Kat zeurt om natvoer

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Catlover103
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jun 2022 12:28

Kat zeurt om natvoer

Bericht door Catlover103 »

Hoi allemaal,

Ik heb een kat uit het asiel. Omdat hij weinig dronk bedacht ik dat het een goed idee was om elke dag een klein beetje natvoer te geven met wat water erbij. Ik geef hem dit meestal rond 12u in de middag.
Maar... mijn kat heeft er een handje van om vanaf 10u al te zeuren om natvoer. Hij blijft continue voor mijn laptop lopen en gaat uiteindelijk tussen mij en mn laptop liggen. Inmiddels begint ie al met zeuren terwijl ik nog in bed lig in de ochtend.
Hoe kom ik van dit zeurgedrag af?

Alvast bedankt,
Anne
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat zeurt om natvoer

Bericht door nellebel »

tja als zijn gezeur werkt, zou ik zeggen, goed voor elkaar katje hahahaha. je kunt je afvragen waarom het om 12:00 uur moet. maar als je van vervelend gedrag af wilt dan is het een kwestie van negeren en volhouden. hier was gijs erg drammerig met eten. totaal gefixeerd. zodra het bakje brokjes bijna leeg was begon hij, dat ging zover dat guusje zelf klappen kreeg. uiteindelijk bleek volhouden en vaste structuur de oplossing. niet het bijna lege bakje of gijs zijn gedrag bepaalde dat het gevuld werd maar ik en vaste tijden. dat kostte veel energie gezeur gedram maar gijs weet nu dat ik bepaal (of mijn man) dat er ete nkomt en niet hij. en hij weet hoe laat. altidj op vaste tijd.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat zeurt om natvoer

Bericht door Rik »

Catlover103 schreef: 08 jun 2022 12:35 Omdat hij weinig dronk bedacht ik dat het een goed idee was om elke dag een klein beetje natvoer te geven met wat water erbij. Ik geef hem dit meestal rond 12u in de middag.
Waarom maar een beetje? Waarom niet gewoon compleet over op natvoer?

Katten zijn in ieder geval gewoontebeesten. Als je een paar dagen om 12:00 eten geeft dan komen ze daarna rond 11:45 vragen om eten. Vroeger gaf ik de katten een heel klein handje brokjes op moment dat ik wakker werd om 5:00 's-nachts. Nou, ze maakte mij vervolgens altijd om 4:45 wakker omdat ze wat wilde hebben. Dat heeft twee weken geduurd voordat ze in de gaten hadden dat ze het niet meer kregen.

Verder is het dus goed om routines in te bouwen. Hoeveel keer per dag geef je hem eten. Hier krijgen ze 3x per dag KVV (vers vlees). Om 9:00 als ik uit bed kom. Om 18:00 wanneer ikzelf ook ga eten en 23:00 voordat ik ga slapen. Je merkt ook echt dat als je dat een paar dagen doet dat ze zich daarop instellen en alleen dan om eten gaan vragen.

Maar hou er rekening mee dat het tot 14 dagen kan duren voordat oude routines er compleet uit zijn.

Geef niet in aan het gezeur gedrag !!!! Als je dat doet... dan ben je weer terug bij af. Geef op vaste tijdstippen of momenten en wijk daar niet vanaf.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat zeurt om natvoer

Bericht door castratenkoor »

Ik heb 6 katten en geef ze driemaal daags op vaste tijden natvoer, aangelengd met warm water. verder staan er gewoon altijd brokken op elke verdieping. Deze routine is ook handig als katten pillen en/of dieetvoer nodig hebben.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat zeurt om natvoer

Bericht door Dinky »

Dat is teken dat het narcose zeer wordt gewaardeerd ;-)

Vaste tijd hebben wij op 21:00 uur staan. En ja, dan begint het 'zeuren' ook wel eens een uur eerder. Wanneer je daaraan toegeeft dan wordt dat nieuwe tijd en beloon je het gedrag. En als het uur eerder is geworden dan proberen ze nog wat eerder.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Catlover103
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jun 2022 12:28

Re: Kat zeurt om natvoer

Bericht door Catlover103 »

Bedankt voor de antwoorden.
Het ding is: hij krijgt al 3x op vaste tijden droogvoer (middels automatisch voederbak) en 1x een vast moment natvoer, om 12u. Daar wijken we nooit vanaf. Hij heeft dus al routine. Ondanks de vaste routine blijft ie zeuren. Moeten we zijn gezeur dan maar accepteren?
In het asiel zeiden ze dat we niet alleen natvoer zouden moeten geven, vandaar dat we voornamelijk droogvoer geven en een beetje natvoer voor de vochtinname.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat zeurt om natvoer

Bericht door nellebel »

Zijn gezeur vooral negeren als je toegeeft blijft hij dit doen. Jij moet even letten dat jullie bepalen niet hij


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie