Verveelt mijn poes zich?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Tessa123
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 aug 2021 16:33

Verveelt mijn poes zich?

Bericht door Tessa123 »

Hoi!

Ik ben nieuw hier op dit forum, mijn naam is Tessa ik ben 30 jaar en ik heb een poes, Nola. We hebben ook 2 konijnen, die wonen tegenwoordig in de tuin.

Ik maak me een beetje zorgen, misschien maak ik mij druk om niets maar ik wil het even bij jullie checken.
We zijn pas verhuisd (bijna 2 maanden) naar een eengezinswoning. Hiervoor woonden we in een flat zonder afgesloten portiek. Ik liet haar dan vaak rond de middag naar buiten en ze kwam dan als het donker werd weer naar binnen. Soms wel tot 11 uur, omdat ze nog geen zin had als we haar riepen. Ze genoot daar ontzettend van en stond 's ochtends vroeg alweer te trappelen bij de voordeur. 'S nachts deed ze dit overigens niet omdat ze eraan gewend was om dan gewoon te slapen.

Nu we in een eengezinswoning wonen heeft ze vaak toegang tot de tuin, ze kan in een uit lopen omdat de deur vaak open staat. We hebben een schutting maar daar gaat ze niet overheen, ze kan het wel want ik heb haar er een keer op zien lopen. Dit mag ook gewoon maar ze doet het gewoon niet. Daarnaast zit er een luikje in de schutting, die is dicht ivm indringers voor de konijnen maar ook als ik die een paar dagen open zet heeft ze daar niet echt interesse in.
Aan de voorkant is een redelijk drukke straat, ik heb een aantal keer de deur open gedaan. Dan snuffelt ze even rond en rent ze snel weer naar binnen, vaak omdat ze ergens van schrikt. Ook als de deurbel gaat, vindt ze dit nog erg eng en rent ze snel naar boven. Soms staat ze wel bij de voordeur te miauwen dat ze graag naar buiten wil.

Nu mijn vraag: ze is meer aanhankelijk geworden, komt vaak bij me zitten. Dit deed ze voorheen ook als ze binnen was, en ze is nu natuurlijk meer binnen. Ze gaat dus wel de tuin in maar komt daar verder niet buiten. Ze toont soms ook interesse in de voordeur, maar als ik die open doe is dat dus vaak van korte duur. Zou ze zich nu vervelen? Ze is een stuk vaker binnen dan voorheen. Kan vaak de achtertuin in, maar heeft wel wat minder vrijheid omdat ze niet over de schutting heen gaat. Of maak ik mij druk om niks? En zou ze in het oude huis gewoon vaak overdag buiten slapen omdat ze niet terug naar binnen kon?

Hoor heeeel graag wat jullie hierover denken :grin:
Eva9393
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 aug 2021 12:52

Re: Verveelt mijn poes zich?

Bericht door Eva9393 »

Dag Tessa,

Misschien komt het nog wel door de verhuizing en moet hij eerst beter aan zijn nieuwe huis gewend zijn voordat hij buiten gaat verkennen. Ik geloof dat ze aanraden om katten na een verhuizing 6 weken binnen te houden; daar zitten jullie wel al overheen maar misschien heeft Nola net wat meer tijd nodig.

Overigens alleen maar fijn dat ze aan de kant van de drukke straat niet naar buiten wil!

Gr. Eva
Tessa123
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 aug 2021 16:33

Re: Verveelt mijn poes zich?

Bericht door Tessa123 »

Hoi Eva,

Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt en dat ze wat meer tijd nodig heeft. In de avond is ze wat dapperder en gisteravond is ze een uurtje aan de voorkant naar buiten geweest, dan tijd er ook bijna niemand door de straat. Gelukkig zie ik dat ze heel voorzichtig is dus in de avond een uurtje durf ik wel aan en zo doen we het lekker rustig aan. Verder kan ze lekker in de achtertuin.

Dankjewel voor je reactie!!

Groeten
Tessa
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Verveelt mijn poes zich?

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik zou haar toch niet aanmoedigen om langs de voordeur te gaan...
Is de achtertuin aantrekkelijk genoeg door bv struiken en hoogtes (tafeltje, bank,...)?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verveelt mijn poes zich?

Bericht door Rik »

Hier komen ze ook de voordeur niet uit hoor. Dat is mij veel te gevaarlijk en als ze er eenmaal een beetje aan gewend raken (bekend terrein) dan zijn ze eerder geneigd door de voordeur te gaan. Dat moet ik niet hebben. Dus ik zou ze ook niet voor eruit laten. Gewoon lekker in de afgesloten achtertuin.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Tessa123
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 aug 2021 16:33

Re: Verveelt mijn poes zich?

Bericht door Tessa123 »

Zotvanpoezen schreef: 27 aug 2021 11:51 Ik zou haar toch niet aanmoedigen om langs de voordeur te gaan...
Is de achtertuin aantrekkelijk genoeg door bv struiken en hoogtes (tafeltje, bank,...)?
Ja er is zat te bekijken voor dr! Struiken, de konijntjes waar ze hiervoor samen mee woonde staan nu ook buiten en een doorkijkje naar de steeg die ze heel interessant vindt. Maar het leukst zijn nog alle beestjes die ze in de tuin vangt.

Bedankt voor jullie reacties! Ik laat haar gewoon lekker in de achtertuin zodat ze veilig is en volgens mij vermaakt ze zich prima. Mijn schuldgevoel zal ik dan maar een beetje opzij moeten zetten, ik kan haar immers niet vragen wat ze fijn vindt..
Plaats reactie