mijn kat wil snachts eten

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
tonb15
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 aug 2022 21:49

mijn kat wil snachts eten

Bericht door tonb15 »

De laatste tijd maakt mijn kat mij wakker midden in de nacht omdat hij wilt eten ,dan blijft hij miauwen.Ik geef hem dan eten maar als hij gegeten heeft gaat hij weer miauwen een paar keer.Na een uur of 3 begint hij weer om eten te zeuren.
Hij heeft een dieet en ik geef hem elke keer kleine beetjes om af te vallen maar nu hij zo zit te zeuren snachts geef ik hem meer eten.
Hoe kan ik voor komen dat hij snachts gaat zeuren?!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: mijn kat wil snachts eten

Bericht door Anne »

Door hem nooit aandacht te geven als hij snachts miauwt
In feite heb je hem dat aangeleerd want je hebt hem beloond met eten
Hoelaat krijgt Hij zijn eten voor het laatst?
Je kan ook overgaan op een voerautomaat als je wilt doorslapen maar of dat het miauwen stopt weet ik niet, misschien wil je kat gewoon aandacht
Misschien een idee om voor het slapen gaan intensief met hem te spelen zodat hij ook moe wordt
Sterkte ermee
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: mijn kat wil snachts eten

Bericht door Rik »

tonb15 schreef: 20 aug 2022 22:01Ik geef hem dan eten ...
Hoe kan ik voor komen dat hij snachts gaat zeuren?!
Yep. Daar ben je dus de fout in gegaan. Ik heb het ook gehad. Toen ze hier nog kittens waren had ik ze wel eens om 5:00 een klein handje brokjes gegeven. Op een gegeven moment maakte ze mij dus om 4:45 wakker om eten. Het heeft 14 dagen geduurd voordat ze dat afgeleerd hadden.

Katten hebben behoefte aan routine. Een vast tijdstip waarop ze te eten krijgen. Liefst 3 of meer maaltijden. Ik geef ze nu 's-ochtends, bij avondeten en voor slapen gaan eten. Je merkt dan dat ze tussendoor veel minder zeuren.

Dus... 14 dagen volhouden om op vaste momenten te geven en niet toegeven. Op moment dat je toegeeft... ben je de klos.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: mijn kat wil snachts eten

Bericht door TessaB »

Ik heb jaren geleden dezelfde fout gemaakt: altijd reageren op het miauwen...
Heb wat opgezocht over hoe je dat kan oplossen. Wij deden het als volgt:

- s avonds nog een half uurtje mee spelen voor je gaat slapen.
-na het spelen krijgt hij de laatste maaltijd
- s nachts echt helemaal negeren.

Heeft bij ons weken geduurd, maar als je volhoudt, heb je een heel leuk resultaat. Dan zijn het die slapeloze nachten wel waard. Hij slaapt nu heel de nacht mooi bij mij. Om 6u wordt hij wakker, maar dat vind ik helemaal OK.
Hij is wel heel de dag buiten, dus kan energie kwijt. Ik weet niet hoe dat bij jou zit...
Plaats reactie