Ragdoll uit het niets onzindelijk

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
smylr1991
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 apr 2020 10:01

Ragdoll uit het niets onzindelijk

Bericht door smylr1991 »

Beste forumgenoten

Ik heb 3 ragdolls van 1.5-2 jaar oud. Ik heb 4 kattenbakken staan op verschillende plaatsen (appartement). Deze drie katten zijn altijd zeer zindelijk geweest. Nu heb ik sinds twee weken een probleem met de jongste ragdoll; hij heeft diarree met bloed en slijm en gaat ca 6-8x poepen. Nu heb ik hem ontwormd; dat hielp niet. Vervolgens heb ik zitten koken voor hem: kip en rijst, dat hielp ook niet. Hij is nu overal door het hele huis aan het poepen; eerst op de hoogpolige tapijt, die heb ik meteen weggegooid. Vervolgens op de laagpolige tapijt, ook die heb ik weggegooid. Vanochtend heeft hij het op een leren bank gedaan .. Het probleem is dat hij OOK op de katttenbak poept. Bij plassen heeft hij dat probleem niet, dan gaat hij meteen op de kattenbak. Nu heb ik voor morgen een afspraak staan met de dierenarts voor ontlastingsonderzoek. Maar hebben jullie een idee hoe ik dit kan doen stoppen? De kattenbakken zijn genoeg (4 stuks voor 3 katten). Ik heb grote kattenbakken (PeeWee met PeeWee vulling) en ze staan op verschillende plekken. Ik heb feliway spray al gehaald.
Het enige wat ik nog kan bedenken is om een kattenbak met grind (ze hebben al sinds het begin peewee houtkorrels) midden in de woonkamer te zetten. Ik denk aan mogelijk pijn bij het poepen en dat hij dat associeert met de kattenbak, maar hoe kom ik hier vanaf? Eer de dierenarts het diarree stopt zijn we ook weer paar wk verder ..

groet, aia
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Ragdoll uit het niets onzindelijk

Bericht door Zotvanpoezen »

Hoi Aia,
Je ragdoll is NIET onzindelijk, maar ZIEK. Diarree met bloed en slijmen is ernstig!
Diarree is moeilijk op te houden... nooit zelf meegemaakt ;-) ? Ongelukjes zijn normaal in deze toestand.
Goed dat je hem morgen laat onderzoeken.
Ik hoop dat de da hem goed kan helpen.
Zet hem misschien voorlopig in een aparte ruimte zodat hij niet te ver van de kattenbak is. Ander en zachter grit in de bak kan je gerust proberen. Sommige katjes vinden houtkorrels niet natuurlijk en comfortabel genoeg.

PS: Ik hoop dat je hem voor deze ongelukjes nooit gestaft hebt :enaughty:
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Ragdoll uit het niets onzindelijk

Bericht door marloes501 »

Hoe is het bij de dierenarts gegaan? wat zegt die ervan?
En hoe gaat het nu met jullie kater?
smylr1991
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 apr 2020 10:01

Re: Ragdoll uit het niets onzindelijk

Bericht door smylr1991 »

Zotvanpoezen schreef: 15 nov 2021 15:16 Hoi Aia,
Je ragdoll is NIET onzindelijk, maar ZIEK. Diarree met bloed en slijmen is ernstig!
Diarree is moeilijk op te houden... nooit zelf meegemaakt ;-) ? Ongelukjes zijn normaal in deze toestand.
Goed dat je hem morgen laat onderzoeken.
Ik hoop dat de da hem goed kan helpen.
Zet hem misschien voorlopig in een aparte ruimte zodat hij niet te ver van de kattenbak is. Ander en zachter grit in de bak kan je gerust proberen. Sommige katjes vinden houtkorrels niet natuurlijk en comfortabel genoeg.

PS: Ik hoop dat je hem voor deze ongelukjes nooit gestaft hebt :enaughty:
Update van mijn kant

Allereerst 'zotvanpoezen', mijn katten hebben een koninklijk leven bij mij. Ieder die bij mij thuis komt beaamt dat de huis van de katten zijn. Een aanname waarin je mij indirect beschuldigt van straffen, is derhalve niet nodig. Hou je aannames maar gewoon voor je in de toekomst.

Ik ben met Bob naar de dierenarts geweest; 3 dagen ontlasting sparen; lichamelijk onderzoek en een antibioticakuur en uiteindelijk hebben ze Giardia kunnen uitsluiten. Nu bleef bob ontzettend diarree houden. Hij at, dronk en speelde wel heel goed. De dierenarts heeft mij toen geadviseerd om een echo te maken. De echo liet vergrote lymfeklieren zien bij de darm. Omdat echografisch een biopt nemen niet veilig was, wilde de dierenarts zijn buikje open maken en een biopt nemen, dus zo geschiedde. Een jaap van enkele centimeters later vertelde de dierenarts dat ze schrok van de lymfeklieren; er waren drietal vergrote, onregelmatige lymfeklieren bij de darm en zij verdacht hem van maligne lymfoom. ze gaf hem weer antibiotica en we moesten wachten op de uitslag. De biopten zijn opgestuurd voor pathologie en gisteren hebben we de uitslag gekregen: passend bij een flinke bacteriële infectie, eventueel FIP. Nu is een bacteriële infectie vreemd, want het is een binnenkat die nu al 2x van de dierenarts antibiotica gekregen heeft... maar fip is ook raar: hij heeft dit nu al bijna 2 mnd en behalve de diarree zijn er verder geen symptomen. Het weefsel wordt nu voor aanvullende immunohistochemie opgestuurd naar andere lab, wat weer 10 dagen kan duren. Ik ben ondertussen wat aan het stoeien met ander voer, maar gisteren heb ik hem op Royal canin hypoallergeen gezet en daarvan begon hij slijm te poepen. Dus niet ontlasting met een beetje slijm, maar echt heel veel slijm met minimaal gele ontlasting. Meteen weer Hill's biome gegeven en nu is de ontlasting bruin, maar wel weer zacht en ca 6x per dag ..
ik hoop zo dat tip ook negatief is .. het klinkt mij gewoonweg niet logisch dat het fip kan zijn zonder enig andere symptoom en dat al bijna 2 mnd.
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Ragdoll uit het niets onzindelijk

Bericht door marloes501 »

Je schrijft: Nu is een bacteriële infectie vreemd, want het is een binnenkat die nu al 2x van de dierenarts antibiotica gekregen heeft.

Maar waarom is dat vreemd?
Het kan wezen dat de bacterie niet op de gegeven ab reageerde, en dat je nu misschien gericht ab kunt geven omdat je nu weet om welke bacterie het gaat.
(mijn poes heeft een paar maanden last gehad van een hele hardnekkige oorontsteking en kreeg ook verschillende ab, maar het probleem bleef, uiteindelijk een kweek gemaakt en bleek dat de gegeven ab niet werkte bij die bepaalde bacterie. Na gerichte ab die wel werkte op die bepaalde bacterie was het na 10 dagen helemaal over)

En wat heeft het er mee te maken dat het om een binnen kat gaat? die hebben ook kans op infectie, hoewel natuurlijk minder dan een buitenkat.

Voorzichtig met het steeds wisselen van voer, dat is ook een aanslag voor de darmen.

En verder wil ik je heel veel sterkte wensen want het is een lastige situatie waarbij ik hoop dat het snel weer beter zal gaan met Bob!
smylr1991
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 apr 2020 10:01

Re: Ragdoll uit het niets onzindelijk

Bericht door smylr1991 »

marloes501 schreef: 10 dec 2021 14:19 Je schrijft: Nu is een bacteriële infectie vreemd, want het is een binnenkat die nu al 2x van de dierenarts antibiotica gekregen heeft.

Maar waarom is dat vreemd?
Het kan wezen dat de bacterie niet op de gegeven ab reageerde, en dat je nu misschien gericht ab kunt geven omdat je nu weet om welke bacterie het gaat.
(mijn poes heeft een paar maanden last gehad van een hele hardnekkige oorontsteking en kreeg ook verschillende ab, maar het probleem bleef, uiteindelijk een kweek gemaakt en bleek dat de gegeven ab niet werkte bij die bepaalde bacterie. Na gerichte ab die wel werkte op die bepaalde bacterie was het na 10 dagen helemaal over)

En wat heeft het er mee te maken dat het om een binnen kat gaat? die hebben ook kans op infectie, hoewel natuurlijk minder dan een buitenkat.

Voorzichtig met het steeds wisselen van voer, dat is ook een aanslag voor de darmen.

En verder wil ik je heel veel sterkte wensen want het is een lastige situatie waarbij ik hoop dat het snel weer beter zal gaan met Bob!
Dank voor je reactie.
De dierenarts vond het vreemd (en ik ook) omdat Bob 2x breed spectrum antibiotica heeft gekregen .. tenzij het iets resistent is, is de kans klein dat hij er helemaal NIETS op zou doen.
Maar goed; we wachten af
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Ragdoll uit het niets onzindelijk

Bericht door Zotvanpoezen »

smylr1991 schreef: 10 dec 2021 13:50 Allereerst 'zotvanpoezen', mijn katten hebben een koninklijk leven bij mij. Ieder die bij mij thuis komt beaamt dat de huis van de katten zijn. Een aanname waarin je mij indirect beschuldigt van straffen, is derhalve niet nodig. Hou je aannames maar gewoon voor je in de toekomst.
Euh... Ik beschuldig je toch niet?
Ik schreef alleen maar dat ik hoopte dat je hem daarvoor niet strafte.

Dat ze goed verzorgd worden, twijfelde ik geen seconde. Dat schreef ik toch nergens?
Sorry als het verkeerd overkwam. Dat was zeker mijn bedoeling niet ;-)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Ragdoll uit het niets onzindelijk

Bericht door Pikachu »

Hoe testen ze op Fip? Ik dacht dat daar geen test voor bestond?

Veel sterkte alleszins, hopelijk komt hij er bovenop :(
Plaats reactie