Kitten heeft altijd honger

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
PJKG
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 nov 2021 14:18

Kitten heeft altijd honger

Bericht door PJKG »

Hi,

Bij mijn ouders hebben we sinds een paar maanden een oranje/rode kitten (nu iets meer dan een half jaar oud). Het lijkt erop dat hij altijd honger heeft. We geven hem ca. 3 keer per dag een gepaste hoeveelheid droogvoer (Prins Vital Care voor kittens gecombineerd met wat grotere Taste of the Wild brokken) en af en toe wat kattensnacks. Een aantal dingen valt mij op:

- Als hij eten krijgt eet hij z'n bakje snel leeg maar voordat alles op is rent hij zelfs eerst nog naar de etensbak van onze oudere kat. Meestal eten ze gescheiden van elkaar, maar als de deur tussen de twee ruimtes perongelijk open is, dan eet hij de andere bak haast leeg. Dit staan we natuurlijk niet toe.
- Hij likt altijd de keukenvloer schoon, ook al ligt er niks op de grond om op te eten.
- Als hij niet slaapt of speelt, dan lijkt hij vaak opzoek te zijn naar eten.
- Hij probeert dingen te eten die niet geschikt zijn om te eten, zoals plastic en andere dingen waar hij bij kan komen.
- Hij springt altijd op het aanrecht (wat van ons niet mag) en rent dan altijd naar de gootsteen in de hoop dat er wat ligt dat hij kan eten. Overigens is hij zeer hardleers; we kunnen hem niet ongecontroleerd in de keuken laten omdat hij dan direct op het aanrecht springt, wat dus niet mag. (Overigens lijkt dit gedrag ook over te slaan op de oudere kat, terwijl die juist altijd goed verdrag vertoonde, totdat we deze kitten namen).
- Hij miauwt redelijk vaak. Dit kan natuurlijk van alles zijn, maar het zou ook kunnen betekenen dat hij honger heeft.

Ik vraag mij dus af of dit gedrag 'normaal' is en of het na verloop van tijd verandert? We geven hem echt genoeg eten dus daar zou het denk ik niet aan kunnen liggen. Zou er misschien medisch iets aan de hand kunnen zijn? Moeten we hem nog meer eten geven of juist niet?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Gr. PJKG
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Kitten heeft altijd honger

Bericht door Freya13 »

Hier ook :)
Geen idee of het normaal kittengedrag is, want onze vorige kittens deden dat eigenlijk niet.
Ons kitten is wel op straat geboren, en ik wijt het eigenlijk eerder daaraan. Volgens mij zit het min of meer in het bloed om te eten wat je kan, want morgen is er misschien niets.

Ons kitten is intussen zes maanden. Ik laat het eten gewoon staan (ik weeg niets af). Op die manier gaat het idee dat er nu zo snel mogelijk zo veel mogelijk moet gegeten worden er hopelijk een beetje uit.
Ze eet trouwens ook alles, echt alles. Ik heb ze onlangs betrapt toen ze stukjes broccoli aan het opeten was. Ik dacht dat ik dat wel eventjes kon laten staan (katten eten geen groente, toch? ;-) ) maar niet dus

Op het aanrecht springen: uiteraard springt je kitten op het aanrecht, wat had je nu gedacht? :grin: Zo interessant, zulke lekkere geurtjes, en dan ook nog in de hoogte. Alle katten doen dat hoor, alleen doet de ene het open en bloot, en de andere wacht tot je je rug gedraaid hebt.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kitten heeft altijd honger

Bericht door Anne »

Ik geef kittens altijd onbeperkt te eten,ik heb nog nooit gehoord dat je het moet afwegen aangezien ze in de groei zijn en het nodig hebben
Tenzij je kitten nu al een klein dikzakje is ;-)
Hier springt Louie van bijna 6 maanden ook op het aanrecht en hij heeft een voorkeur voor chocolade (gevaarlijk) en voor brood
Hij is meerdere malen met mijn boterham weggelopen ;-)
Ook probeert hij regelmatig de broodzak uit de (gesloten) broodtrommel te slepen :grin:
Ja het zijn kittens he ;-)
Mijn ervaring is dat ze wat rustiger worden als ze wat ouder zijn en na de castratie/sterilisatie
Onze Louie wordt volgende week geholpen

Ik zou als ik jou was je kitten onbeperkt laten eten van zijn kitten voer
Maar dat is geen garantie dat de ondeugd stopt met ondeugend zijn :lol:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten heeft altijd honger

Bericht door Rik »

Iets meer dan een half jaar oud Is niet echt meer een kitten die je altijd onbeperkt voer aan kunt bieden (bij bepaalde kittens). Toen Bono zo oud was vrat ie ook alles wat los en vast zat. Bij die leeftijd gaat ook gewicht en vorm meespelen bij het bepalen van de hoeveelheid voer.

Eerste vraag is even... is hij al gecastreerd? Zoniet, dan zou ik daarmee beginnen. Daarna zou je je op het soort voer en wijze van aanbieden kunnen orienteren. Een kwakitatief goede brok eventueel aangeboden via voedselverrijking. Met veel spelen van tevoren.

In een later stadium zou je je ook nog in kunnen lezen op eventueel natuurlijker voer.

Nog even een punt van bezorgdheid... Dingen eten die niet geschikt zijn is zeker verkeerd... Als dat echt door blijft gaan dan zou je je eens moeten verdiepen in pica.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kitten heeft altijd honger

Bericht door Anne »

Oeps daar heb ik overheen gelezen dat hij ouder is dan 6 maanden
Dan is het wel slim om af te wegen,vooral na castratie\sterilisatie want dan kunnen ze dik worden

Pito*knabbelde in zijn eerste levensjaar ook aan van alles, zo moest ik de huishoudkaarzen opruimen bijv
Louie knabbelt ook aan dingen, oa mijn handen
Bij Pito is dat gedrag vanzelf gestopt
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
PJKG
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 nov 2021 14:18

Re: Kitten heeft altijd honger

Bericht door PJKG »

Dank allemaal voor jullie reacties!

Wij geven de katten altijd 2-3x per dag eten i.p.v. de voederbak helemaal te vullen en dan bij te vullen wanneer het op is.
Dit doen wij al sinds dat we de eerste kat namen (die is nu 9 jaar) en volgens mij werkt dat prima. Van wat ik weet kunnen sommige katten zichzelf helemaal misselijk eten puur omdat hun voederbak helemaal vol is terwijl andere katten deze gewoonte niet per se hebben. Nu weet ik niet of dit voor onze katten geldt, maar we vinden de structuur van het geven van eten iedere ochtend, einde middag, en later in de avond (een klein beetje) wel prettig. Maar ieder z'n voorkeur natuurlijk.

Hij is overigens nog niet gecastreerd. Dit gaat uiteraard wel gebeuren in de nabije toekomst, maar daar moet nog een datum voor geprikt worden.

Wat betreft het voer dat wij geven: wij gebruiken al jaren Taste of the Wild (linkje: https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... CDroogvoer). Dit is graanvrij voer van een, naar mijn weten, goede kwaliteit. Mochten jullie nog aanbevelingen hebben voor andere brokken of een ander soort kattenvoeding, laat het dan gerust weten. Ik sta altijd open voor suggesties.

@Rik: dank voor je de informatie over pica. Ik denk niet direct dat deze 'aandoening' van toepassing is op onze kitten, aangezien het vooral gaat om plastic verpakkingen waar nog een bepaalde geur (of kleine etensrestjes) aanzit van eten. Onze oudere kat doet dit overigens ook met enige regelmaat, omdat de zak waarin wij plastic in doen (voor recycling) relatief laag hangt. Maar ik zal het zeker in de gaten houden.

Wat betreft het op het aanrecht springen: dit is inderdaad wel logisch gedrag van een kitten, alleen was onze oudere kat op die leeftijd een stuk gehoorzamer :D. Ach ja, dat zal met de tijd wel minder worden.

Gr. PJKG
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten heeft altijd honger

Bericht door Rik »

Zover ik het kan zien ben ik niet zo voor taste of the wild. Geen percentages en eerste ingrediënt kippenmeel en tweede al erwten. De 42% eiwitten is dus ook een heel groot gedeelte door die erwten, niet door dierlijke eiwitten.
Pea protein has risen to popularity as an ingredient in many cheaper grain-free pet foods. Containing 55% protein in its concentrated form, pea protein can be used to boost the protein content of the food cheaply. When pea protein is included in your pet's food, the manufacturer could be trying to make up for a lack of meat-based protein. Pea protein is not complete in amino acids as animal proteins are, and its biological value is not as high. That means that your dog will not be able to use all of the protein within peas.

Healthy Alternative: Skip It
Avoid foods with pea protein high up in the ingredient list, especially within the first 7 ingredients. If it's lower than that, it's less likely to make a big difference in the protein makeup of your pet's food.
Nu zijn brokken ook niet echt mijn ding (ik geef liever vers vlees, kvv of anders natvoer) maar als ik brokken zou geven dan zouden deze niet op mijn lijstje staan. Daar zouden brokken op staan waarvan het werkelijke vleesgehalte bekend (en hoger) is met een minimum aan koolhydraten. Ps. volgens mij zat er in de rocky mountain ook DL-methionine. Zeker een aandachtspuntje om te bekijken of de hoeveelheid daarvan niet teveel is.

Veel voerinformatie vindt je op
https://catmoneo.nl
https://voerwijzer.com

Verder gaat mijn voorkeur ook uit naar 3x per dag een maaltijd. 9.00, 18.00 en de rest om 23.00.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
PJKG
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 nov 2021 14:18

Re: Kitten heeft altijd honger

Bericht door PJKG »

Rik schreef: 04 nov 2021 01:14 Zover ik het kan zien ben ik niet zo voor taste of the wild. Geen percentages en eerste ingrediënt kippenmeel en tweede al erwten. De 42% eiwitten is dus ook een heel groot gedeelte door die erwten, niet door dierlijke eiwitten.



Nu zijn brokken ook niet echt mijn ding (ik geef liever vers vlees, kvv of anders natvoer) maar als ik brokken zou geven dan zouden deze niet op mijn lijstje staan. Daar zouden brokken op staan waarvan het werkelijke vleesgehalte bekend (en hoger) is met een minimum aan koolhydraten. Ps. volgens mij zat er in de rocky mountain ook DL-methionine. Zeker een aandachtspuntje om te bekijken of de hoeveelheid daarvan niet teveel is.

Veel voerinformatie vindt je op
https://catmoneo.nl
https://voerwijzer.com

Verder gaat mijn voorkeur ook uit naar 3x per dag een maaltijd. 9.00, 18.00 en de rest om 23.00.
Thanks Rik, ik zal deze websites eens doornemen.
Persoonlijk vinden we brokken wel fijn om te geven. Ik weet niet of het handig is om bij de oudere kat ineens te switchen naar natvoer / echt vlees, gezien hij z'n hele leven brokken heeft gehad (en af en toe zo'n kuipje met paté/natvoer). Overigens heeft onze oudere kat langdurig een gebitsprobleem gehad en heeft de dierenarts recentelijk vier kiezen bij hem getrokken. Nu gaat het wel weer beter. Maar van wat ik weet zijn brokken wel beter dan natvoer omdat normaal gesproken het gebit dan beter blijft. Dus droog- en natvoer hebben beide voor- en nadelen denk ik zo.

Is er een bepaald merk, of een soort brok, die je mij kan aanraden wellicht? Op die Voerwijzer website, en dan op de pagina van de 15 beste kattenbrokken, zie ik wel een aantal bekende merken (o.a. Orijen en Purizon). We hebben deze alleen zelf nooit gekocht. Een type brok met wat meer vlees er in zou inderdaad wel goed zijn alleen is een te hoge concentratie vlees ook weer niet goed.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten heeft altijd honger

Bericht door Rik »

PJKG schreef: 04 nov 2021 21:43 Maar van wat ik weet zijn brokken wel beter dan natvoer omdat normaal gesproken het gebit dan beter blijft.
Ieks. NEE!!! dat is dus een hardnekkig fabeltje. Brokken zijn absoluut niet beter dan natvoer. Wel makkelijker (reden waarom veel mensen ervoor kiezen). Maar zie het maar als dat jij je hele leven lang op bisquitjes leeft. Ook niet goed voor jouw tanden. En de tanden van een kat zijn niet gemaakt om te 'malen' waardoor brokken al eerder uit elkaar vallen en gewoon ook voor tandplak zorgen.

https://www.catmoneo.nl/feiten-over-kat ... an_natvoer
https://www.catmoneo.nl/beter-droogvoer-of-natvoer/

(er zijn zelfs ouderwetse dierenartsen die dit fabeltje in stand houden :evil:)

En juist bij oudere katten is veel vocht erg belangrijk en dat krijgen ze op brok niet voldoende binnen. Maar ik dacht dat we het hier ook over een kitten hadden. Ook bij kittens is het belangrijk om aan natvoer te laten wennen. Want eenmaal gewend aan de smaakmakers en suikers in brokken is het na een paar jaar moeilijk om nog iets met natvoer te doen (bv mengen met medicijnen of voor het vocht bij een nierpatiëntje).
PJKG schreef: 04 nov 2021 21:43Is er een bepaald merk, of een soort brok, die je mij kan aanraden wellicht? Op die Voerwijzer website, en dan op de pagina van de 15 beste kattenbrokken, zie ik wel een aantal bekende merken (o.a. Orijen en Purizon). We hebben deze alleen zelf nooit gekocht. Een type brok met wat meer vlees er in zou inderdaad wel goed zijn alleen is een te hoge concentratie vlees ook weer niet goed.
Te hoge concentratie vlees niet goed?? Hoe kom je daarbij? Ik geef 100% vlees (met orgaan en bit e.d.) Dat is het natuurlijke dieet van de kat. Een paar procent koolhydraten (erwten/aardappel/granen/mais etc) kan voor een kat geen kwaad maar ze hebben er qua voedingswaarde helemaal niets aan. En in brok zit juist veel koolhydraat anders kunnen ze geen brokje vormen.

https://www.voerwijzer.com/het-beste-kattenvoer/
"Brokvoeding is juist één van de minst gezonde kattenvoeding."

Om een goede brok te kiezen:
https://www.voerwijzer.com/zo-kies-je-g ... enbrokken/

Je kunt kiezen voor een hele goede brok (bv Ziwi Peak) maar dan wordt het op een gegeven moment veel goedkoper om gewoon vers te geven. En veel katten schijnen die Ziwi Peak ook niet zo lekker te vinden. Ik heb een tijdje in de kittentijd Applaws voor kittens gevoerd. Redelijk hoog vleesgehalte en ze vonden het lekker.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
PJKG
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 nov 2021 14:18

Re: Kitten heeft altijd honger

Bericht door PJKG »

Rik schreef: 04 nov 2021 22:09 Ieks. NEE!!! dat is dus een hardnekkig fabeltje. Brokken zijn absoluut niet beter dan natvoer. Wel makkelijker (reden waarom veel mensen ervoor kiezen). Maar zie het maar als dat jij je hele leven lang op bisquitjes leeft. Ook niet goed voor jouw tanden. En de tanden van een kat zijn niet gemaakt om te 'malen' waardoor brokken al eerder uit elkaar vallen en gewoon ook voor tandplak zorgen.

https://www.catmoneo.nl/feiten-over-kat ... an_natvoer
https://www.catmoneo.nl/beter-droogvoer-of-natvoer/

(er zijn zelfs ouderwetse dierenartsen die dit fabeltje in stand houden :evil:)

En juist bij oudere katten is veel vocht erg belangrijk en dat krijgen ze op brok niet voldoende binnen. Maar ik dacht dat we het hier ook over een kitten hadden. Ook bij kittens is het belangrijk om aan natvoer te laten wennen. Want eenmaal gewend aan de smaakmakers en suikers in brokken is het na een paar jaar moeilijk om nog iets met natvoer te doen (bv mengen met medicijnen of voor het vocht bij een nierpatiëntje).


Te hoge concentratie vlees niet goed?? Hoe kom je daarbij? Ik geef 100% vlees (met orgaan en bit e.d.) Dat is het natuurlijke dieet van de kat. Een paar procent koolhydraten (erwten/aardappel/granen/mais etc) kan voor een kat geen kwaad maar ze hebben er qua voedingswaarde helemaal niets aan. En in brok zit juist veel koolhydraat anders kunnen ze geen brokje vormen.

https://www.voerwijzer.com/het-beste-kattenvoer/
"Brokvoeding is juist één van de minst gezonde kattenvoeding."

Om een goede brok te kiezen:
https://www.voerwijzer.com/zo-kies-je-g ... enbrokken/

Je kunt kiezen voor een hele goede brok (bv Ziwi Peak) maar dan wordt het op een gegeven moment veel goedkoper om gewoon vers te geven. En veel katten schijnen die Ziwi Peak ook niet zo lekker te vinden. Ik heb een tijdje in de kittentijd Applaws voor kittens gevoerd. Redelijk hoog vleesgehalte en ze vonden het lekker.
Veel dank Rik! Met deze informatie kan ik een hoop. Ik ga alles rustig doornemen en zal je anders een privébericht sturen als ik verdere vragen heb :) (als je dat goed vindt)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten heeft altijd honger

Bericht door Rik »

Ja hoor, prima. Veel leesplezier 😸
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie