Katten en relatie uit elkaar.

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
ToltoViresse
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 mar 2019 10:14

Katten en relatie uit elkaar.

Bericht door ToltoViresse »

Lieve kattenmensen!

Het is alweer een tijdje geleden dat ik echt actief ben geweest op het forum maar desondanks hoop ik dat jullie mij zouden kunnen helpen.
De situatie is als volgende: Mijn vriend en ik zijn na 3,5 jaar uit elkaar gegaan en ik ben sinds kort verhuisd met Sisko. Wij hebben twee katten Benji en Sisko beide zijn bijna 3 jaar, ze zijn na het eerste half jaar nooit echt vrienden geweest. Qua samen liggen, knuffelen. Sisko likte Benji wel maar dit leek vaak uit dominantie omdat dit altijd eindigde met bijten.
Wat ook regelmatig voorkwam was dat ze gingen spelen/vechten maar dat Sisko niet stopte tot ongenoegen van Benji.

Nu is het zo dat Sisko altijd al heel erg naar mij toe trok en mij echt als kameraad zag en dat voor Benji het meer 50/50 was qua het opzoeken van mij en mijn ex. Vanwege deze reden wilde mijn ex Benji houden, ik mocht ze absoluut niet beide meenemen. Nu heb ik een woning gekregen waar ook maar 1 kat mag zijn.

De situatie is dat ik mij ontzettend schuldig en egoïstisch voel omdat Sisko (na twee weken) het toch wel lastig vindt. Hij miauwt veel meer en anders, achtervolgt je overal, gaat voor de lift wachten als voorbeelden, tekenen voor mij dat hij toch wat gezelschap mist. Benji daarentegen maakt het schijnbaar niet zoveel uit dat Sisko weg is. Ze waren allebei wel gewend dat wij fulltime werkten maar door corona is dat ook wel wat anders en vooral nu Sisko geen kameraadje meer heeft.

Ik zit dus best met een knoop in mijn maag omdat ik zielsveel van Sisko (en Benji) houd en ze betekenen ontzettend veel voor mij, iets wat veel dieper bij mij zit dan bij mijn ex. Elk miauwtje, houding en gedrag herken ik bij beide katten en de band tussen mij en de katten is sterk en extra met Sisko. Het deed mij dan ook al heel veel verdriet dat ik Benji moest achterlaten en dat daar ook niet over gesproken kon worden. Nu zit ik in een situatie dat ik zelfs misschien Sisko kan kwijtraken, die al van slag raakt als ik weg ben maar nu dus ook meer zonder Benji of evt zonder ander kameraadje (gezien Benji en Sisko niet heel close met elkaar leken maar er was wel altijd de aanwezigheid van een kat).

Ik wil niet egoïstisch zijn en Sisko bij mij houden als dat niet het beste voor hem is, en zit nu in een situatie door mijn ex dat ik Benji of een andere kat er niet bij kan nemen. Ik weet nu alleen niet wat het beste is voor Sisko, elke ochtend doet het mij verdriet en ben ik aan het huilen dat hij alleen thuis achterblijft. En elke keer als ik wegga of terugkom hoor ik het aan zijn miauwtjes dat hij mij of iets heeft gemist en dat hij waarschijnlijk eenzaam is. Sisko heeft altijd wel gemiauwt als ik thuiskwam maar dit zijn andere miauwtjes.

Sorry voor de lange tekst maar hebben jullie advies hierover? Sisko is duidelijk wat van slag, waarschijnlijk ook door de verhuizing, dat Benji er niet meer is maar hij is ook heel gehecht aan mij. Zouden jullie het toch overwegen om hem aan terug te brengen naar mijn ex (wat mijn hart zou verscheuren maar dat overweeg ik omdat ik het beste wil voor Sisko), deze situatie aanhouden of dat ik toch weer een nieuwe woning ga zoeken wat heel lastig is in Utrecht?

Hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen, in ieder geval bij voorbaat alvast bedankt!

Liefs Sisko en Adam

Wat misschien wel handig te vermelden is dat Sisko wel oké is wanneer ik thuis ben en hem alle aandacht kan geven maar dat het lijkt dat hij vooral niet graag alleen is in ieder geval dat is hoe ik zijn gedrag en miauwtjes interpreteer.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Katten en relatie uit elkaar.

Bericht door Zotvanpoezen »

Je kan je nieuwe woonst extra aantrekkelijk maken voor Sisko door genoeg avontuurlijke krab-, klim- en verstopmogelijkheden te plaatsen zodat hij zich minder verveelt als je niet thuis bent.
Iemand hier op dit forum heeft zelf een "klimmuur" en loopplankjes aan de muur bevestigd :grin:
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Katten en relatie uit elkaar.

Bericht door Anne »

Hoe gaat het nu?
Het is superlief van jou dat je ondanks je verdriet en angst om eventueel Sisko te moeten laten gaan, toch aan het belang van Sisko denkt
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
ToltoViresse
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 mar 2019 10:14

Re: Katten en relatie uit elkaar.

Bericht door ToltoViresse »

Anne schreef: 18 aug 2021 15:06 Hoe gaat het nu?
Het is superlief van jou dat je ondanks je verdriet en angst om eventueel Sisko te moeten laten gaan, toch aan het belang van Sisko denkt
Weer eventjes geleden weer! Ben zelf best druk en alle overige tijd probeer ik aan Sisko te besteden. Hij eet en drinkt genoeg maar hij miauwt veel intensiever dan voorheen, ook als ik thuis ben.
Op een of andere manier voelt hij aan wanneer ik thuis kom want als ik naar boven kom met de lift dan miauwt hij en anders niet. Dus nog wel lastig o.a. doordat mijn ene huisgenoot amper thuis is (anders dan dat de verwachting was), ben nu wel aan het overleggen met mijn ex, en toch beetje aan het rondkijken naar een plekje voor twee katten of een rumoeriger huis hehe.
Plaats reactie