zegt wel dat hij geen pijn heeft maar als je naar zijn gedrag kijkt lijkt dat er wel op
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Niet meer op de bak willen poepen/ plassen

Bericht door crazycatladyP »

Eens met Anne, ik zou hem laten nakijken door de DA.
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Plaats reactie