Kat komt elke dag op visite

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
pjoes
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mei 2022 23:41

Kat komt elke dag op visite

Bericht door pjoes »

Hoi iedereen!

Sinds een paar weken komt er elke avond een kat bij me op bezoek - via de balkons achterhuis wimpelt ze even langs. Vaak doe ik de deur even open - en tot nu, speurt ze elke avond het huis af. Ze onderzoekt alles, alle kamers en alle hoekjes, ze kruipt in alle kasten die open staan, speurt alles(alles!!) af. Als ze komt, gaat ze gelijk op onderzoek uit: haar staart is vaak met het bovenste puntje geknakt, soms zwiept ze ook wel met haar staart - wat betekent dat? Moet ik haar dan eventjes met rust laten? Het is een heel nieuwsgierig beestje, en tegelijkertijd ook heel angstig (denk ik), héél stil in ieder geval, ik hoor haar nooit aankomen, miauwt nauwelijks. Ze schrikt veel van nieuwe dingen en harde geluiden, dus die probeer ik zoveel mogelijk te vermijden. Alleen een verontwaardigd geluid als ze niet in mijn tuintje mag poepen :) Ze laat zich niet echt aanhalen maar is ook niet heel erg schuw, eerder afwachtend.

Ik heb nooit eerder zelf een kat gehad en weet dus daarom niet altijd even goed hoe ze zich voelt. Ik heb wat opgezocht op internet en zo, maar zou het toch fijn vinden om wat te horen van verschillende kattenliefhebbers. Vorige week heb ik met het baasje gesproken en die vond het allemaal wel prima, als de kat wilde dan mocht ik haar in huis laten en ook wel te eten geven: ik zou graag willen leren hoe ik haar vertrouwen wat meer kan winnen. Wat kan ik doen om wat meer contact met haar te krijgen en hoe zorg ik ervoor dat ze me wat meer gaat vertrouwen? En waar kan ik het beste informatie vinden over lichaamstaal van een kat?

Groetjes en alvast heel erg bedankt :)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat komt elke dag op visite

Bericht door Anne »

Het is lief van je dat je zo goed voor deze kat wil zorgen
Maar voordat je je gaat hechten, het is iemands anders kat die het nu (nog) prima vindt dat haar poes bij jou binnen komt.
Een staart die heen en weer zwiept duidt op spanning bij de kat, dan kun je haar het beste met Rust laten
Eten geven zou ik niet gaan doen want dan heb je kans dat poeslief de hele dag zich bij jou nestelt en gaat de eigenaar zich een andere houding aan meten; of niet, misschien vindt de eigenaar dat ook prima en heb jij ineens fulltime time een kat in huis ;-)

Oftewel weet waar je aan begint. Katten zijn gewoontedieren
Mag de poes ook bij jou naar binnen als ie vlooien heeft of ziek is?
En wie gaat er dan met de poes naar de da?

Vertrouwen winnen vd kat kan juist door voer te geven maar dan zal poeslief dat elke dag willen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat komt elke dag op visite

Bericht door nellebel »

tja ik zou inderdaad ook even goed overwegen wat jij wilt. want een baasje die het wel prima vind dat zijn kat bij iedereen binnenkomt en eten krijgt is misschien niet zo gehecht aan zijn kat. jij interesseert je wel en wat inderdaad als het straks niet goed gaat met het diertje. voel jij je dan verantwoordelijk? geef een kat 1 vinger en hij pakt zo je hele hart in hoor. voor je het weet ligt hij elke dag lekker bij je te kroelen omdat jij hem aandacht geeft en is hij niet meer bang voor jou. en dan is het vreselijk als de eigenaar ineens zijn kat terug eist.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie