Dementie?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pisces2202
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 feb 2013 14:37

Dementie?

Bericht door Pisces2202 »

Onze Stitch van bijna 12, heeft net de diagnose beginnend nierfalen gehad. Op dit moment was alleen zijn ureum iets verhoogd, en het sg van de urine te laag. Hij zit op nierbrokjes, want medicatie is op dit moment niet nodig.

De afgelopen maanden merken we dat hij tegen de avond, en als het donker wordt begint te miauwen. Zo'n laag keelgeluid. Wij dachten eerst omdat onze andere kat weg was, dat hij blij was dat hij weer alleen de baas was in huis. Inmiddels begint hij het steeds vaker te doen. Gister had ik voor het eerst het idee dat hij onzindelijk wordt. De zijkant van zijn bil was nat, en hij stinkt als een bunzing (hoe krijg ik hem schoon?) Hij heeft een penisamputatie gehad, dus lekken ligt al voor de hand. Hij gaat nog steeds in onze beestenzandbak plassen, dus die weet hij nog te vinden.

Heb met de dierenarts gesproken over Cholodin. Nu is dat voor katten sowieso niet meer te krijgen, en voor honden zijn ze nergens leverbaar, dus nu heb ik het veel duurdere Aktivait besteld. Heb hier weinig ervaringen over kunnen vinden, en waar ik het wel heb kunnen vinden is 50/50 tevredenheid.

Ik weet dat het een kwestie is van ondersteunen, want tegenhouden kan je niet, maar ik heb dus helemaal geen ervaring met dementie. Iemand tips voor ons?
Gebruikersavatar
Jbo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 01 jan 2010 18:29

Re: Dementie?

Bericht door Jbo »

Visolie en cbd olie. En extra Vitamines B. Maar wat ik gelezen heb kunnen de symptomen van dementie ook door nierfalen komen. En via huisdierendokter heb je veel Chinese kruiden. ook voor ouderdom : Geria.

https://www.huisdierendokter.nl/oudere-dieren.html

Ik heb er geen ervaring mee. Alleen wat ik gelezen heb. Misschien kun je het eens lezen.. en kijken of je denk t of het wat is. Of zijn er mensen die hier wat meer over weten ?
Cerna

Re: Dementie?

Bericht door Cerna »

Onze Minoes (in 2000 op 19-jarige leeftijd overleden) was de laatste 4 jaar ook dement.
Ik merkte het in het begin vooral door gedragsverandering. Dan sprong ze op tafel (deed ze nooit) en jatte de kaas van je brood. Later werd ze ook onzindelijk en begon 's nachts te roepen.
Dan riepen wij "Minoes, wij zijn hier!" en dan kwam ze tussen ons in liggen en was het goed.

Het is vooral belangrijk dat de kat in zijn vertrouwde omgeving is want problemen met de oriëntatie zijn de eerste symptomen, eigenlijk net als bij mensen. Ook geen dingen verplaatsen in huis want daar wordt een dementerende kat erg onrustig van.
En vooral veel aandacht geven en gerust stellen: "Alles is goed, er kan je niets gebeuren".

Cholodin heb ik nooit gehad. Volgens mij was dat er toen nog niet.
Gebruikersavatar
Pisces2202
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 feb 2013 14:37

Re: Dementie?

Bericht door Pisces2202 »

Ik heb ook over Cbd gelezen, ook vandaag daarover nog gebeld. Dierenarts had daar niet echt een mening over wel vond ze Aktivait veelbelovend. Ook heb ik over Geria gelezen, ga daar ook verder induiken, want ik ben wel met huisdierendokter bekend. Symptomen dementie en nierfalen, schildklier etc ben ik ook tegengekomen, maar Stitch zit echt op het randje nierfalen, dat ik die 2 nog niet echt met elkaar link. Zijn bloedwaarden zijn in april gecheckt voor zijn gebit werd gedaan, en zijn eerder verhoogde crea was nu normaal en ureum was ook gedaald. Tijdens zijn gebitsreiniging en daarna ook nog gespoeld, en sindsdien geen enkele symptomen van nierfalen meer gezien. Zit ook op puur kidney inmiddels.

Qua oriëntatie gaat het volgens mij nog goed. Hij herkent de auto van mijn man nog, en gaat hem dan ook op de parkeerplaats ophalen. Wel lijkt het alsof hij voordat hij echt lekker tegen mijn hand aan gaat hangen om te kroelen, hij me eerst in moet schatten ofzo. Vind het in ieder geval nu nog heel moeilijk in te schatten of en hoe ver hij is. Op dit moment is het echt dat miauwen als het donker is, en dat hij gister dus aan de achterkant nat was van de urine.

Laten voor nu ook ‘s nachts een lampje aan in de kamer trouwens.
Plaats reactie