Polydipsie (overmatig drinken)

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pisces2202
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 feb 2013 14:37

Polydipsie (overmatig drinken)

Bericht door Pisces2202 »

Onze 11 jarige kat (plaskater/ penisamputatie) drinkt al tijden heel erg vaak. Ik kan niet zeggen veel, want hij drinkt uit de waterbak van de hond, maar hij gaat heel veel naar de waterbak.

In juli was zijn laatste bloedonderzoek waarbij alles normaal was (crea 184, sdma 14, ureum zo ff niet bij de hand, fosfor iets te laag) dierenarts geeft aan in januari weer bloedonderzoek te doen.

Kat is altijd wel een stressbal geweest. Door een trauma, dat ik heb opgelopen door een ander katje dat ik heb gehad (nierfalen met 6 jaar en te laat ontdekt)
Ga ik zelf in de stress als ik deze kat nu zovaak zie drinken, want veel drinken moet wel een ziekte zijn toch?

Het gaat bij hem van eten, naar de waterbak, beetje eten naar de waterbak, midden in de kamer rondkijken, naar de waterbak. Hij plast niet vaak, want hij gaat maar 2x op een dag naar buiten. Ook lijkt het erop dat het vaak drinken in de ochtend gebeurd, en de rest van de dag veel minder tot niet naar de waterbak.

Nou vraag ik me af of dit een gedragsdingetje kan zijn? Hij is liever lui dan moe, en speeltjes vindt hij echt niks, of voor een minuutje.

Iemand hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Polydipsie (overmatig drinken)

Bericht door Anne »

Hier hebben we ook katten die vooral sochtends het vaakst drinken
Ik weet niet of jouw plaskat dieetvoeding krijgt voor blaasproblemen? Het zou kunnen dat daar stoffen aan toegevoegd zijn om extra drinken te stimuleren want vocht is heel goed voor de blaas
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Pisces2202
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 feb 2013 14:37

Re: Polydipsie (overmatig drinken)

Bericht door Pisces2202 »

Ik zit te denken of Royal Canin extra zout in hun voer doet. Dacht dat ergens gelezen te hebben dat het natrium gehalte in RC hoog is. Heb net de bloeduitslagen opgevraagd van juli. SDMA is zelfs 7 ipv 14. Ureum 12 en crea 188.

Dus ik weet niet hoe dit te interpreteren want zijn nieren zijn het dus niet aan de sdma te zien.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Polydipsie (overmatig drinken)

Bericht door Anne »

Je kan altijd met je da overleggen als je je zorgen maakt
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Polydipsie (overmatig drinken)

Bericht door marloes501 »

Mijn kat is ook dol op water.
En dan vooral uit de kraan.
Als ik haar elke keer zou laten drinken heb ik wel 8 plassen van haar in de bak, en dus beperk ik het een beetje.
Mijn DA heeft onderzoek gedaan en alles is normaal.
En dus niks aan de hand.
Mij houd is gewoon gek op water.
Als ik niet uit kijk kot ze zelfs bij mij onder de douche.
Dat voorkom ik omdat ik anders een kletsnatte kat heb en wil niet dat ze een kou oploopt.
Overleg met je DA en als die zegt dat alles oke is dan zou ik mij geen zorgen maken
Plaats reactie