Wij willen gaan samenwonen: hoe 3 katten bij elkaar zetten?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Wij willen gaan samenwonen: hoe 3 katten bij elkaar zetten?

Bericht door Mleen »

Hoi!

Mijn vriend en ik willen volgend jaar waarschijnlijk gaan samenwonen in zijn huis. We zien hierin eigenlijk geen obstakels, enkel veel voordelen, op eentje na.

Mijn vriend heeft een kater van ongeveer 9 jaar en ik heb twee poezen van 4 jaar. Als we gaan samenwonen betekent dit dat onze kattenbeestjes ook samen onder één dak komen te leven.

Kater is een lief, maar soms onvoorspelbaar beestje. Kan heel lief zijn als hij het wil, maar ook opeens naar je uithalen.

Poes 1 is een lief klein poezinnetje. Is wat angstig en onderdanig, zal nooit een vlieg kwaad doen en is vooral heel erg aan mij gehecht en altijd in mijn buurt.

Poes 2 is ook super lief, maar wat dominanter van karakter. Zij zal snel gaan grommen en blazen in het bijzijn van onbekende katten; ze tolereert poes 1 namelijk wel (zijn zusjes), maar zijn niet knuffelig samen o.i.d.

Het is voor ons geen optie om een of meerdere katten weg te doen, het zijn echt onze liefste maatjes.

Hoe kunnen we dit het handigst aanpakken?
Op internet lees je allerlei uiteenlopende adviezen: van gewoon direct allemaal bij elkaar zetten tot heel stapsgewijs aan elkaar laten wennen.

Wij zijn benieuwd, want we willen dit volgend jaar toch echt graag gaan doorzetten, maar het uiteraard wel op een voor de katten beste manier aanpakken en er de tijd voor nemen.
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wij willen gaan samenwonen: hoe 3 katten bij elkaar zetten?

Bericht door Dinky »

Nu het om volwassen katten gaat zou ik ze stap voor stap aan elkaar laten wennen en niet direct bij elkaar zetten. Dus starten met de poezen in een eigen ruimte
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Wij willen gaan samenwonen: hoe 3 katten bij elkaar zetten?

Bericht door Cerna »

Ik zou het ook stap voor stap doen.
Het huis is van de kater (naam?) en hij zal Nina en Spookje als indringers beschouwen.
Ik zou hem dus een paar uur apart zetten zodat de poezen het huis kunnen verkennen. Daarna de poezen apart zodat de kater kan ruiken dat er vreemd volk over de vloer is.
Dit zou ik een paar dagen zo volhouden totdat de poezen zich op hun gemak voelen in het nieuwe huis.

De kennismaking lukt denk ik het beste wanneer ze in het begin elkaar wel kunnen zien en ruiken, maar niet bij elkaar kunnen komen (bijv. mbv hordeur) en dan hangt het helemaal van de reacties af hoe snel ze echt bij elkaar kunnen komen.
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Wij willen gaan samenwonen: hoe 3 katten bij elkaar zetten?

Bericht door Mleen »

Bedankt voor jullie reacties! ☺️

De kater heet Dobby en het is inderdaad nu zijn gebied.

Nog een verschil is dat Dobby ook naar buiten gaat en mijn poezen binnenpoezen zijn, dus dat wordt ook nog dubbel wennen voor ze (en voor mij ook). Maar voor nu gaat het vooral om het wennen aan elkaar straks.
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wij willen gaan samenwonen: hoe 3 katten bij elkaar zetten?

Bericht door Rik »

Mleen schreef: 13 nov 2022 22:15 Nog een verschil is dat Dobby ook naar buiten gaat en mijn poezen binnenpoezen zijn, dus dat wordt ook nog dubbel wennen voor ze (en voor mij ook). Maar voor nu gaat het vooral om het wennen aan elkaar straks.
Even afhankelijk van hoe de introductie gaat is het even de vraag of het handig is als er een kat naar buiten kan. Het kan dus zijn dat je hem even binnen moet laten. (Als Dobby zich niet naar buiten terugtrekt bij de intro dan kan hij wel de mogelijkheid houden om naar buiten gaan. Maar uiteraard moeten de poezen die mogelijkheid niet hebben, dus dan moet je een kattenluik met chiplezer hebben.)

En wat is de bedoeling daarna? Katten naar buiten of binnen houden? Is de tuin afgezet of woon je in een buitengebied zonder gevaren?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Wij willen gaan samenwonen: hoe 3 katten bij elkaar zetten?

Bericht door Mleen »

Er is een kattenluik met chip, dus Dobby zou er dan uit kunnen en Nina en Spookje niet.

Ik vind het naar buiten gaan best wel spannend, want ze zijn dat niet gewend. Gelukkig is het wel een rustige wijk, dus niet met drukke doorgaande wegen in de buurt. Hoe we het binnen-buitenverhaal gaan aanpakken gaan we dus op een later moment bekijken.

Nu zijn we vooral nieuwsgierig naar het aanpakken van de eerste introductie.
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Plaats reactie