Grote Zorgen om Jop - tips en adviezen gevraagd

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
frizzr
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jun 2022 20:16

Grote Zorgen om Jop - tips en adviezen gevraagd

Bericht door frizzr »

Dag allen,
Sinds de verhuizing van mijzelf en mijn kat Jop kijk ik geregeld mee op dit forum vol met mensen die enorm van katten houden. Ik zal proberen het enigszins concreet te houden en beginnen met wat achtergrond informatie.

Jop is 5 jaar oud en is vanaf dag 1 al een binnenkat geweest. Om de bewuste reden dat mijn ouders, die naast mij wonen, al twee poezen hebben moeten laten inslapen nadat deze waren aangereden.
De eerste 4 jaar van zijn leven was hij echt de kat die iedereen zich wenst. Zo een die gewoon het liefst altijd boven op je zit. Veel kopjes. Ook was hij altijd nog wel redelijk klein. Daar moet je geluk mee hebben ook. Soms schrik ik me kapot van de tijgers die ik bij anderen wel eens tegenkom.

Alles lijkt toch langzaam wat minder rooskleurig te worden sinds de verhuizing. Ik ben verhuisd van een landhuis naar een veel kleiner huis achter mijn ouders. Ook zijn er in deze woning een stuk minder ramen. Daar waar hij juist zo van genoot in de vorige woning. Ik ben letterlijk 20 meter naar links en 40 meter naar achter verhuisd. De locatie is dus bijna hetzelfde.

Ik merk (ruim een half jaar na de verhuizing) dat Joppie minder vrolijk is. Hij is ook aangekomen. En eind van de avond / begin van de nacht miauwt hij veel en zie ik hem toch wel letterlijk tegen de muur oplopen. Ik vind dat een naar gezicht en ik zou zo graag willen zien dat hij lekker kan spelen buiten. Net zoals ik dat gewoon bij de andere katten zie van de buren.

Je voelt hem al aankomen waarschijnlijk maar ik overweeg toch om Joppie na zoveel jaar buiten te laten. Maar wel op specifieke tijden. Dit omdat ik wil voorkomen dat hij wordt aangereden. Plus wetende dat katten van routine houden.
Ik zie dan ook vaak dat de buren een zelfde soort tactiek bewandelen (misschien ook wegens de drukke 50 km weg die in de buurt ligt).

Maar ik weet dat een kat geen speelbal is en als ik hem buiten laat , vind ik dat er geen weg meer terug is. Dus ik sta voor best een groot dilemma.

Maar ik heb nu echt het gevoel dat ik hem opsluit uit angst hem te verliezen. Echter vind ik het zeer egoistisch om hem alleen daar om binnen te houden. Nog maar te zwijgen over de temperaturen die gaan komen straks.

Omdat Jop overdag rustig is en veel slaapt. En omdat ik een trend zie bij andere katten eigenaren om hun kat zo na etenstijd en na de spits buiten te laten, overweeg ik nu om hem toch van buiten te laten proeven.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en meningen.

Natuurlijk komt er meer bij kijken want ik moet wel echt strict zijn met tijden.
Gezien mijn werk en ook kijkende naar zijn gedrag is hij het meest gebaat bij wat 'vrije tijd' zo tussen 1900 en 2200 uur.
Ik zou hem dan rond 19:00 uur zijn eten geven en daarna de deur open doen en alles eens observeren.
Voor het slapen zorg ik er dan weer voor dat hij binnen is en mocht dit succesvol zijn dan zou ik dit de volgende dag gewoon weer herhalen.

Op die manier kan hij hopelijk wat meer zijn energie kwijt, en hopelijk valt hij dan uiteindelijk weer in katzwijm op mijn lichaamsdeel als ik hem weer binnen heb (gelokt met een snoepje).

Wat vinden jullie van dit idee/plan?

Alles is welkom!

PS. ik ben evengoed nog steeds heel erg bang dat ik hem zelf op een dag naar de dierenarts moet brengen voor een spuitje :-( na een aanrijding maar met deze tijden heb ik het risico wel geminimaliseerd hoop ik.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Grote Zorgen om Jop - tips en adviezen gevraagd

Bericht door Rik »

Juist tussen 19.00 en 22.00 rijden de autocs wat harder en is er minder zicht (invallende duisternis). Lijkt me niet echt veilig.

Is je tuin af te zetten?

Wat is er anders dan voorheen? Kan hij slechter naar buiten kijken in het nieuwe huis? Heeft hij minder ligplekjes? Een binnenkat gaat niet zomaar uit zichzelf verlangen naar buiten. Er moet iets anders zijn.

Hier laat ik ze af en toe in de afgesloten tuin. Ze kunnen wel over het hek klimmen (naar de buren) maar dat doen ze nooit (ik heb Bono 1x van het dak van de schuur moeten plukken omdat hij er niet meer af durfde). Ze komen dan alleen buiten als ik zelf ook beneden ben en ze een beetje in de gaten kan huiden.

Tevens is 5 jaar misschien nog niet te oud voor een maatje. Maar ik weet niet hoe Jop dat zelf zou vinden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
bridie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 mar 2018 23:54

Re: Grote Zorgen om Jop - tips en adviezen gevraagd

Bericht door bridie »

Ik sluit me aan bij Rik.
Vooral wat betreft de tuin. Heb je een tuin? Kun je daar een schutting etc omheen zetten?
Ik ben vorig jaar verhuisd van een bovenhuis in de stad waar de katten niet naar buiten konden naar een rijtjeshuis in een autovrije buurt met een kleine tuin die ik afgezet heb. Als ik de katten buiten liet ging ik zelf ook buiten zitten( zeker in het begin) om te kijken hoe het ging.
Mijn kater heb ik afgelopen zaterdag moeten laten inslapen vanwege ziekte maar ik ben zo blij dat ik hem dat nog heb kunnen geven want hij genoot echt vd tuin en de plantjes en mijn poes klimt van pot naar pot. Dus op zich is zoiets inderdaad wel fijn. Maar als dat niet mogelijk is zou ik hem gewoon binnen houden. Misschien wat meer spelen/ katvriendelijk maken van het huis zodat hij bijv wat kan klimmen oid of een maatje inderdaad maar je weet nooit vantevoren of het klikt.
frizzr
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jun 2022 20:16

Re: Grote Zorgen om Jop - tips en adviezen gevraagd

Bericht door frizzr »

Bedankt voor de reacties. Tot dusver.

Het afzetten van de tuin is inderdaad wel een optie. Ik deel de tuin nu met mijn ouders. Maar de tuin is gigantisch. Het is dus op zich wel goed te doen om , zeker om de vijver heen, dat zal hij vast wel leuk vinden, een tuintje te creeeren voor hem.

Het grote verschil t.o.v. het vorige huis is echt de oppervlakte en de ramen. Dit huis heeft echt bijna geen ramen. Alleen bij de voordeur waar hij dan ook graag zit.
In het vorige huis was hij ook vaak aan het communiceren met de andere katten die wel buiten kwamen. Zo rende hij vaak van de ene kant van de woning naar de andere en weer terug. Dat vond hij geweldig. Ook dat zit er niet meer in.

De reacties stellen me wel wat gerust wat betreft het 'verlangen naar buiten' wat volgens jullie dus wel mee zou vallen aangezien hij ook echt nog nooit buiten is geweest. Ik weet dat ik vooral in de hoogte moet denken bij een verkleining van de woning.

Zo overweeg ik nu om een wat grotere stevigere katten toren voor hem te kopen (ondansk dat deze vrij nieuw is) en ik heb echt al veel plekjes gemaakt waar hij dan ook graag ligt, zoals boven. Waar dus nu een schuin dak is t..o.v. het vorige huis. Ik heb al verschillende onderdelen van een oude katten toren op een meubel geboord zodat hij ook daar nog op kan liggen.

Verder is de bank echt wel een favoriete plek van hem. Hij ligt altijd op de ingezakte plek. Een soort kuiltje . of nouja, kuil.. in de bank. op een kleed.

Het zou goed kunnen dat het ook de warmte is.. Maar ik vind het een vervelend gezicht om hem 's avonds miauwent omhoog te zien zoeken en tegen de muren op te lopen zelfs op zijn kattentoren tot hij letterlijk het plafond bereikt.

Als iemand voor mij een linkje heeft of tips voor het afzetten van een gedeelte van de tuin dan graag!
Mijn ouders zullen een groot hek door hun halve tuin echter niet waarderen. wat ik begrijp.

Ik zou wel wat meer mogen spelen met hem , aandacht dat krijgt hij zeker voldoende. Maar hij smeekt mij af en toe echt om met dat stokje met dat visje eraan te spelen. Hij wordt dan echt helemaal bizar wild.

Laat ik dat eerst maar eens echt dagelijks oppakken.

Alles wat ik wil is dat hij gewoon blij is. en gelukkig.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Grote Zorgen om Jop - tips en adviezen gevraagd

Bericht door Anne »

Misschien is een bezoekje aan de da ook niet verkeerd bij het vertonen van onrustig gedrag
Fijn dat je het op deze manier gaat oplossen
Ongelukjes zitten vaak in een klein hoekje
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Grote Zorgen om Jop - tips en adviezen gevraagd

Bericht door Rik »

Overigens nog niet gevraagd maar ik ga er eigenlijk vanuit dat Jop wel gecastreerd is, toch?

Wat betreft de tuin... Als je die grenst aan die van je ouders... Hoe is die afgezet? Is het er een mogelijkheid om beide tuinen samen af te sluiten? Dus dat de tuinen beide wel naar elkaar open blijven maar daar omheen alles afgesloten is.

(O, die tuin van je ouders was waarschijnlijk nog niet afgezet want die waren ook al twee katten verloren.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5436
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Grote Zorgen om Jop - tips en adviezen gevraagd

Bericht door nellebel »

Als je weinig tijd hebt om te spelen helpt het om een beestje aan een touwtje te doen en dan aan je broek vast te maken. Jij doet je ding en sleept het speeltje rond en je kat vermaakt zich prima


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
bridie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 mar 2018 23:54

Re: Grote Zorgen om Jop - tips en adviezen gevraagd

Bericht door bridie »

Anne heeft denk ik ook een goed punt.
Laat eerst even onderzoeken of er niets anders aan de hand is. Katten passen zich over het algemeen best snel en goed aan.
Als hij niet gewend is om naar buiten te gaan zal hij het ook niet missen maar op zich ben ik wel een voorstander van een frisse neus voor alle levende wezens al zal dat voor hem ook veel nieuwe impressies opleveren bijv geuren waar hij nog nooit eerder mee geconfronteerd is.
Het is lastig om je een tuinafzet idee te sturen als we niet weten hoe jouw tuin aan je huis grenst. Schuttingdelen,gaas, er is vanalles mogelijk. Ligt ook aan je budget of handigheid😉.
En aan je kat want de ene zal overal uit weten te ontsnappen( ik heb een kat die meerdere keren door een deur heeft weten te komen terwijl de deur nog op slot was. Alsof ze als een geest door de deur heen is gelopen. Weet nog steeds niet hoe ze dat voor elkaar kreeg)en de andere doet nog niet eens een poging.

Ben benieuwd en ik hoop dat Jop zich snel weer senang voelt.
frizzr
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jun 2022 20:16

Re: Grote Zorgen om Jop - tips en adviezen gevraagd

Bericht door frizzr »

Anne schreef: 14 jul 2022 22:05 Misschien is een bezoekje aan de da ook niet verkeerd bij het vertonen van onrustig gedrag
Fijn dat je het op deze manier gaat oplossen
Ongelukjes zitten vaak in een klein hoekje
nellebel schreef: 15 jul 2022 18:51 Als je weinig tijd hebt om te spelen helpt het om een beestje aan een touwtje te doen en dan aan je broek vast te maken. Jij doet je ding en sleept het speeltje rond en je kat vermaakt zich prima


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ja geniaal! Bedankt!
Bel en Bonneke

Re: Grote Zorgen om Jop - tips en adviezen gevraagd

Bericht door Bel en Bonneke »

Hey Fizzr

Wat vervelend dat je poes zich niet happy voelt. Ik kan me voorstellen dat je hem wilt helpen. Na een half jaar denk ik niet dat hij nog zijn oude huis mist of heimwee heeft

Aangezien je schrijft dat:

"Ik merk (ruim een half jaar na de verhuizing) dat Joppie minder vrolijk is. Hij is ook aangekomen. En eind van de avond / begin van de nacht miauwt hij veel en zie ik hem toch wel letterlijk tegen de muur oplopen."

Zou ik als eerste daarna kijken. Ik persoonlijk zou naar de dierenarts gaan om eerst iets fysieks uit te sluiten.

Mijn tweede stap zou zijn het huis een te bekijken vanuit kattenoogpunt. Je schrijft dat je nu minder ramen hebt. Ik weet mijn Bel gluurt graag. Jop vondt het leuk om "tikkertje" te spelen met de buurtkatten. Ook al zat hij binnen.

Ik zou me ook afvragen of er krolse katten in de buurt zijn. Een kater, zeker als die niet "geholpen", is zou best wel eens op vrijersvoeten willen gaan.

Katten worden tijdens te avondschemering en als de zon opkomt actief Dat is van nature de tijd dat ze gaan jagen. Ik heb het ook gezien bij Bel. Zonsopgang en zonsondergang crosste ze het hele huis door. En nu met Mabon erbij zijn het er twee die de kachel aan maken Afbeelding Nou ja dat is was overdreven. Ze liggen gewoon heerlijk te spelen en stoeien.

Als je besluit om hem naar buiten te laten zijn er legio mogelijkheden. Wat hier nog niet is genoemd is de catio.



Die zijn er in alle soorten en maten. Je kunt zo goedkoop of duur klein of groot maken als je zelf wilt Je kunt ze zelf maken of laten maken of een kant en klaar pakket kopen.

Kijk maar eens op youtube daar staan heel veel zelfmaak ideen op.

Zelf heb ik er een voor op het balkon gemaakt. Daarvoor waren deze video's mijn inspiratie





Ik hoop dat jij en Jop je gauw weer goed in jullie vel gaan voelen. Maar dat gaat goed komen. Ben benieuwd naar de afloop.

Groetjes en succes AfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door Bel en Bonneke op 17 jul 2022 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Bel en Bonneke

Re: Grote Zorgen om Jop - tips en adviezen gevraagd

Bericht door Bel en Bonneke »

nellebel schreef:Als je weinig tijd hebt om te spelen helpt het om een beestje aan een touwtje te doen en dan aan je broek vast te maken. Jij doet je ding en sleept het speeltje rond en je kat vermaakt zich prima


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Wat een schitterend idee Afbeelding Moest er zo om lachen. Maar ik ga het zeker proberen.
Plaats reactie