Nieuwe kat wil niet in de woonkamer samen zijn

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kyrapip
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 sep 2021 07:54

Nieuwe kat wil niet in de woonkamer samen zijn

Bericht door Kyrapip »

Hoi allemaal,

Ik heb Kyra (11) die ik sinds kitten heb en heb eerder altijd 4 katten totaal gehad. Zij is sociaal en kan dus goed met verschillende karakters overweg. Ze is wel een typische rode kat :lol:
Laatst de 3e kat van ons overleden zodat Kyra nog alleen overbleef. Via via kwam ik Pip (9) tegen, pip woonde samen met haar broer bij iemand die hersenletsel heeft en niet goed voor ze kon zorgen. Er is weinig over haar bekend. Omdat ze niet veel samen deden (pip en broer) konden ze apart geplaatst worden. Zover ik kan zien is ze een typische lapjeskat qua karakter.
Gewone standaard gewenning proces gevolgd hier: apart met de deur dicht, deur open met hek ertussen, samen snoepjes eten etc.
Pip os hier nu 10 weken en het gaat eigenlijk tussen de 2 katten prima. Al blijkt wel dat Pip niet veel van andere katten weet en waarschijnlijk nooit anderen behalve haar broer heeft gezien.
Nu leeft Pip meestal op zolder en komt op de 1e verdieping waar water, eten en de kattenbakken staan. Paar keer per dag komt ze beneden en wil dan in de tuin, liefst onder de tuinslang :lol:
Maar in de woonkamer waar wij zitten wil ze eigenlijk nooit blijven..
ook niet met wat lekkers of een speeltje. Zodra de buitendeur dicht gaat rent ze weer naar boven.
We zijn met 2 volwassenen in huis dus verder geen drukte oid. En ze kan het met ons allebei goed vinden. Als er iets is, bijv een hard geluid ofzo, lijkt ze niet echt onder de indruk, al is ze wel een binnenvetter (zoals ik al zei; typisch lapjeskat)
Hoe kan ik haar helpen om in deze ruimte te willen blijven? Want ze is wel een echt gezelligheidsdier, maar het voelt voor haar nog niet veilig.
Ik wil haar niet zomaar voor vast haar gewone eten beneden geven want eten moet iets ontspannends zijn. Eten onder stress is imo niet goed voor katten.

Alvast bedankt voor jullie ideeën
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Nieuwe kat wil niet in de woonkamer samen zijn

Bericht door Anne »

Ik heb geen idee, wilde net antwoorden om het eten en drinken dan in de huiskamer aan te bieden totdat ik jouw laatste alinea las ;-)
Soms moet je ze even over de streep zetten, daar is niets mis mee
succes, verder zou ik het niet weten
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kat wil niet in de woonkamer samen zijn

Bericht door Rik »

Eten onder echte stress is inderdaad niet goed. Maar je kunt het wel in stapjes doen (grens steeds verleggen zoals je ook doet met introducties). Zolang het een klein beetje is dan is dat geen problem. Bovenaan de trap. Op de trap (op rustig moment als er niemand langs gaat). Beneden in de gang met deur dicht. Beneden in de gang met deur open. Wel allemaal op rustige momenten. Daar gaat heel wat dagen overheen maar lijkt mij de enige mogelijkheid om haar een beetje over die streep te trekken. Zeker ook als ze niet te lokken is met snoepjes en spel.

Zorg er ook voor dat het aantrekkelijk is voor haar in de woonkamer. Rustige plakjes, eigen mand met eigen kleedje, hoge krabpaal, dat soort dingen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kyrapip
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 sep 2021 07:54

Re: Nieuwe kat wil niet in de woonkamer samen zijn

Bericht door Kyrapip »

Dank voor jullie antwoorden.
Ik denk inderdaad dat ik toch maar het eten langzaam aan naar beneden moet halen.
We beginnen vandaag nog met op de trap eten 😇
Als samen boven eten lukt moet samen beneden eten ook lukken tenslotte ....
Plaats reactie