Vraag over ragdoll kitten (poesje)

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Knippy
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 dec 2021 17:26

Vraag over ragdoll kitten (poesje)

Bericht door Knippy »

Hallo,

Ik ben hier juist nieuw op dit forum, en heb een vraag over mijn ragdoll kitten poesje.

Ze is 6 maandjes jong en is nu bijna 3 maanden bij me, maar haar gedrag is niet wat ik écht van een ragdoll verwachtte. :cry:

Ik weet dat katertjes vaak aanhankelijker zijn dan kattinnetjes, maar dit is toch wel een rare situatie vind ik :

Ik ben fulltime thuis omdat ik ook fulltime van thuis uit werk, dus ik ben er altijd, overdag slaapt ze, en ik laat haar met rust dan uit respect voor haar rust.
'S avonds speel ik altijd met haar met balletjes en een speelhengel, elke dag Royal Canin eten, ik kuis de kattenbak 2x per dag uit, en verder heeft ze écht alles ter beschikking: véél speelgoed, krabton, krabmatjes, alles.

Maar toch is ze niet écht aanhankelijk op dit moment. Ze is niet bang, want ze ligt vaak helemaal rustig op haar rug te slapen, maar ze komt ook niet om knuffels vragen ofzo.

Ik knuffel haar, maar enkel omdat ik zelf het initatief neem, ze komt er niet om vragen.

Ze geeft ook geen kopjes, wil niet op de schoot, en wil absoluut niet opgepakt worden want dan begint ze te miauwen.

Ze slaapt wel bij me, en komt vaak bij me in de zetel 's avonds, maar altijd op afstand, nooit vlak bij me.
Een dekentje helpt ook niet, ze wil het écht niet en blijft liever op afstand.

Kan dit nog veranderen als ze ouder wordt of hier wat langer is denken jullie?

Ze gedraagt zich nu als een gewone huiskat die héél af en toe eens bij me komt en ik kan aaien, maar verder héél erg op haar eigen is, hyperactief 's avonds, maar dus niet écht het ragdoll karakter dat ik verwachtte.

Ik ben hier enkel met haar, en ze aanziet me wel als haar mama, want vanaf ik bijvoorbeeld in de douche ga of op het toilet ben, begint ze te miauwen, en vanaf dat ze me ziet stopt het meteen.

Mijn gevoel is dat ze mij erbij wil voor haar veiligheid, maar verder niets?

Wat denken jullie ervan?
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Vraag over ragdoll kitten (poesje)

Bericht door nellebel »

misschien heb je verwachtingen gehad die niet reeel waren. je kunt niet verwachten dat alle katten gelijk zijn van een bepaald ras. ik heb huiskatten en 1 daarvan plakt aan me vast en komt continue kusjes en knuffels halen en de ander als ze er zin in heeft. beide zijn wel erg aanhankelijk en komen altijd op schoot en slapen tegen ons aan (of op ons),. beide trauma katjes uit het asiel. tja.... daar heb jij dus andere ideeen over , over gewone huiskatten.
een kat blijft toch een beestje met zijn eigen persoonlijkheidje. het kan wel veranderen hoor als ze geholpen zijn, dat ze aanhankelijker word. en hoeveel tijd je erin stopt. ik ben thuis altijd met mijn katten bezig. doe alles samen met hun, koken, poetsen, tv kijken. door met ze te zingen, ze overal bij te betrekken en ze uit te dagen. ik ben meer als de persoon die zorgt voor eten drinken en schone bak. bij mij gaan ze mee naar het toilet (oh wee als ik zonder gijs durf te gaan) en ook mee douchen, ze komen dan geregeld even de douche op om te kijken hoe ver we zijn. ze zijn altijd bij ons in de buurt. en zelfs als ze ergens liggen te slapen is het in de buurt. maar ook denk ik omdat als er iets is we hen altijd erbij betrekken.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Vraag over ragdoll kitten (poesje)

Bericht door nellebel »

heb trouwens 4 katten hiervoor gehad. 1 raskat en "gewone"katten (bestaan die?) en bij allemaal hetzelfde eigenlijk ,eigen persoonlijkheid de een wat aanhankelijker als de ander maar onmisbaar op hun eigen manier
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Vraag over ragdoll kitten (poesje)

Bericht door Pikachu »

Het kan nog veranderen, maar probeer ook in te zien dat elke kat anders is, en affectie op een andere manier laat zien. Ik heb het idee dat jouw kat jou heel graag ziet, omdat ze graag bij je komt liggen, al is het dan meer op afstand.

Ik heb 1 kat die gedurende de dag veel bij mij is en af en toe op schoot komt, maar telkens maar korte momenten. Zij ligt wel heel graag naast mij in de zetel en naar mij te knipperen. Ze komt ook vaak zeuren om aaitjes en praat heel veel, en ik moet dan terugpraten.

De andere zie ik vaak de hele dag niet, hij ligt dan boven, maar 's avonds komt hij voor een lange uitgebreide knuffelsessie naar ons.

Dus beiden zijn anders, maar elk laten ze hun affectie zien.
Gebruikersavatar
Knippy
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 dec 2021 17:26

Re: Vraag over ragdoll kitten (poesje)

Bericht door Knippy »

Hartelijk dank voor jullie reacties.

Nouchy ligt vaak heel de dag naast mij te slapen in haar mandje terwijl ik aan het werken ben op mijn laptop, en 's avonds ligt ze naast me in de zetel, en 's nachts ligt ze ook naast mijn hoofdkussen op mijn bed, dus ze ziet me weldegelijk heel erg graag. En ze praat ook vaak tegen me en dan praat ik terug. :grin:

Nu nog een vraagje: als ik ze oppak miauwt ze meteen en ze springt meteen weer van me af, ze heeft het écht niet graag, maar ze is nu nog maar een kitten van 6 maandjes natuurlijk.

Maar forceer ik het oppakken? Ik bedoel: pak ik haar meermaals per dag op om het haar gewoon te maken dat het niets ergs is, of laat ik het zo omdat ze het niet graag heeft?

Als ik haar oppak beloon ik haar wel altijd met een klein snoepje om haar de link te doen leggen, maar het lukt helaas niet, ze wil het niet.

Ik wil ook geen wantrouwen creeëren tussen mij en haar, vandaar.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Vraag over ragdoll kitten (poesje)

Bericht door nellebel »

tja, bij gijs en guusje hebben we dat wel gedaan maar waren echte trauma katjes uit het asiel. oppakken , kusje geven en eigenlijk voordat ze het in de gaten hadden zette ik ze dan alweer neer. bij gijs was het heel duidelijk, als je hem dan op schoot had ontspande hij helemaal en spinde hij en bleef hij ook liggen. guusje was vooral het oppakken. maar die had ik dus alweer neergezet voordat ze het in de gaten had. nu vind ze het heerlijk om als een baby gedragen te worden, op een andere manier niet, dan begint ze te spartelen. ik ben ook de enigste die haar kan dragen. ze kruipt helemaal tegen me aan en begint het liefste dan ook op mijn pink te sabbelen.
weet niet of ik het bij een "gezonde" kat zou doen,. ze vind het ws gewoon niet leuk.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie