Wanneer 'bemoeien' met kittens?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MissMeow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 sep 2022 08:39
Locatie: Amstelhoek

Wanneer 'bemoeien' met kittens?

Bericht door MissMeow »

Hallo allemaal,

Sinds een paar weken heb ik 2 kittens en ik moet zeggen; het gaat best goed! We hebben een redelijk ritme, samen, in de nacht wordt er de hele nacht samen doorgeslapen (kittens in een mandje op bed en gang naar bak, voer en verschillende ruimtes toegankelijk) en de vernielingen blijven ook beperkt 😄 Het krabben gaat al goed op de krabmeubelen en verder ontdekken ze wat af. Natuurlijk worden ze steeds ondeugender, dus met bijna 11 weken zijn we er nog lang niet.

Mijn vraag:
Wanneer 'bemoei' je je als kattenmam met 2 opgroeiende kittens?

Bijvoorbeeld:
Samen eten. Ze hebben allebei hun eigen voerstation. Wanneer ik ze eten geef, vooral bij natvoer, willen ze nog wel eens bij de ander gaan schumen als eigen maaltje op is. Nu zet ik ze liefdevol terug bij hun eigen bakjes, maar is dat de beste manier? Of is het beter dat ze hun eigen grenzen aangeven?

Met spelen en de bakgang idem. Spelen gaat soms ruig en we willen elkaar nog wel eens storen tijdens het bakken van een kakkie 😏

Grijp ik in, of werk ik daarmee bepaald gedrag in de hand? Of leer ik ze zo beter waar grenzen liggen.

Benieuwd!
Mama van Knox Elfi🐈(Knox, m) en Knikita Loki🐈‍⬛(Knikita, v)🐾 "Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt"✨️Shiva, Allstar, Amor✨️
Fotoalbum
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Wanneer 'bemoeien' met kittens?

Bericht door nellebel »

bij ons was het vooral gijs die gericht was op eten (nog steeds hij is inmiddels 11) en guusje is heel snel afgeleid. brokken krijgen ze afgemeten 2x daags nu (voorheen vaker maar toen was het ook echt een probleem). dat gaat nu goed . natvoer doen we bewust 2x daags ook als wij eten, ontbijt en avondeten. gijs wilde vaker ook guusjes eten opeten en zij loopt dan weg. nu hadden wij ook toezicht omdat ze eten krijgen bij ons. wat wij deden was vooral even tegen gijs uhh uhh zeggen als hij naar guusjes bakje liep. dan bleef hij zitten. nu weet hij dit en gaat hij meestal zitten wachten en naar het bakje kijken maar hij gaat er niet meer heen. als guusje klaar is en wegloopt mag hij de restje uitlikken.
als het bij jullie geen probleem is, en ze doen het bij elkaar zou ik het lekker laten.
ook met de bak volgt gijs guusje vaker, maar dan bromt ze of geeft ze hem een tik op de neus en als hij dichtbij komt. dat regelen ze zelf . die grenzen moeten ze eigenlijk zelf leren aangeven.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Cerna

Re: Wanneer 'bemoeien' met kittens?

Bericht door Cerna »

"Buurmans gras is altijd groener" :-P

Wij hebben een kitten van 5 maanden en zij eet altijd op de klimpaal. Juist om ervoor te zorgen dat ze niet in een van de andere bakken duikt. Maar ze eet ook vaak veel sneller dan de volwassen katten en wanneer ik zie dat ze haar eten op heeft dan leid ik haar af met een speeltje.
Maar net zoals bij Wendy mag ze wel de restjes opeten wanneer de andere katten klaar zijn. Inmiddels noemt mijn man haar onze stofzuiger. :lol:

Ik zou ingrijpen wanneer je ziet dat een van de kittens minder eet dan de ander. Maar wanneer ze halverwege van bakje wisselen - en dus uiteindelijk gewoon hun portie binnenkrijgen - dan is er niets aan de hand.
Voor volwassen katten is de kattenbak heilig, maar voor kittens geldt dat niet zo. Dat moment komt vanzelf en dan zul je merken dat ze elkaar niet meer zullen 'storen'.
Gebruikersavatar
MissMeow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 sep 2022 08:39
Locatie: Amstelhoek

Re: Wanneer 'bemoeien' met kittens?

Bericht door MissMeow »

Danke schőn!
Mama van Knox Elfi🐈(Knox, m) en Knikita Loki🐈‍⬛(Knikita, v)🐾 "Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt"✨️Shiva, Allstar, Amor✨️
Fotoalbum
Plaats reactie