Kat gedraagt zich anders

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Jenka
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 feb 2022 08:40

Kat gedraagt zich anders

Bericht door Jenka »

Hoi iedereen,

Wij hebben een kat die zich de laatste tijd anders gedraagt.. we hebben geen idee waar het door komt. Misschien hebben andere mensen een idee?

Om te beginnen met een kleine achtergrond. We hebben 2 katten, L en G. Het gaat in dit verhaal om L. L en G zijn zusjes en heb ik nu bijna 5 jaar. L is altijd een hele aanhankelijke kat, komt op schoot zodra je zit. G is juist afstandelijk, wel bij je in de buurt, maar wil liever niet geaaid worden. L is zeer waarschijnlijk de dominante kat, zij mag altijd als eerst eten.

In november is G 7 weken vermist geweest. L was toen ook van haar padje, ze was heel erg aanhankelijk en was telkens aan het mauwen. Sinds G terug is, is ze veel aanhankelijker. Ze komt naar je toe omdat ze geaaid wil worden en ze komt voor het eerst sinds ik haar heb bij me op schoot.

En andere gebeurtenis is dat mijn vriend sinds september bij mij in is komen wonen. Maar L vertoond dit gedrag nu bijna 2 maanden. Haar gedrag lijkt enigszins tegen mijn vriend gekeerd te zijn. De laatste tijd wil L niet graag naar binnen overdag. Normaal gaan beide katten naar binnen overdag als ik aan het werk ben, maar L wil niet naar binnen. Ze mauwt dan wel voor de deur, maar blijft zitten als je de deur opendoet. Ook als mijn vriend thuiskomt, wil ze niet met hem mee naar binnen, met mij wel, maar ook niet altijd. Ze zit dan wel bij de deur maar wil niet naar binnen.

Andersom is het wanneer ze eenmaal binnen is. Als ze eenmaal binnen is, wil ze graag naar zolder en verstopt zich dan. Gister heeft ze zelfs mijn vriend gekrabd voor het eerst, omdat hij haar van zolder wilde weghalen. Ik heb het liefst dat de katten 's nachts naar buiten gaan, en dit gaat eigenlijk altijd zonder problemen. Maar nu verstopt L zich meestal gedurende de middag al op zolder als de deur open staat en komt daar niet uit. G ligt ook graag op zolder, maar komt mee naar beneden als ik ook beneden ben. L is verder niet meer zo aanhankelijk als eerst, maar komt nog steeds wel heerlijk bij je liggen. Je mag haar dan gewoon zoals vanouds aaien, ook op haar buikje en kan, als ze eenmaal bij je ligt, daar ook uren liggen. Zoals nu is ze in de woonkamer en dan speelt ze ook met haar speeltje, ze lijkt eenmaal binnen wel relaxed.

Misschien heeft ze er nog moeite mee dat G weer terug is? Nadat G terug was, leek ze echt heel chagrijnig, echt een drama queen. Ze had in het begin toen G terug was ook vaak ruzie, alsof ze liever niet had dat ze terug was.

Haar gedrag is niet zorgelijk verder, vind ik, maar wel.. apart. Vooral omdat ze wel bij de deur gaat zitten maar volgens het lijkt alsof ze niet naar binnen durft. Zou het dan toch met mijn vriend te maken hebben? Hij denkt dat het aan hem ligt, maar hij woont hier nu al een tijdje. Ik heb de katten met mijn ex gekocht, maar hij is al 2,5 jaar niet meer inwonend.

Iemand een idee? Verder hebben er niet echt veranderingen plaatsgevonden.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat gedraagt zich anders

Bericht door Zotvanpoezen »

Jenka schreef: 18 feb 2022 08:51 Verder hebben er niet echt veranderingen plaatsgevonden.
Er hebben 3 heel grote veranderingen plaatsgevonden:
-Zusje verdwenen,
-Zusje terug gekomen met allerlei vreemde geuren,
-Vriend is komen inwonen.
Dat kunnen oorzaaken van stress zijn.

Andere mogelijkheden:
-Ziekte, pijn of ongemak, (Bezoekje aan de da brengen om te checken),
-Een nieuwe buurtkat of hond in het gebied waar ze graag op jacht ging en waar ze bang voor is.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie