Sloom en niet eten of drinken

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Iris85
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 apr 2019 17:33

Sloom en niet eten of drinken

Bericht door Iris85 »

Onze poes Dory (17 jaar) is een klein en tenger (altijd al geweest). Ze heeft schildklierproblemen (waardes zijn te hoog) waarvoor ze sinds een paar jaar medicijnen voor krijgt, sinds 1 jaar in de vorm van oorzalf. Waardes waren een half jaar geleden perfect (19 en de waardes moeten tussen de 19 en de 30 liggen). Dus kreeg het advies om na een half jaar terug te komen bij de DA voor controle , dat wa afgelopen woensdag. Doordat ze weer was afgevallen, vreesde ik ervoor, dat de waardes weer te hoog waren en ja ik werd gebeld dat ze 66 waren. Dus medicatie moest opgehoogd worden. Ook heeft ze last van flinke cystes in haar kop. Gezien haar gezondheid, ouderdom en het feit dat ze zo klein en licht is, hebben wij het advies gekregen van de DA om de cystes niet operationeel te verwijderen, want grote kans dat ze niet uit de narcose komt. Af en toe laten we ze uitspuiten, maar dat geeft kans op infecties en de volgende dag zijn ze net zo hard weer terug.
Sinds vrijdag wil ze niet meer eten en drinken en kijkt ze dof uit haar ogen. Ze wil het liefst alleen zijn en reageert met een kreun als we haar willen aaien (zo nu en dan hoor ik haar ook kreunen in haar slaap). Ze slaapt/ligt de hele dag op 'haar' dekentje en gaat nog wel in de kattenbak (ook voor spugen). Ik heb haar de afgelopen dagen ook niet zien wassen. Zelf denken we dat ze 'er klaar mee is' Wie weet wat ze nog meer onder haar leden heeft... Toch vraag ik mij af of jullie tips hebben om haar te laten eten.
Wat opvalt is dat een van onze andere katten (we hebben er 3) sinds vannacht ook niet meer wilt eten,terwijl dat de meest enthousiaste kat is als er een blikje wordt opengetrokken. Hij is van normaal postuur, hooguit wat ondergewicht, maar voor de rest (zover wij weten) gezond.
Voelt hij aan dat er iets is met Dory? Of is er wat anders aan de hand. Het lijkt er soms op dat hij moeilijk door zijn neus kan ademen en ook bij hem hoor ik af en toe een kreun als ik hem aai. Alsof hij wilt spinnen, maar het lukt niet. Sinds donderdag geef ik ze Felix senior natvoer, anders altijd het AH merk, maar die was er nu niet. Kan het daar ook aan liggen?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Alvast bedankt
Iris85
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 apr 2019 17:33

Re: Sloom en niet eten of drinken

Bericht door Iris85 »

Ze geeft ook veel over (steeds kleine beetjes en dat een aantal keer per dag). Net weer was pure gal. Drinken doet ze zo nu wel en dan nog wel. Het lijkt ook alsof ze misselijk is (ze doet zo'n beweging met haar tong).
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Sloom en niet eten of drinken

Bericht door Zotvanpoezen »

Ben je zeker dat Dory buiten schildklierproblemen ook geen andere problemen heeft? Nierfalen bv.? Dan zijn Felix en AH niet de ideale voeding...
En is de urine ook nagekeken?
Ze geeft gal over omdat ze niets gegeten heeft. Heb je speciaal astronautenvoer van bij de da geprobeerd?
Eten is wel heel dringend. Leververvetting door hongerstaking is levensgevaarlijk.
Eerlijk gezegd maak ik me wel zorgen om Dory... Ik zou zo snel mogelijk de da bellen, want het ziet er niet goed uit :-(
De andere zieke kat zou ik ook eens laten nakijken voordat het erger wordt.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Iris85
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 apr 2019 17:33

Re: Sloom en niet eten of drinken

Bericht door Iris85 »

Ik ga straks naar de DA bellen van wat zij aanraden. Zelf denk ik ook nierfalen, gezien het vele drinken.

We denken hier zelf dat in laten slapen het beste is, als we zien hoeveel ze lijdt. Net weer eten aangeboden , maar ze weigert nog steeds. Ze heeft wel water gedronken. Ze ligt ook vaak met haar hoofd gebogen op de bank. Wat betreft de andere kat. Die had ik even getest op vlooien en die had hij behoorlijk veel, dus stronghold er opgesmeerd en hij is weer een stuk levendiger en hij eet weer (al laat hij het Felix seniorvoer liggen🤔). Dus daar maak ik mij nu niet meer druk om.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Sloom en niet eten of drinken

Bericht door Rik »

Iris85 schreef: 09 jan 2022 14:56 Wat opvalt is dat een van onze andere katten (we hebben er 3) sinds vannacht ook niet meer wilt eten,terwijl dat de meest enthousiaste kat is als er een blikje wordt opengetrokken.
Bij mij gaat dan gelijk het alarmbelletje rinkelen voor
een infectie. Bacteriële of virale infectie. Zeker omdat een andere kat het ook krijgt. Hier heb ik dat ook een paar keer meegemaakt. Eerst de ene en dan gelijk de andere. Hopelijk is dat bij Dory dan ook de reden en niet iets ernstiger. Ik zou de toevalligheid met de andere kat in ieder geval wel even vermelden bij de DA (ondanks dat het daar weer wat beter mee gaat, maar die zou het misschien zelf kunnen bestrijden en Dory niet.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Iris85
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 apr 2019 17:33

Re: Sloom en niet eten of drinken

Bericht door Iris85 »

Helaas hebben we vanmiddag het besluit genomen om haar in te slapen bij de DA. Het is goed zo, ze lijdde teveel. We zullen haar enorm gaan missen! Bedankt voor de reacties tot nu toe.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Sloom en niet eten of drinken

Bericht door Rik »

Wat verdrietig. Heel veel sterkte.

Rust zacht lieve Dory.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Sloom en niet eten of drinken

Bericht door Anne »

Heel veel sterkte met het gemis
Wat een verdrietige afloop
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Iris85
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 apr 2019 17:33

Re: Sloom en niet eten of drinken

Bericht door Iris85 »

Deze reacties lees ik nu pas. Dank jullie wel😊
Plaats reactie