Binnenkort nieuwe meubels, tips gevraagd

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Kittenfan_2022
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 feb 2022 15:18

Binnenkort nieuwe meubels, tips gevraagd

Bericht door Kittenfan_2022 »

Hallo kattenliefhebbers, onze kitten is van 19 oktober 2021 en het gaat best goed. Ze speelt graag en springt weleens van de bank op tafel en op de stoelen. Nu hebben wij een leren bank en de stoelen zijn van nepleer. De meubels zijn best oud dus is het geen ramp dat er zo hier en daar een kras van de nagels van de kat zichtbaar is :roll:

Maar nu krijgen we binnenkort een nieuwe velvet bank en ik wil dat deze mooi blijft. De kat heeft genoeg krabmogelijkheden. Maar doordat het een binnenkat is wil ik haar ook niet verbieden om op de bank te springen/ spelen/ liggen en zelfde geldt voor de stoelen en tafel straks.. hoe kunnen we voorkomen dat deze beschadigd raken? Er zijn diverse sprays zag ik maar onze kat is ook best jong nog..

Hoe lossen jullie dit op? Graag tips. Erg bedankt!
Cerna

Re: Binnenkort nieuwe meubels, tips gevraagd

Bericht door Cerna »

Dat kun je niet voorkomen.

Ik koop altijd een bankstel van microvezel dat goed bestand is tegen onze 5 katten, maar ondanks dat zitten er wel wat krasjes en beschadigingen op. Maar het bankstel is inmiddels ook 'al' bijna 6 jaar oud. Microvezel is trouwens ook goed schoon te houden.
De andere (grenen) meubelen zitten ook vol krassen, maar die heb ik al 30 jaar en dan geeft een krasje meer of minder niet. Soms even wat olie er overheen en je ziet er (eventjes) niets meer van. :smile:

Ik had eerlijk gezegd geen idee hoe een velvet bekleding eruit ziet, maar zoals het woord het al zegt, het is dus een soort fluweel. Lijkt me niet echt ideaal met een jonge kat. Misschien dat je er een plaid over kunt leggen?
En de volgende keer eerst iets beter informatie inwinnen misschien? https://www.hillspet.nl/cat-care/resour ... jes%20ziet.
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Binnenkort nieuwe meubels, tips gevraagd

Bericht door crazycatladyP »

Een kleed erover leggen is ook het enige dat ik kan bedenken.
Dat en zorgen dat er voldoende krabmogelijkheden vlak in de buurt staan, katten willen nieuwe dingen toch eigen maken door hun geur eraan te geven.
Zelf heb ik ook microvezel en s nachts een kleed erop ivm spugen.
Aan weerszijden van mijn bank liggen van die kartonnen krabmandjes, bij mij blijven ze eigenlijk wel van de bank af, als ik het zie tenminste ;)
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Kittenfan_2022
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 feb 2022 15:18

Re: Binnenkort nieuwe meubels, tips gevraagd

Bericht door Kittenfan_2022 »

Cerna vijf katten dat zijn er nogal wat 😊 wat knap dat je meubels er nog redelijk uitzien. Microvezel is inderdaad een sterke stof. De meubelwinkel gaf dit ook aan maar ook velvet werd geadviseerd. Doordat het een gladde stof is zouden katten er niet graag hun nagels in zetten. Toch maak ik me zorgen. Wij hebben wel advies ingewonnen van meubelzaken. Velvet raadden ze juist aan 😊

Crazycatlady, een kleed is een goed idee. Helaas leef ik met anderen die dat vaak niet zouden doen en nalatig hierin zijn. Maar waarom een kleed ivm spugen? Spuugt de kat vaak? Sorry als ik iets doms vraag. Weet wel dat ze weleens haarballen spugen maar meer ook niet 😊 wat een goed idee van een kartonnen mand. Heb ze weleens ergens gezien. Katten zetten graag hun nagels in karton dus.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Binnenkort nieuwe meubels, tips gevraagd

Bericht door nellebel »

ik heb ook een soort van velours bank. kleedje werkt averechts bij ons. niets leuker dan je daaronder verstoppen en dan racen en tikkertje spelen. hier word niet aan de bank gekrabd. nooit gedaan. er word vooral lekker lui op gelegen dus haren zitten er flink op, maar dat verwijdert zich met velours ideaal.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Binnenkort nieuwe meubels, tips gevraagd

Bericht door crazycatladyP »

Kittenfan_2022 schreef: 22 mar 2022 23:22 Cerna vijf katten dat zijn er nogal wat 😊 wat knap dat je meubels er nog redelijk uitzien. Microvezel is inderdaad een sterke stof. De meubelwinkel gaf dit ook aan maar ook velvet werd geadviseerd. Doordat het een gladde stof is zouden katten er niet graag hun nagels in zetten. Toch maak ik me zorgen. Wij hebben wel advies ingewonnen van meubelzaken. Velvet raadden ze juist aan 😊

Crazycatlady, een kleed is een goed idee. Helaas leef ik met anderen die dat vaak niet zouden doen en nalatig hierin zijn. Maar waarom een kleed ivm spugen? Spuugt de kat vaak? Sorry als ik iets doms vraag. Weet wel dat ze weleens haarballen spugen maar meer ook niet 😊 wat een goed idee van een kartonnen mand. Heb ze weleens ergens gezien. Katten zetten graag hun nagels in karton dus.
Microvezel zeggen ze inderdaad dat katten er niet graag hun nagels inzetten, dat was dus het eerste wat de mijne deden :lol:
EN ja, mijn kat spuugt regelmatig, omdat ze nierfalen heeft en doet dat bij voorkeur op de bank ;-)
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Kittenfan_2022
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 feb 2022 15:18

Re: Binnenkort nieuwe meubels, tips gevraagd

Bericht door Kittenfan_2022 »

Nellebel wat fijn dat de kat niet zijn/ haar nagels in de bank zet. Hoop dat die van ons het ook laat.. ik zie al wel wat sporen van nagels in onze oude leren bank 😩 is een spray geen optie? Ik heb verder genoeg plekken waar ze wel kan en mag krabben.

Crazycatlady, ze zeggen inderdaad dat microvezel het beste is als je een kat hebt. Zo zie je maar het blijven eigenwijze dieren 😜 wat vervelend dat je kat nierfalen heeft. Hoop dat ze er niet al teveel last van heeft 😟
Plaats reactie