Jaloezie, verveling of simpelweg agressie?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Musty+Snowy
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 aug 2022 11:18

Jaloezie, verveling of simpelweg agressie?

Bericht door Musty+Snowy »

Sinds 2 maanden ben ik trotse kattenmoeder van 2 adoptiekatjes uit het asiel. Ze zijn uit hetzelfde huisje in het asiel terecht gekomen. Snowy is 2 jaar en Musty is anderhalf jaar. Beide zijn binnenkatten. Ik noem ze wel eens Ying en Yang, omdat Musty volledig zwart is en Snowy volledig wit is. Ook hun persoonlijkheid is precies het tegenovergestelde. Musty is enorm nieuwsgierig, wil alles zien en ontdekken. Het liefst wil hij in iedere kamer zijn waar ik ook ben. Ook is hij erg vocaal als hij wil gaan spelen of als hij mij zoek is. Spelen wil hij het liefste de hele dag. Snowy is juist erg van het 'de kat uit de boom kijken'. Ze had even nodig om op te warmen en was erg schuw in de eerste weken. Nu houdt ze erg van knuffelen (vorig week zat ze voor het eerst volledig op mijn schoot). Slapen is een van haar favorieten hobby's, maar spelen met veertjes, touwtjes en schoenveters vindt ze geweldig.

Om het beeld goed te schetsen zal ik ook wat vertellen over mijn achtergrond etc. Ik ben tot mijn 10e opgegroeid met katten en dit zijn nu mijn eerste huisdieren. Ik woon in een appartement van 65m2 samen met mijn vriend. Ze hebben overdags in principe toegang tot alle kamers buiten de badkamer/wc. Ik heb 2 kattenbakken die ze beide gebruiken zonder problemen. Ik heb 2 etensbakken, maar ze eten gerust uit dezelfde bak. Ik heb 2 krabpalen, waarvan één ook een mogelijkheid om in te schuilen. De andere heeft een hangmatje om in te liggen. Verder heb ik nog allemaal verschillende speeltjes voor ze. Ik heb hier en daar ook nog wat dingen waar ze aan kunnen krabben.
Momenteel werk ik nog heel onregelmatig en weinig, maar vanaf september ben ik ongeveer 4 dagen in de week 8 uur lang van huis en mijn vriend werkt fulltime. Dit heb ik ook aangegeven tijdens het adoptieproces.

De eerste weken, zoals al eerder gezegd moest Snowy erg wennen. Ze was redelijk schuw. Musty was de eerste dag eigenlijk al direct gewend. Hij was aan het eten/drinken, spelen en begon direct te kroelen. Eerst lagen ze vaak samen met elkaar op de bank of de grond en werd Musty vooral schoongemaakt door Snowy. Als ik hem dan even geen aandacht kon geven dan miauwde hij wat en ging hij naar Snowy toe die hem met alle liefde aandacht schonk. Het liefst ligt Musty direct naast mij op mijn bureau. Snowy ligt vaak op de grond naast mijn bureau, maar ook vaak op de bank in de woonkamer.

Ik speel nu dagelijks een aantal keer met hem (ook met Snowy). Soms een aantal keer 10 minuten en soms bijvoorbeeld 30 minuten achter elkaar. Ik doe dit in de ochtend en avond om zijn energie wat kwijt te raken. Echter ben ik soms niet in staat om te spelen/aandacht te geven. Dan ben ik bijvoorbeeld bezig met huiswerk voor school. Hij blijft dan geruime tijd miauwen naast mijn stoel. Ik probeer dit dan wel te negeren om aan te geven dat het nu geen speeltijd is. Wat hij dan soms doet is op de grond gaan liggen, maar soms gaat hij op het bureau staan en begint dan bijvoorbeeld te knagen aan kabels van mijn toetsenbord/muis of hij duwt zijn poot in mijn drinken. Ik weet dat dit ook een manier van aandacht vragen kan zijn, want ook negatieve aandacht is aandacht. Ik zet hem dan altijd van het bureau af om aan te geven dat dit niet mag en ik ga dan eigenlijk gewoon verder met waar ik mee bezig was. Echter wat hij dan soms doet (en mij eigenlijk het meeste dwars zit) is dat hij naar Snowy gaat en hij haar lastig begint te vallen. Soms jaagt hij echt achter haar aan, soms gaat hij eerst liggen en laat zich een milliseconde schoonmaken en slaat haar dan. Of hij begint meteen met 'vechten'. Een aantal keer heeft zij echt al gepiept van de pijn en ze vlucht eigenlijk altijd gauw weg. Ook dan blijft hij haar achterna gaan. Ik heb al eerder geprobeerd als hij haar niet met rust laat hem in een andere kamer te zetten, maar zodra ik hem weer toelaat gaat hij weer achter haar aan.
Gister waren mijn vriend en ik van 10 's ochtends tot 8 uur 's avonds weg. Bij terugkomst hebben nog wat gespeeld met en wat aandacht gegeven aan beide katten. Rond half 11 zijn we naar bed gegaan. In principe slapen zij niet bij ons op de kamer. Ze zitten gedurende nacht in de woonkamer. Dit is eigenlijk al vanaf het begin zo. Ik ga er 's avonds best vaak uit en soms check ik dan even bij de katten. Veelal liggen ze of op de bank of onderop/bovenop het bureau te slapen. Ik hoorde rond 11.15 wat geluiden dus ik ben toch even gaan checken. Ik kon eigenlijk niks opmerkelijks vinden. Musty wilde erg graag mee de gang op toen ik terug naar bed wilde. Toen ik net 2 minuten op bed lag. Hoorde ik dat ze aan het vechten waren. Ik ben toen gaan kijken en uiteindelijk nadat ik zag dat hij niet meer achter haar aanging (hij bleef onder het bureau liggen) weer naar bed gegaan. Verder heb ik vannacht niks meer gehoord.

Ik vraag me af wat (en of) ik hier (iets) aan kan doen? Ik wil namelijk niet dat Snowy constant door Musty wordt aangevallen als hij zich verveelt of zijn zin bijvoorbeeld niet krijgt. Ook wil ik dat ze onderling goed met elkaar kunnen opschieten, maar ik heb het idee dat dit eigenlijk steeds minder goed wordt. Ze liggen steeds minder bij elkaar, spelen minder met elkaar en zoeken elkaar eigenlijk (buiten het 'vechten' om) minder op.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Jaloezie, verveling of simpelweg agressie?

Bericht door Rik »

Musty+Snowy schreef: 28 aug 2022 12:20 Echter wat hij dan soms doet (en mij eigenlijk het meeste dwars zit) is dat hij naar Snowy gaat en hij haar lastig begint te vallen. Soms jaagt hij echt achter haar aan, soms gaat hij eerst liggen en laat zich een milliseconde schoonmaken en slaat haar dan. Of hij begint meteen met 'vechten'.
Zeer herkenbaar met de situatie hier.
Hier is het echt wel 'jachtspel'. Alleen omdat de spel-energie van Yuna en Bono zo verschillend is, resulteert dat in een jacht van Bono achter Yuna aan. Gelukkig heeft zij voldoende vluchtwegen en is meestal wel op tijd weg en als ze bepaalde punten bereikt (vensterbank, bed, etc) dan stopt hij ook gelijk. Als hij echter sneller is dan pint hij haar op de grond (komt gelukkig niet zo vaak voor).

Dus naast het genoeg en op tijd spelen met Musty (wat je al doet) en hem misschien wat extra uitdaging te geven (eigen interactieve speeltjes) zul je genoeg vluchtwegen voor Snowy moeten creëren en haar misschien de zelfverzekerdheid geven dat zij Musty ook wel eens een klap kan geven.

Ik laat Yuna hier wel eens tijdens het spelen met een noodgang op Bono afrennen, alleen om te laten zien dat zij ook actief kan zijn en haar minder als prooi ziet. Ook zie ik wanneer Bono het op zijn heupen krijgt en dan geef ik hem wel even de aandacht zodat hij zijn zusje niet lastig gaat vallen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Jaloezie, verveling of simpelweg agressie?

Bericht door Pikachu »

Ik zie dat je veel probeert te spelen, dat is goed. Maar een vriendin van mij (die kattengedragstherapeut is) zegt dat je beter vaker korter speelt, dan een keer lang. Dus even 5 minuutjes de hengel bovenhalen bv, een aantal keer per dag.

Je kan proberen ook meer speelgoed te gebruiken waarmee ze zichzelf kunnen bezighouden. Speeltjes die heel licht zijn, die ver weg glijden als ze er zacht tegen tikken, doen het hier goed. Dan denk ik bv aan van die "boinkz".

Of een ballenbaan, ook populair.

Maar het moet niet veel kosten. Veel interessante dingen op de grond neerleggen. Een paar kartonnen dozen met wat gaten in gesneden, daar snoepjes in verstoppen, of speeltjes met kattenkruid. Dat houdt hem misschien wel een tijd bezig.
Musty+Snowy
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 aug 2022 11:18

Re: Jaloezie, verveling of simpelweg agressie?

Bericht door Musty+Snowy »

Dankjewel Rik en Pikachu! Ik ga met de gegeven tips aan de slag :grin:
Plaats reactie