Problemen met jonge kat

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
chorridepoes
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 feb 2022 21:29

Problemen met jonge kat

Bericht door chorridepoes »

Hallo,

Ik heb sinds een kleine 3 maanden een jonge kat in huis. Ze is super lief maar soms heeft ze vreemde knopen aan de jas.
En ik weet niet zo goed wat ik er mee aan moet. Ze heeft slecht gedrag dat ik afstraf door haar nat te spuiten met de waterspuit of haar er weg/af te halen. Ze klimt bijvoorbeeld op het aanrecht en op de afzuigkap... Ze sloopt planten en trekt alles van de kastjes. Ook heeft ze nu dat ze constant haar waterbakje omgooit of er mee speelt tot die leeg is. Ze probeert bij muren omhoog te klimmen als spiderman :eeh:

Ook loopt ze mijn vriend en mij constant achterna. Ik heb het gevoel dat het gewoon een fase is maar ik zie door de bomen het bos even niet meer. Is dit een fase van pubergedrag of heb ik echt een probleem ? Verveelt ze zich ? Heeft ze een vriendinnetje nodig ? Ze heeft genoeg speelgoed en zou zich niet moeten kunnen vervelen.

Wie heeft enig idee :shock:
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Problemen met jonge kat

Bericht door nellebel »

uhhhhh je hebt een kitten in huis en dat wil graag spelen. dat is geen fase hoor. katten willen graag spelen, zelfs als ze bijna 12 jaar oud zijn zoals die van mij). dus ....zorg voor een speelmaatje (kitten erbij) , zorg voor voldoende speelgoed (dan blijven ze wel van je spullen af), zorg dat je huis katveilig is dat ze zich niet kan verwonden en giftige spullen kan binnen krijgen. mijn huis ligt vol kattenspeelgoed, ik heb plankjes aan de muren zodat ze via die plankjes op de kasten kunnen komen, daarop liggen mandjes, geen giftige planten in huis, overal krabpalen in elke ruimte, en als ze echt iets niet mogen..... dat is bij mij alleen op het aanrecht komen als ik ga koken dan zeg ik uhuh en pak ze op en zet ze daar neer waar ze mogen toekijken. ze zijn dus inmiddels bijna 12 en komen altijd op het barretje zitten toekijken als ik ga koken. voor de rest komen ze overal in huis. ik heb ze ook vanaf kitten, ze hebben hier zelden iets gesloopt omdat er voldoende speelgoed is. waterbakjes vind gijs hier ook geweldig, speelt hij altijd mee. hij krijgt dus regelmatig op de badkamer een teiltje water met balletjes erin. tja en onze waterbakjes zijn nu van die zware glazen bakjes, hij krijgt er nog wel een water uitgeduwd en dat poetst ik op. vroeger deed ik nog wel eens posterbuddies onder de spullen op de vensterbank. niet omdat ze het er bewust afgooien maar omdat ze met hun dikke kont het er per ongeluk afduwden.
ik denk echt dat ze zich verveeld je hebt een klein kind in huis wat alleen moet spelen. dat is even leuk maar daarna niet meer. met zijn tweeen is veel leuker, dan slopen ze echt minder en rennen ze vooral achter elkaar aan. uiteindelijk worden ze wel wat rustiger.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Problemen met jonge kat

Bericht door Rik »

chorridepoes schreef: 22 feb 2022 21:39 Ze heeft slecht gedrag dat ik afstraf door haar nat te spuiten met de waterspuit of haar er weg/af te halen.
Lekker om een 'goede' band op te bouwen :shock: :evil:
En straffen en schreeuwen e.d. werkt niet bij katten. Integendeel zelfs. (Plantenspuit is dan precies wat je moet doen bij een solo-kat om er een verknipte kat met gedragsproblemen van te maken.)

Een maatje zal wel helpen maar je moet je wel realiseren dat het kittens blijven. (Had je dit niet van tevoren onderzocht?)

Waarom kittens altijd samen? Waarom plaatsen wij geen kittens in hun eentje?

Afbeelding


Een of twee kittens?

Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Problemen met jonge kat

Bericht door Anne »

De volgende x voor je een dier aanschaft moet je je beter inlezen want dan had je dit wel zien kunnen aankomen
Hoe oud is je kat precies?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
chorridepoes
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 feb 2022 21:29

Re: Problemen met jonge kat

Bericht door chorridepoes »

@nellebel oké bedankt voor de tips. Veel speelgoed heeft ze al wel. Voor de rest mag ze ook alles en is er zeker geen probleem. Alleen als ik aan het koken ben vind ik het echt niet prettig als ze op het aanrecht komt.

@rik tuurlijk heb ik dat van te voren wel uitgezocht. Wij hebben veel katten en kittens gehad alleen niet eentje die zich zo gedroeg als deze kleine tijger. Onze band is gelukkig niks mis mee ze staat me altijd met smart op te wachten als ik even weg ben geweest.

@anne ik wist niet dat kattenforums net zo waren als paardenforums. Ik heb heel veel beesten en ook katten gehad en dat ging altijd prima. Maar niet zo brutaal als deze. Ik wil ook gewoon niet dat ze zich brand tijdens het koken. Of van de afzuigkap valt want dat is vrij hoog dn dan bezeerd ze zichzelf.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Problemen met jonge kat

Bericht door nellebel »

waarschijnlijk wil ze graag bij je zijn. mijn katten hebben dat ook. daarom mogen ze tijdens het koken wel op het barretje zitten (in mijn vorige huis zette ik er een stoel bij). wil ze op het aanrecht springen zeg je nee en zet je haar terug op de stoel. in het begin veel herhalen maar uiteindelijk snapt ze het wel hoor. veel geduld.
en inderdaad voorkom dat je haar laat schrikken met waterspuit ofzo. bij een kat wil je vooral een vertrouwensband en die schaad je als je haar laat schrikken. nee zeggen en wegpakken en vol blijven houden. dat helpt
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Problemen met jonge kat

Bericht door nellebel »

toen ik door omstandigheden (katje met besmettelijke ziekte) maar 1 katje had, bond ik ook vaker een lang koord om mijn middel of broekriem met daaraan een speelmuis of wat dan ook. zo kon ik mijn dingen doen en mijn flippie had de grootste lol want bij elke beweging die ik maakte bewoog die muis natuurlijk ook. pas wel op wat voor koord je pakt. ze moet zich er niet aan snijden.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Cerna

Re: Problemen met jonge kat

Bericht door Cerna »

Ik weet niet of ik moet huilen of lachen om je eerste bericht want je kat gedraagt zich als een kitten, maar jij straft dit gedrag af. Wat Rik zegt: zo bouw je echt een vertrouwensband op. Not.
En wanneer je kat met smart op je zit te wachten dan is dat wel een teken aan de wand: jouw kitten is eenzaam en probeert op allerlei manieren je aandacht te krijgen. Ja ook door zich te 'misdragen'.
Ik heb ook niet het idee dat je veel katten en kittens hebt gehad zoals je zegt want dan pakte je dit heel anders aan. Dan spuit je je kat niet nat, maar corrigeer je het gedrag door de kat met iets af te leiden of door Uh te zeggen. En dan weet je wat normaal kittengedrag is en noem je dit geen slecht gedrag.

Geef je kat een plafondhoge klimpaal dan hoeft ze niet via de muur omhoog, geef haar een vriendje zodat ze samen kunnen spelen en knokken en elkaar corrigeren, en wees niet zo streng, maar lach wat meer om wat ze doet.
Bij ons komen de vijf katten overal in het huis (zelfs op het toilet) en de jongste (4 jaar) zit ook regelmatig op het aanrecht om naar buiten te kijken (en tijdens het eten koken gaat hij even naar de gang), maakt kasten open, sjeest in de zomer achter vliegen aan (en ja, dan sneuvelt er ook wel eens wat). Het is hier nooit saai.

En ja, het is inderdaad een fase.
Wanneer ze 14 is zal het wel minder worden (onze kat van 13,5 speelt echter ook nog regelmatig dus misschien duurt het nog wat langer) :smile:
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Problemen met jonge kat

Bericht door ErikPhilippus »

Zucht....
Ik denk dat je beter een goudvis als huisdier kunt nemen....
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Problemen met jonge kat

Bericht door Anne »

chorridepoes schreef: 23 feb 2022 12:17
@anne ik wist niet dat kattenforums net zo waren als paardenforums. Ik heb heel veel beesten en ook katten gehad en dat ging altijd prima. Maar niet zo brutaal als deze. Ik wil ook gewoon niet dat ze zich brand tijdens het koken. Of van de afzuigkap valt want dat is vrij hoog dn dan bezeerd ze zichzelf.
Ik ben niet bekend met paardenforums maar ik meen te begrijpen dat je dan ook problemen hebt met je paard(en)? Of wat bedoel je precies?

Jij plaatst de opmerking dat jij veel beesten hebt gehad, bedoel je daarmee dat je veel ervaring daardoor hebt?
Ik weet niet wat jij met 'beesten " bedoeld ( ik zou ze liever dieren noemen want de echte beesten op deze planeet zijn mijn ziens nog altijd de mensen die dieren uitbuiten, ze geweld aandoen of hun leefmilieu verpesten)
Maar dieren verschillen onderling
Zo heeft een konijn andere behoeftes dan een vogel, en een kat weer andere behoeftes dan honden
Dus die opmerking van jou zegt mij niet zoveel
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Problemen met jonge kat

Bericht door marloes501 »

Hoi chorridepoes.
Wat leuk dat je een katje hebt, en natuurlijk zit ze vol energie.
Als ze op het aanrecht wil terwijl jij aan het koken bent geef haar dan een eigen plekje dicht in jou buurt zodat ze bij je kan zijn en kan zien wat jij aan het doen bent.
Een kussen op een stoel of een mandje waar ze wel in mag zitten op aanrecht hoogte zal waarschijnlijk een deel van dit probleem oplossen.

Verder kun je observeren wat jou specifieke kat nodig heeft.
Klimt ze tegen de muur op, dan wil ze omhoog.
Geef haar een stevige plafond krabpaal en schroef planken aan de muur of een heel groot stuk vloer bedekking.
Jou kitten barst van de energie, dat kun je niet tegenhouden, die energie moet er uit!
Het enige wat jij kan bepalen is hoe en waar die energie eruit komt.
Ze wil als een spider kat bij de muur omhoog, dat is natuurlijk voor haar, in de natuur zou ze hoog de boom in klimmen, geef haar dus een klimboom of vloerkleed zodat ze die behoefte en energie kwijt kan.

Hou er ook rekening mee dat jou kitten met jou energie mee gaat.
Als jij thuis komt is ze waarschijnlijk een tijd alleen geweest en heeft misschien een poos liggen slapen.
Jij komt thuis dan is ze uitgerust en komt de energie naar boven, zit ze te popelen om met jou te spelen , zit vol energie, sterker nog ze bast van de energie.
Als die energie er dan niet goed uit kan gaat ze van alles doen om die energie er uit te krijgen.
Misschien kun je als je thuis kom eerst even met de hengel met haar spelen, haar flink laten rennen en racen nog voor jij gaat zitten en gaat koken.

Persoonlijk denk ik dat ze inderdaad en vriendje of vriendinnetje nodig heeft,
Dan kunnen ze samen spelen, rennen, slapen, eten, en zullen ze zeer waarschijnlijk jou planten met rust laten.
Maar een hele hoge klimpaal en plankjes aan de muur zullen dan ook nog nodig zijn.
chorridepoes
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 feb 2022 21:29

Re: Problemen met jonge kat

Bericht door chorridepoes »

@anne oke voor jou zal ik ze speciaal dieren noemen. En nee geen problemen met mijn paarden snap ook niet hoe je dat er op uit maakt. Ik bedoelde te zeggen dat je daar op alles wat je vraagt ook alleen maar hatelijk reacties krijgt. Wij hebben katten, honden, paarden gehad en hebben we nog steeds. Mijn oude kat is inmiddels 28 dus blijkbaar weet ik wel hoe je een kat verzorgt. Het verschil met haar is dat zij een boederijkat is al heel haar leven geweest. Mijn jonge kat is een binnenkat waarom omdat ik verhuisd ben en aan een gevaarlijke drukke weg woon nu. Mijn oude kat kan de omschakeling naar binnenkat helaas niet maken en woont dus gewoon nog lekker buiten en deels in de schuur! Maar dat zal vast ook weer zielig zijn. Ik heb een groot verantwoordelijkheidsgevoel naar al mijn dieren en dat is waarom ik tips vroeg en geen commentaar.

Bedankt voor degene die wel echt al hun tips hebben gedeeld! Heb ik echt wat aan ze heeft nu haar eigen plekje op het kookeiland als ik sta te koken en dat begrijpt ze goed! :)

Ik ga een klimhoek voor haar realiseren begin volgende week!

Edit
Laatst gewijzigd door chorridepoes op 24 feb 2022 12:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Problemen met jonge kat

Bericht door marloes501 »

Dat zijn goede berichten.
Kijk ook eens bij mijn topic over DIY projecten te vinden bij kattenbenodigheden.
Misschien vind je daar wat handige tips voor het maken van je klim hoek.
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Problemen met jonge kat

Bericht door marloes501 »

Mocht je je klimhoek zelf gaan maken, en iets met tapijt willen doen dan kan ik je het Felton tapijt van kwantum sterk aanraden.
Het is super sterk, je kat kan er heel goed met zijn nagels in haken/klimmen, het is makkelijk te knippen/snijden en het is relatief goedkoop.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Problemen met jonge kat

Bericht door Anne »

chorridepoes schreef: 24 feb 2022 12:04 @. Mijn oude kat kan de omschakeling naar binnenkat helaas niet maken en woont dus gewoon nog lekker buiten en deels in de schuur! Maar dat zal vast ook weer zielig zijn.

Ik ga een klimhoek voor haar realiseren begin volgende week!
Nee hoor dat vind ik niet zielig. Wij hebben zelf ook een buitenkat die in onze tuin leeft en in het tuinschuurtje zijn slaapplaatsen heeft
Hij is daar minder gestresst dan binnen dus waarom zou dat zielig zijn?
Veel mensen die dat doen vind ik juist weer hypocriet want als het om geliefde huisdieren gaat vinden ze alles zielig maar blijven ondertussen wel gewoon vlees eten en houden op die manier het leed achter het vlees in stand en vinden dat niet zielig :???:

Verder krijg jij hier niet alleen hatelijke opmerkingen, het advies van nog een kitten erbij geef ik meestal en heb je al gekregen en dat van die klimwand is ook een goede
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie