Kitten miauwt permanent als hij wakker is

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Lucapoekie
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 aug 2012 07:32

Kitten miauwt permanent als hij wakker is

Bericht door Lucapoekie »

Hoi iedereen,

Ik heb een kitten van zo'n 4 maanden oud. Hij heet Toshi, en het is een Ragdoll.

Alles gaat goed met Toshi, alleen miauwt hij de hele dag door als hij niet slaapt. Ik denk dat hij zich verveelt, maar ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Ik speel zo'n 20-30 minuten per dag met hem (5-10 minuten per keer) ga ook elke dag een halfuur met hem buiten lopen, dat vind hij erg leuk. Ik heb al van dat soort nadenk spellen besteld die nu onderweg zijn in de hoop hem daarmee bezig te houden, maar ik kan hem niet 24/7 entertainen. Ik ben bang dat ik iets fout doe, maar ik denk ook dat hij om aandacht schreeuwt en ik ben er gevoelig voor dus reageer er vaak wel op. Ik probeer hem nu te negeren als hij miauwt en met hem te spelen als hij stil is.

Hij heeft trouwens ook erge verlatingsangst en miauwt heel hard als ik weg ga, ik ben aan het werken om dat beter te maken en het gaat al veel beter aan het begin. Misschien is hij gewoon te veel aan me gehecht waardoor hij gek wordt als hij geen aandacht van me krijgt..

Doe ik iets fout, of is dit normaal bij kittens? Hebben jullie nog andere tips voor wat ik met hem kan doen om dit beter te maken?

Ik hoor graag van jullie!

Groetjes Luca
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kitten miauwt permanent als hij wakker is

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik denk dat hij gewoon een soortgenootje mist ;-)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Lucapoekie
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 aug 2012 07:32

Re: Kitten miauwt permanent als hij wakker is

Bericht door Lucapoekie »

Zotvanpoezen schreef: 05 nov 2021 19:08 Ik denk dat hij gewoon een soortgenootje mist ;-)
Ik zou niets liever willen dan hem een vriendje geven, maar mijn woning is vrij klein. Ik heb gewoon de ruimte niet voor twee katten. :(
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kitten miauwt permanent als hij wakker is

Bericht door Anne »

Waar ruimte is voor 1 is ruimte voor 2 ;-)
Werk in de hoogte met een plafond krabpaal en je kan plankjes ad muur bevestigen zodat ze daar ook een route hebben
Je kan op kasten ook slaapplekjes maken
Jouw kitten is doodongelukkig in zijn eentje en kan hierdoor gedragsproblemen krijgen

https://stichtingpoezensnuitjes.wordpre ... ijd-samen/

Anders een idee om je kitten te herplaatsen?
Bij iemand met ook een kitten?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Lucapoekie
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 aug 2012 07:32

Re: Kitten miauwt permanent als hij wakker is

Bericht door Lucapoekie »

Anne schreef: 05 nov 2021 19:29 Waar ruimte is voor 1 is ruimte voor 2 ;-)
Werk in de hoogte met een plafond krabpaal en je kan plankjes ad muur bevestigen zodat ze daar ook een route hebben
Je kan op kasten ook slaapplekjes maken
Jouw kitten is doodongelukkig in zijn eentje en kan hierdoor gedragsproblemen krijgen

https://stichtingpoezensnuitjes.wordpre ... ijd-samen/

Anders een idee om je kitten te herplaatsen?
Bij iemand met ook een kitten?
Ik vind het erg onnodig om mijn kat doodongelukkig te noemen.
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Kitten miauwt permanent als hij wakker is

Bericht door Pikachu »

Mag ik vragen hoe groot je woning is?

Ik dacht namelijk vroeger ook dat mijn appartement te klein was voor 2 katten, maar inderdaad als je in de hoogte werkt kan je veel ruimte creëren.

Hoe lang is je kitten al bij je? Hoe lang is hij al weg bij de moeder? Misschien moet hij gewoon nog even wennen? :)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kitten miauwt permanent als hij wakker is

Bericht door Anne »

Lucapoekie schreef: 05 nov 2021 20:18 Ik vind het erg onnodig om mijn kat doodongelukkig te noemen.
Hoe wil je dan dat ik je kitten noem?
Ik vind de gehele situatie zielig voor hem
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Laura1997
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 dec 2020 20:43

Re: Kitten miauwt permanent als hij wakker is

Bericht door Laura1997 »

Zelf heb ik ook 2 ragdolls en ik moet zeggen dat dit een extreem aanhankelijk ras is. Ondanks dat ze hier een speelmaatje hebben zijn ze ook enorm gefixeerd op mij en miauwt mijn kater vaak, deze babbelt gewoon graag en wil continu beziggehouden worden. Ik moet zeggen dat ze enorm veel aan elkaar hebben, ze liggen altijd samen en wassen elkaar. Ragdolls zijn echt geen ‘eenzaten’. Wat de ruimte in je huis betreft, zelf woon ik ook in een appartement van 70 m2 en dit is geen plaats tekort voor 2. Als je echt geen tweede kat wilt zou ik eens nadenken over voerpuzzels voor wanneer je weg bent of echt geen tijd hebt om met ze bezig te zijn. Als er iets is dat een ragdoll nog liever doet dan geknuffeld worden of aandacht krijgen is het wel eten (bij mij toch). En zo hebben ze een bezigheid voor op die momenten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laura1997
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 dec 2020 20:43

Kitten miauwt permanent als hij wakker is

Bericht door Laura1997 »

En om wat sympathie en begrip naar jou toe te tonen. Ik snap dat je wat terughoudend bent voor een tweede kat. Ik wou zelf ook absoluut maar 1 kat in het begin (heb er zeker een halfjaar over nagedacht) ook wanneer iedereen rond me zei dat 2 beter zou zijn en ik hier al meelas op het forum waar dit vaak gezegd werd. De doorslag werd hier gegeven doordat de fokker zei dat ze me geen kat zou laten adopteren als ik er geen tweede bijnam (ragdoll of gwn een htk). Ook over de grootte van mijn appartement twijfelde ik heel hard. Intussen zijn we een jaar verder en kan ik vol overtuiging zeggen dat ik nooit nog 1 kat zou nemen omdat ik zie dat ze altijd samen zijn, zelfs na de speelse kittenfase nog. Ik ben de fokker enorm dankbaar dat ze mij zelfs een beetje ‘onder druk’ heeft gezet. Dus mochten jouw angsten op demijne lijken zou ik het zeker overwegen. Als je echt geen tweede wilt kunnen wij daar alleen maar respect voor hebben vind ik, dat is jouw keuze. Maar ik zou dan zoals ik in mijn vorige bericht ook al zei wel zorgen dat je kat zich zonder jou kan bezighouden. Of het nu is met voerpuzzels of regelmatig nieuw speelgoed. En uiteraard extra aandacht van jou, dat miauwen ga je er deels moeten bijnemen. Jouw kat heeft niemand anders om zich mee bezig te houden, in dit geval moet jij zowel de mens zijn als het maatje.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Kitten miauwt permanent als hij wakker is

Bericht door marloes501 »

Ik heb ook gekozen voor 1 kat in mijn relatief klein appartement.
In de hoogte werken is inderdaad heel fijn voor de meeste katten, maar goed met hem spelen is echt zeer zeer belangrijk.
Mijn kat Lily is ook echt een praat kat en laat zich voortdurend horen soms tot vervelends toe.
Ik heb geleerd dat het inderdaad opbouw is van heel veel energie en dat als ik uitgebreid met haar speel die energie weg is en ze weer rustig is.
Dat betekend niet dat je haar 24 uur per dag moet bezig houden, maar dat als je met haar speelt dat je het dan ook echt uitgebreid doet.
Ik heb heel veel geleerd van Jacksen Gallaxy.

Kattengoeroe Jacksen Gallaxy ( veel filmpjes op Yutube) werkt veel met luidruchtige katten die veel energie hebben.
Hij legt aan de hand van echte situatie,s uit hoe je met je kat kunt spelen zodat deze ook echt uitgeput is en verzadigd van het spelen.
Hij verteld over een manier van spelen die hij simmer en boil noemt.
Je speelt dan met de kat korte(minuut of 5) intense sessies , waarna je de kat een paar minuten rust geeft, daarna een nieuwe sessie spelen rust.
Laat je kat in de speelsessies, rennen , springen, jagen achter een denkbeeldige vogel of muis.
Na een stuk of 3/4 sessies zou je kat helemaal uitgeput en verzadigd moeten zijn.
Als je je kat nadat deze helemaal is uitgespeeld laat eten, dan komt er een natuurlijk reflex van jagen , eten slapen opgang.
Je zou bv voor dat je weg gaat hier een half uurtje voor kunnen nemen, dan gaat je kat slapen als jij weg bent.

En ik moet zeggen dat het hier bij mijn kat zeer goed werkt.
Ik raad je aan wat filmpjes van hem op YouTube te zoeken en te kijken of dit ook voor jou kan werken.


Iets wat ik ook heel interessant vond is dat hij uitlegt dat je katten die veel energie hebben beter niet over het lichaam kunt aaien omdat dan de energie erg toeneemt maar beter over het kopje kunt aaien zodat de energie niet toe neemt.

Heel veel sterkte.
Plaats reactie