Van fervente buitenkat naar binnenkat na ongeval?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Lheentje
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jun 2022 12:58

Van fervente buitenkat naar binnenkat na ongeval?

Bericht door Lheentje »

Hallo allemaal,
Ik heb hier al heel veel gelezen en al hel veel bijgeleerd, bedankt daarvoor. Maar ik heb nog heel wat vragen.
Wij hebben twee katten, broer en zus (Zorro en Dodde), de kater is een fervente buitenkat, zus is bang van haar eigen schaduw en heel vaak binnen.
Zorro is zondagnacht zwaargewond thuisgekomen, aangereden. Na bange dagen, zijn longen en middenrif waren geraakt, zijn de longen en middenrif voldoende hersteld. Hij is echter zijn achterpootje kwijt, is deze ochtend geamputeerd.
Wanneer hij naar huis komt, moet hij 8 weken binnen blijven. We hebben beslist dat zijn zus dan ook binnen blijft, we hebben een kattenluikje met chip, maar dat halen we weg. In het verleden is Zorro er al vaker in geslaagd om uit te breken, zelfs al doen we het op slot.

Nu, Zorro is een paar dagen thuis geweest, in een bench, wachtend op zijn pootoperatie, die gepland was voor donderdag. Maar, zijn pootje (in de gips) begon heel hard te stinken en ik heb hem gisteren weer naar de kliniek gebracht. Daar bleek dat zijn pootje aan het afsterven was. Dus onmiddellijke amputatie.
De dagen dat Zorro thuis was, was Dodde behoorlijk bang... volgens de da waarschijnlijk om zijn geur (en die was al niet aangenaam voor ons!)

Jullie horen mij al komen met mijn zorgen:
- wat als ze niet meer met elkaar kunnen opschieten, en ze 8 weken samen in huis zitten.... komt dat goed... laat ik ze begaan? Ik moet binnenkort 4 dagen weg voor werk, maar er komt driemaal per dag iemand langs.
- wat als Zorro heel ongelukkig wordt als binnenkat... laat ik hem dan weer buiten... op drie pootjes? Ik denk dat ik liever een gelukkige buitenkat zie dan een gefrustreerde en ongelukkige binnenkat...

Vrienden zeggen me dat het allemaal wel goed komt, maar loop hier behoorlijk bezorgd rond...

Bedankt alvast om dit heel epistel te lezen...
Groetjes,
Leen
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Van fervente buitenkat naar binnenkat na ongeval?

Bericht door Anne »

Ten eerste, wat een ellende en sterkte met de gehele situatie
Het lijkt mij een goed plan om ze beiden binnen te houden gezien de revalidatie en de reactie van zuslief op broerlief
Misschien een idee om ondertussen de tuin af te zetten zodat Zorro straks op een veilige manier toch nog vd buitenlucht kan genieten?

Om op je vragen terug te komen,
Ja hou ze samen binnen net zolang ze het weer goed met elkaar kunnen vinden. Tot die tijd zowiezo binnen houden anders loop je kans dat Dodde haar heil ergens anders gaat zoeken.
Ik zou het laten begaan, als Zorro straks weer beter is en niet meer naar de da of anders ruikt gaat het wellicht beter
Ik neem aan dat Zorro voorlopig in de bench zit?
Blijf er in ieder geval bij als ze samen "los" zijn gezien Zorro nu zwak is en een makkelijk doelwit is

Over het naar buiten laten van Zorro als hij weer beter is, een kat met 3 poten kan ook snel rennen.
Onze driewieler Hobbel heeft wel moeite met klimmen en ergens opspringen gaat haar ook niet makkelijk af.
Wij hebben de tuin afgezet na meerdere ongelukken met de katten
Achteraf hadden we dat veel eerder moeten doen
Ik hoop dat dat bij jullie ook kan
In geval van niet is het afwachten hoe Zorro het straks gaat doen
Misschien heeft hij door dit ongeluk wel een trauma gekregen en durft hij straks niet meer.
Ik zou dat maar gewoon afwachten en je focussen op het herstel van Zorro

Ik kan me voorstellen dat je erg bezorgdt bent maar probeer gewoon dag voor dag te nemen en alles op zijn tijd

Heel veel sterkte met deze heftige gebeurtenis en beterschap met Zorro
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Lheentje
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jun 2022 12:58

Re: Van fervente buitenkat naar binnenkat na ongeval?

Bericht door Lheentje »

Anne,
dank je voor jouw reactie... ik maak me inderdaad zorgen over dingen die ik nog niet zeker weet.
Zorro komt morgenavond waarschijnlijk naar huis, en gaat in de bench. Donderdag wordt hij geopereerd aan zijn schouder, daar moet een schroefje in. Ik veronderstel dat hij dan weer de bench in moet voor een tijdje. hij zal in ieder geval anders ruiken nu zijn rottend pootje eraf is.

Dodde is niet de dominante hier, meestal plaagt ze haar broer graag, steekt ze de boel in gang en wordt dan wel eventjes boos als hij te ver gaat. Soms is ze ook boos op hem als ze een aanvaring gehad heeft met één van de buurtkatten, uit stress. Dan houd ik ze ook even gescheiden. Maar grootste deel van de tijd zijn het dikke maatjes, ze wassen elkaar, liggen samen in een mand of in de zetel.
Dodde rende als eerste naar beneden toen ze het kattenluikje zondagnacht hoorde. Ik hoop dat dat terug komt en dat ze elkaar niet uit frustratie in de haren vliegen omdat ze binnen moeten zitten.

De tuin afzetten is niet zo gemakkelijk... heb al zitten kijken hoe ik ons overdekt terras kan afsluiten, maar jullie weten ook... de medische behandelingen zijn niet goedkoop, dus moet even op het budget letten. Maar dat zijn zorgen voor later... Zorro moet toch een hele tijd binnen blijven en even wennen aan zijn nieuwe mobiliteit.

Bedankt,
Leen
Plaats reactie