Laten wennen van adoptie katten

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Hein
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 aug 2021 11:31

Laten wennen van adoptie katten

Bericht door Hein »

Goedemiddag,

Ik heb sinds dinsdagmiddag 2 volwassen katten geadopteerd van een eigenaar die vanwege ziekte niet meer voor ze kon zorgen. De katten hebben een paar maanden alleen thuis gezeten en werden verzorgd door een vriendin van de eigenaar. Nadat ik ze thuis uit de transportkoffers heb gelaten vluchten ze beiden achter de radiator. Een van hen komt sinds gisteren in de kamer wanneer ik daar ook ben, eet en gebruikt de kattenbak. Ook komt ie aan de andere kant van de kamer waar ik een klein beetje kattenmelk heb staan om ze te stimuleren om door het huis te struinen.

Ik maak me echter zorgen over de andere kat. Hij/zij is alleen gisteravond even tevoorschijn gekomen maar verdween direct nadat ik werd opgemerkt.

De etensbakjes en het water staan vlakbij de plek waar ze zitten. Het plan was om ze steeds wat verder van de verstopplek te zetten. Maar omdat ik de bangste nog niets heb zien eten ben ik er niet meer gerust op dat dit gaat werken.
Heb net nog proberen te lokken met gekookte kip maar dat heeft de ander ook opgepeuzeld.

Ik vermoed dat de bangerik alleen 's nachts eet of wanneer ik er niet ben maar dat is lastig te controleren omdat ze immers met zijn tweeën zijn.

Ik heb geen ervaring met adoptie katten en weet nu even niet wat ik het beste kan doen.

Is er iemand die ervaring heeft met een soortgelijke situatie en weet hoe ik de bangste van de 2 zover krijg dat ie, zonder extra stress, uit zijn schuilplaats komt?

Vriendelijke groet,

Hein
Eva9393
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 aug 2021 12:52

Re: Laten wennen van adoptie katten

Bericht door Eva9393 »

Beste Hein,

Mogelijk heb je iets aan mijn - overigens erg beperkte - ervaring met een bange kitten die ik precies een week geleden heb geadopteerd.

Ik had hem geïnstalleerd in mijn studeer/logeerkamer waar ik momenteel thuiswerk, met het idee dat hij dan kan wennen aan mijn aanwezigheid. Hij verschool zich in eerste instantie onder het logeerbed; als hij er onderuit kwam, schoot hij direct weg zodra ik hem ook maar aankeek. Maar als ik gewoon door bleef werken, met mijn rug naar hem toe en wel rustig tegen hem praatte, durfde hij er beetje bij beetje onderuit te komen.

De situatie is bij jou natuurlijk anders, maar misschien is het het proberen waard om ergens op die kamer op een afstandje te gaan werken of lezen of iets dergelijks met je rug naar hem toe. Je kunt dan met een mobiel of een spiegel spieken als je iets hoort en dan proberen zachtjes tegen hem te praten.

En mocht je dit nog niet doen: het is rustiger voor hem als je de deur van die kamer dichthoudt.

Heel veel succes! Hopelijk is hij inmiddels al iets meer op zijn gemak.

PS. als je er wat geld voor overhebt en als je je echt zorgen maakt over of hij überhaupt wel eet zou je een automatische voerbak met nachtcamera kunnen gebruiken om te zien of hij 's nachts komt eten. Ik heb er een aangeschaft en die camera werkt fantastisch (ook handig als je een keertje wat langer van huis bent).
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Laten wennen van adoptie katten

Bericht door Rik »

Hein schreef:Ik maak me echter zorgen over de andere kat. Hij/zij is alleen gisteravond even tevoorschijn gekomen maar verdween direct nadat ik werd opgemerkt.
Die heeft echt wat meer tijd nodig :)
Hein schreef:De etensbakjes en het water staan vlakbij de plek waar ze zitten. Het plan was om ze steeds wat verder van de verstopplek te zetten. Maar omdat ik de bangste nog niets heb zien eten ben ik er niet meer gerust op dat dit gaat werken.
Ik denk wel dat hij/zij 's-nachts wel wat actiever wordt. Als ze honger heeft zal ze echt wel eten. Maar ik zou inderdaad het eten nog wel gewoon dichtbij zetten.

Bij een kat die wel tevoorschijn komt kun je wel de grenzen proberen te verleggen door te lokken met snoepjes en eten steeds wat verder te zetten. Maar bij een kat die zich nog niet laat zien zou ik dat niet doen.

Zoals Eva al aangeeft gewoon negeren maar wel in de buurt zijn. Boek lezen (of voorlezen). Zo'n angstige poes heeft (erg) veel tijd nodig maar wanneer je vooruitgang ziet is dat des te bevredigender. Geduld, geduld, geduld.

Als de andere kat al wat losser wordt kun je wel met hem spelen (en snoepjes geven). Hopelijk ziet de andere dat en kan dat moed uit putten om ook wat losser te worden.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie