Poes valt plotseling katers aan

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Pclemens
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 nov 2022 18:28

Poes valt plotseling katers aan

Bericht door Pclemens »

Beste kattenliefhebbers,

Ik hoop echt dat iemand mij een oplossing kan bieden.

Ik heb 4 katten in huis, een Poes (Snow) een kater (Bink) en hun 2 zonen puck en muck. Ouders zijn tevens broer en zus, 6 jaar en kids zijn 5. Gered uit een boerderij, daarna meteen zwanger en beiden kittens gehouden.

Toen de kids werden geboren, moest snow niks hebben van Bink en heeft Bink een week of 3 apart geleefd. Snow was nogal beschermend voor haar kids. Dit was daarna meteen weg en het gezin was altijd mega happy!

8 weken geleden trof ik bloed aan in de urine van Puck, een blaasontsteking! Medicijnen gehad en alles was weer prima. Op ander voer en stress moest minder, had namelijk een verbouwing gehad in de zomer.
Dat voer was niet iedereen even blij mee, maar na verloop van tijd ging het beter!

Donderdagavond 13 oktober kwam ik thuis en ik merkte een bizarre sfeer. Alle katten waren onrustig en toen ik snow vastpakte, viel ze Bink aan. Gillen en grommen, ze liet al haar urine lopen.

Apart gezet en meteen naar de dierenarts. Een blaasontsteking! Dus aan de medicijnen, maar ik vond dat ze echt niet opknapte. Wat blijkt, een bacterie en ze moet aan de anti biotica!
Inmiddels zat ze al 10 dagen apart en haar gedrag veranderde niet. Want ze doet ontzettend lief naar haar kids en Bink, maar tot twee keer toe pakt ze na een paar uur weer Bink en laat ze weer haar urine lopen!

Dus wederom naar de dierenarts, welke aangeeft dat ze onrustige darmen heeft. Daar medicijnen voor en urine op kweek!

Afgelopen vrijdag de uitslag, niks concreets gevonden. Bizar! Ze heeft wel nog wat bloed in de urine zei de DA.

Side note; in de tussentijd merk ik dat de heren ook onrustiger zijn. Puck domineert Bink, door hem achterna te rennen. Bink is mega onrustig!
Hij schrikt van alles, denk mede door de aanvallen van snow.

Nu ben ik van plan Bink te gaan onderzoeken. Echter heb ik, om blaasontstekingen uit te sluiten, Bink en muck hun urine al laten onderzoeken. Daar was niks te vinden.

Ik vind het zo bizar. M’n katten familie was altijd in harmonie. Snow deelde wel eens een tik uit, maar er was liefde naar elkaar. Die liefde is er naar mijnsinziens nog steeds alleen lijkt het alsof snow razernij aanvallen heeft.

Help!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1698
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Poes valt plotseling katers aan

Bericht door Asse-Poes »

Wat een verhaal!
Ik heb de oplossing niet voor je, werkelijk geen flauw idee,
Het lijkt alsof er iets in hun omgeving is, waar ze onrustig van worden. Maar wat dat is??
Ik hoop dat iemand anders hier op t forum je kan helpen.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5149
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Poes valt plotseling katers aan

Bericht door Synemios »

Urine laten lopen tijdens aanvallen is angst, dus er is blijkbaar al langer iets niet goed tussen die 2.
Ik heb het hier ook gehad, nadat Lizzy ziek geworden is.
Lizzy kan wel goed opschieten met Luna en Indy, maar met Tommy en Timmy is het echt vechten en plas laten lopen dus ik heb ze nu uit elkaar gehaald en gehouden.

Maar het is dan wel zielig als er altijd 1 alleen zou zitten, dus ik zou dat wel mixen.

Wat ook nog zou kunnen is een herintroductie.
En/of zylkene inzetten.

https://kattenacademie.nl/blog/gevechten-in-de-groep/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Pclemens
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 nov 2022 18:28

Re: Poes valt plotseling katers aan

Bericht door Pclemens »

Ik ben ze nu langzaam weer aan het herintroduceren bij elkaar. Snow lijkt bangig voor Bink, waardoor er een soort rare confrontatie ontstaat. Het is vreemd want ze zijn altijd gewoon normaal geweest naar elkaar.

Vanuit de dierenarts Zylkene gekregen, dit ga ik nu gebruiken. Heeft iemand ervaring met de poeder of de chews?
Welke werkt beter?

Kan het misschien zo zijn dat Snow altijd de "baas" was in huis en Bink dit probeert over te nemen, nu Snow ziek is geweest?
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1698
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Poes valt plotseling katers aan

Bericht door Asse-Poes »

Pclemens schreef: 08 nov 2022 14:32
Kan het misschien zo zijn dat Snow altijd de "baas" was in huis en Bink dit probeert over te nemen, nu Snow ziek is geweest?
Dat zou heel goed kunnen ja.
Hier was Bellow duidelijk de baas, Tot hij ziek werd. Clea was toen heel lief voor hem.
En daarna is hij nooit meer de baas geweest. Dat is Clea nu.

Voor info over Zylkene moet je bij Synemios zijn. Die reageert straks vast nog :-) of iemand anders hier.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5149
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Poes valt plotseling katers aan

Bericht door Synemios »

werking is hetzelfde, poeder kun je door het voer doen, dus misschien handiger, tenzij je kat niet moeilijk is en alles lust.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Pclemens
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 nov 2022 18:28

Re: Poes valt plotseling katers aan

Bericht door Pclemens »

Bedankt voor jullie reacties!

Ik lees ook veel over Feliway, momenteel heb ik verdampers met valeriaan hangen. Dit ruikt echter voor mij echt goor (sorry haha). En naar mijn idee werkt dit niet.
Heeft iemand ervaring met feliway of iets vergelijkbaars?
En synemios, zijn jouw katten blijvend uit elkaar of tijdelijk?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5149
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Poes valt plotseling katers aan

Bericht door Synemios »

Nee die van mij zijn blijvend uit elkaar.
In de zomer ging het even goed, en toen werd Lizzy weer ziek en het was meteen foute boel.
.
Voor Lizzy is die stress funest dat slaat meteen op haar lichaam en wij willen daar geen risico's meer mee lopen ook omdat iedereen op deze manier het gelukkigste is.

Nu is ze ook weer lekker aan het spelen en wij wisselen zelf ook af
Ook qua ruimte wisselen we de katten.
Wel heb ik in heel het huis katten lig en speel plekjes.

Maar er zit hier nooit iemand alleen.
De anderen kunnen wel bij elkaar maar ze hebben toch zo hun voorkeuren.

Dus in de praktijk zitten Timmy en Tommy samen.
En Luna, Lizzy en Indy samen.

Luna kan met iedereen goed overweg

Indy heeft ook regelmatig aanvaringen met Tommy en Timmy.
Maar minder heftig dan Lizzy

Feliway zou je kunnen proberen Maar hier deed het weinig tot niets.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Mosi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 mei 2018 09:46

Re: Poes valt plotseling katers aan

Bericht door Mosi »

Feliway kan goed werken. Ik heb het altijd gebruikt bij introducties van nieuwe kittens en pas nog voor een (stress) plaskater.
Mijn ervaring is wel dat het op sommige katten een hele positieve invloed heeft, maar dat er ook katten zijn die er helemaal niet op reageren. Het is dus een kwestie van uitproberen.

De zylkene chews zijn erg hard (maar worden plakkerig als ze er op kauwen en kunnen dan vast gaan zitten aan het gebit) ik denk meer geschikt voor honden dan katten. Maar mocht je een kat hebben die het naar binnen schrokt zonder lang te kauwen dan kan je het wel proberen. De kater die ze een tijdje gehad heeft (eerder waren ze minder hard, maar er is iets in de samenstelling veranderd) vond ze wel lekker.
Maar nadat ze veranderd waren en aan zijn tanden bleven plakken wilde hij ze niet meer eten.
De capsules vind ik erg handig, als je die open maakt strooi je het zo over het voer. Of wat ik vaak doe: door een zakje urinary Cream van kattovit roeren. (Omdat hij blaasgruis heeft mag hij niet de Miamor cat snack creme die de andere katten krijgen)
Plaats reactie