Mijn kat heeft stress

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Kaluna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 jan 2019 08:27

Mijn kat heeft stress

Bericht door Kaluna »

Ik ben vandaag bij de da geweest omdat mijn kat Kodi een kale plek op zijn buik heeft en op zijn linkerpootje. Voor mij waren de plekken onverklaarbaar, omdat ik Kodi niet heb gezien dat hij eraan krabt of wast.
Nu zei de da dat het door stress komt, Kodi wast zich uit stress, waardoor er kale plekken ontstaan. Ik heb alleen geen enkel idee waarom Kodi stress ervaart. Ik heb ook geen idee wanneer het is begonnen, de plekken vielen me ineens op van de week.
Er zijn geen veranderingen geweest, geen verhuizing of andere katten in huis, alles is gewoon zoals Kodi altijd gewend is. Er zijn ook geen merkbare veranderingen in zijn gedrag, hij is nog altijd zijn vrolijke, knuffelige zelf, hij loopt zelfverzekerd zonder angst of spanning door het huis. Ik kan niet achterhalen wat de stress zou kunnen veroorzaken ineens.
Ik weet wel dat Kodi het niet leuk vind als ik wegga naar werk bijvoorbeeld, mijn buurvrouw heeft weleens aangegeven dat Kodi miauwt als ik wegga, niet heel lang, maar hij vind het schijnbaar niet leuk. Hij sleept ook altijd een knuffeltje door het huis, ik vind het knuffeltje namelijk altijd op een andere plek in het huis terug vaak voor de deur waar ik wegga. Maar ook dit is geen ‘nieuw’ gedrag voor Kodi, al vanaf kitten maakte ik de uren (ik werk 32 uur) en was hij alleen thuis en sleepte hij knuffels door het huis, mijn moeder komt wel regelmatig even bij hem langs om te spelen en te knuffelen zodat hij niet een hele dag alleen is. Kodi heeft ook met haar een goede band.

Maar kan het misschien stress door verlatingsangst zijn? Kan dat opzetten nadat een kat al wat ouder is (kodi is 3 jaar)
Ik heb zelf ook sinds een aantal weken stress door het werk, voelt hij dat misschien?
Ik weet het niet, ik snap dat jullie hier ook geen antwoord op kunnen geven, maar misschien is er wel iemand met soortgelijke ervaring of tips om erachter te komen waar de stress vandaan kan komen.

Ik heb op advies van da van feliway zo’n antistress apparaatje gekocht die je in het stopcontact kunt doen, hopelijk helpt dit voor Kodi. Ik voel me zo schuldig dat ik het niet heb gezien en nog steeds niet zie waar de stress vandaan zou kunnen komen, ik wil dat Kodi een heel gelukkige onbezorgde kater is, zonder stress!
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Mijn kat heeft stress

Bericht door Ani »

Hoe gaat het nu met Kodi? Het kan zijn dat Kodi jouw spanningen voelt, dan is het een heel gevoelige kat, maar je kent Kodi daarin zelf het beste..
Mogelijk dat voeding een rol speelt, eenzijdige voeding of eten wat ze momenteel net kan verdragen. Heeft de da geen andere onderliggende problemen geopperd?
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Mijn kat heeft stress

Bericht door ErikPhilippus »

Ik neem aan dat de dierenarts stress vermoedt omdat andere oorzaken (vlooien, parasieten, huid/vacht problemen, voer, etc.) zijn uitgesloten?

Dat kaal likken op de buik en op de voorpootjes herken ik direct, dat had Lumi ook een tijd. Maar daar was een duidelijke reden voor: een nieuwkomer, een heel energiek Bengaals kitten. Ik begrijp dat er bij jou geen voor de hand liggende reden is voor stress, anders dan dat Kodi jouw stress aanvoelt (onderschat niet het vermogen van katten om jouw stemming aan te voelen....).

Feliway helpt soms, maar lang niet altijd. Hier heb ik drie van die verdampers in huis gehad: geen effect. Ik heb ook Zylkène (een rustgevend middel op natuurlijke basis) een tijdlang gegeven, plus RC Calm brokjes - dat hielp wel, maar het lijkt bij Lumi pas echt over te zijn gegaan na het geven van een homeopatisch medicijn. Je hebt het over verlatingsangst - heeft Kodi soms een minder goede start gemaakt in het leven, voorzover jij dat kan inschatten?

Stress is altijd een lastig fenomeen, het is lastig vast te stellen of een vinger achter te krijgen. Toch is het belangrijk om te proberen de oorzaak van de stress weg te nemen, omdat langdurige stress ongezond is. Spelen is een geijkte stress-verlager (zeker zo'n 15 minuten per dag) en af en toe een paar valeriaan druppeltjes in Kodi's mandje zou wellicht ook helpen.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Mijn kat heeft stress

Bericht door nellebel »

mijn eerste kat had dit ook. was een kat met een flinke rugzak uit het asiel. wij hebben op een gegeven moment opgegeven te zoeken wat er bij ons de stress veroorzaakte. ws iets van binnenuit, toch het spelen wat ze zelf niet kon temperen ofzo en niet mee overweg kon. maar ik merkte ook op een gegeven moment dat ik zo bezig was met die kale plekken dat dat ws de stress veroorzaakte. (we probeerden haar bijv af te leiden met likken, rompertje aan om patronen te doorbreken). toen we het accepteerden werd het stukken minder. ze had haar periodes dat het soms wat meer was maar ook periodes dat het rustiger was. het mocht er zjin.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Kaluna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 jan 2019 08:27

Re: Mijn kat heeft stress

Bericht door Kaluna »

Ani schreef: 06 mar 2022 00:04 Hoe gaat het nu met Kodi? Het kan zijn dat Kodi jouw spanningen voelt, dan is het een heel gevoelige kat, maar je kent Kodi daarin zelf het beste..
Mogelijk dat voeding een rol speelt, eenzijdige voeding of eten wat ze momenteel net kan verdragen. Heeft de da geen andere onderliggende problemen geopperd?
Allemaal bedankt voor jullie reacties!

We zijn inmiddels een paar maandjes verder en Kodi heeft nog steeds een grote kale plek op zijn buik. Er lijkt wel weer wat haar te groeien, geen idee hoelang het kan duren tot zo’n plek weer vol met haar zit.
Het blijft lastig in te schatten of Kodi nog last heeft van stres. Als ik bij hem thuis ben, dan is hij z’n vrolijke knuffelige zelf, speelt graag, eet goed en is niet lusteloos of overdreven veel aan het slapen. Ook is het niet zo dat hij zich overmatig aan het wassen is, gewoon normaal voor een kat.
Kodi is zeker een heel gevoelig katertje. Kodi heeft als kitten bij een druk maar fijn gezin gewoond (kennissen van mij) en is met 10 week bij mij komen wonen. Kodi kent niet anders dan een veilig thuis.

Ik gebruik nog steeds feliway, ik kan niet echt merken of het Kodi helpt, maar het kan ook geen kwaad, hij krijgt 6x per dag bachbloesem druppels speciaal voor katten met stress en hij krijgt het met iets lekkers, dus dat zijn momenten van feest voor hem haha. Ik heb ook denkspeelgoed voor hem gekocht zodat hij op een speelse wijze iets lekkers of zijn eten krijgt, Kodi vindt het prachtig, ook de licki matten zijn een groot succes.

Ik heb een gesprek gehad met mijn werkgever over mijn stress op het werk en er zijn wat aanpassingen mogelijk geweest waardoor ik weer wat rust voel.
Tevens komt mijn moeder een paar uurtjes spelen en knuffelen op de dagen dat ik werk, voor de rest ben ik zelf zoveel mogelijk bij Kodi (ook omdat ik het zo gezellig vind)
Ik wacht nog steeds geduldig af of de kale plekken minder worden, zijn achterpoot is vrijwel weer als normaal, alleen zijn buik is dus nog kaal, maar het lijkt wel dat het haar terug groeit ik kan het alleen moeilijk zien.

De da had alles uitgesloten, vlooien, jeuk etc. Ze gaf aan dat katten al stress kunnen ervaren wanneer er een vreemde kat door de tuin loopt. Als ik foto’s van kodi terug kijk, lijkt het dat de kale plekken zijn begonnen in december, misschien is het knallen van vuurwerk geweest, ik heb geen idee.
Ik ben nog niet overtuigd of de stress echt is verdwenen, ik kijk het nog even aan en anders maak ik een nieuwe afspraak met de da.

Hebben jullie misschien nog tips/ ideeen wat ik nog meer zou kunnen doen? Ervaringen misschien wat bij jullie kat heeft geholpen?
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Mijn kat heeft stress

Bericht door Ani »

In jouw update beschrijf je veel positieve elementen. Ten eerste dat je een gesprek met je werkgever hebt gehad en wat meer rust ervaart! Echt een goede actie.
Je bent zo begaan met Kodi; dat spreekt wel uit jouw verhaal. Echt super hoe je alles aanpakt en lief van je moeder dat zij zo inspringt en Kodi tijd & aandacht geeft.. Kodi wordt gekoesterd ;-) En dat hij op je werkdagen alleen is dat redt hij wel, vaak slaapt hij dan waarschijnlijk en loopt wat te rommelen en spelen voor zichzelf.

Alles heeft tijd nodig en als ik als ‘leek’ zo je verhaal lees dan denk ik dat jullie op de goede weg zijn.
Met de kale plek op zijn buik zal vast in orde komen. Ik zou zeggen, kijk het even aan en gezien het gedrag van Kodi dat je beschrijft lijkt hij best content te zijn! Heb vertrouwen, en alle goeds gewenst!
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Kaluna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 jan 2019 08:27

Re: Mijn kat heeft stress

Bericht door Kaluna »

Ani schreef: 04 jun 2022 22:12 In jouw update beschrijf je veel positieve elementen. Ten eerste dat je een gesprek met je werkgever hebt gehad en wat meer rust ervaart! Echt een goede actie.
Je bent zo begaan met Kodi; dat spreekt wel uit jouw verhaal. Echt super hoe je alles aanpakt en lief van je moeder dat zij zo inspringt en Kodi tijd & aandacht geeft.. Kodi wordt gekoesterd ;-) En dat hij op je werkdagen alleen is dat redt hij wel, vaak slaapt hij dan waarschijnlijk en loopt wat te rommelen en spelen voor zichzelf.

Alles heeft tijd nodig en als ik als ‘leek’ zo je verhaal lees dan denk ik dat jullie op de goede weg zijn.
Met de kale plek op zijn buik zal vast in orde komen. Ik zou zeggen, kijk het even aan en gezien het gedrag van Kodi dat je beschrijft lijkt hij best content te zijn! Heb vertrouwen, en alle goeds gewenst!
Wat een lieve reactie, dank je wel!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Mijn kat heeft stress

Bericht door nellebel »

Kodi boft inderdaad met zo’n lieve katten mama


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Mijn kat heeft stress

Bericht door Zotvanpoezen »

Kaluna schreef: 28 mei 2022 19:40
Ik gebruik nog steeds feliway, ik kan niet echt merken of het Kodi helpt, maar het kan ook geen kwaad, hij krijgt 6x per dag bachbloesem druppels speciaal voor katten met stress en hij krijgt het met iets lekkers, dus dat zijn momenten van feest voor hem haha. Ik heb ook denkspeelgoed voor hem gekocht zodat hij op een speelse wijze iets lekkers of zijn eten krijgt, Kodi vindt het prachtig, ook de licki matten zijn een groot succes.

Hebben jullie misschien nog tips/ ideeen wat ik nog meer zou kunnen doen? Ervaringen misschien wat bij jullie kat heeft geholpen?
Gebruik je de likmatjes bij elke maaltijd?
Mijn (ex)gestresste en gefrustreerde kat laat ik 8x per dag zijn matje aflikken :lol: (Denkspeelgoed geeft hem frustratie en dus ook stress)
Dit attribuut is echt een onmisbaar ding geworden tegen zijn problemen en dus ook in het voordeel van zijn gezondheid :grin:
Filou likte zich niet kaal, maar likte de vloer en de muren af. Bovendien sproeide hij elke dag mijn huis onder :roll:

Doe zo verder, je bent goed bezig!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Kaluna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 jan 2019 08:27

Re: Mijn kat heeft stress

Bericht door Kaluna »

nellebel schreef: 11 jun 2022 16:39 Kodi boft inderdaad met zo’n lieve katten mama


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Wat lief, dank je wel! Ik bof ook ontzettend met `kodi, hij is echt een lieverd
Kaluna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 jan 2019 08:27

Re: Mijn kat heeft stress

Bericht door Kaluna »

Zotvanpoezen schreef: 12 jun 2022 07:06 Gebruik je de likmatjes bij elke maaltijd?
Mijn (ex)gestresste en gefrustreerde kat laat ik 8x per dag zijn matje aflikken :lol: (Denkspeelgoed geeft hem frustratie en dus ook stress)
Dit attribuut is echt een onmisbaar ding geworden tegen zijn problemen en dus ook in het voordeel van zijn gezondheid :grin:
Filou likte zich niet kaal, maar likte de vloer en de muren af. Bovendien sproeide hij elke dag mijn huis onder :roll:

Doe zo verder, je bent goed bezig!
Wat vervelend dat Filou naast de muren en vloeren likken ook sproeide, hoe gaat dat nu?

Ja de likmatten zijn hier ook een groot succes, kodi krijgt nu altijd zijn eten op zo’n likmat, hij eet dan ook rustiger. Ook zijn lekkere dingen krijgt hij of op zo’n likmat of met denkspeelgoed, Kodi vindt dat prachtig! Ik heb inmiddels al verschillende soorten, want meneer heeft die dingen al heel snel door haha.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Mijn kat heeft stress

Bericht door Zotvanpoezen »

Kaluna schreef: 21 jun 2022 20:07 Wat vervelend dat Filou naast de muren en vloeren likken ook sproeide, hoe gaat dat nu?
In huis is Filou nu een "ex sproeier" :grin: Alleen buiten sproeit hij nog, maar dat is natuurlijk gedrag en daar is dit geen probleem.
Hij likt wel nog af en toe aan de keukenmuur als ik zijn eten niet snel genoeg serveer. Maar niet meer zo obsessief als vroeger.

Ik heb nu een keramiek likbord gekocht (met bultjes) maar daar moet hij nog aan wennen. Ik doe er alleen maar 1 keer per dag een klein beetje vloeibare soep op, anders probeert hij in die bultjes te bijten. Ik denk dat hij die matjes fijner vind.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie