Kat een andere kattenbak laten gebruiken

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Judel
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jul 2021 00:05

Kat een andere kattenbak laten gebruiken

Bericht door Judel »

Een aantal weken geleden is mijn 11 jarig poezenbeest geopereerd. Ze heeft daarna antibiotica gekregen en is daarvan aan de diarree geraakt. Ze begon toen in de woonkamer onder tafel te poepen (op mijn witte vloerkleed 🤢). Van ellende heb ik toen een kattenbak onder tafel gezet en gelukkig deed ze daar toen keurig haar behoefte in. Deze bak heb ik langzaam maar zeker verplaatst naar een hoek van de kamer, dus so far so goed. Maar het liefst zou ik willen dat ze weer gewoon haar oude vertrouwde bak in de berging gebruikt (vind een bak in de woonkamer namelijk niet zo fris), maar deze ziet ze niet meer staan.
Hoe kan ik haar leren de bak in de berging weer te gebruiken?
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Kat een andere kattenbak laten gebruiken

Bericht door Pikachu »

Tja ok denk dat een bak in de berging wat te ver is voor haar, en je er gewoon vrede mee zal moeten nemen dat de bak in de woonkamer staat. Als een kat vindt dat de bak niet op een ideale plaats staat zullen ze dat duidelijk maken, wat jouw kat dus gedaan heeft.

Sowieso is één bak wel wat weinig voor een kat, zeker als je een groot huis hebt.

Je kan natuurlijk proberen de bak ook geleidelijk weer naar de berging te verschuiven, zoals je nu gedaan hebt in de living, maar er is geen garantie dat dat gaat werken. Maar wie weet vindt ze het prima :)

Zelf heb ik geen last van onze bakken in de woonkamer, we hebben goed kattengrind en scheppen 2 keer per dag. Ook bezoek ruikt er niks van :)
Judel
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jul 2021 00:05

Re: Kat een andere kattenbak laten gebruiken

Bericht door Judel »

Dank voor je reactie Pikachu.
Ik heb Maartje al 10 jaar en de bak in de berging heeft ze altijd gebruikt. Ik heb geen groot huis, dus de afstand is geen probleem. Ze loopt gewoon niet meer naar de berging 😕.Om de bak die ze nu gebruikt te gaan verplaatsen wordt echt heel lastig. Dan blokkeert de bak opverschillende plekken de doorgang (ook voor mij). Zoals ik al zei, ik heb geen groot huis 😉
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Kat een andere kattenbak laten gebruiken

Bericht door marloes501 »

Ik denk dat de bak verschuiven toch de beste oplossing is.
En als de bak doorgangen blokkeert is dat hoogstens voor een dag of 2.
Je kunt er dan toch even overheen stappen?
Ik heb mijn bak ook op een andere plek gezet en elke dag verschoof ik de bak iets meer dan de lengte van de kattenbak richting de plek waar ik de bak wilde hebben.
En binnen een week stond deze zonder problemen op die plek.

Is de bak die ze nu gebruikt van het zelfde type als in de berging of is het een ander type?

succes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat een andere kattenbak laten gebruiken

Bericht door Anne »

Misschien is de gang naar de berging nu nog een brug te ver voor haar, na de operatie
Om het jouw senior kat zo makkelijk mogelijk te maken en om ongelukjes te voorkomen zou ik de bak gewoon laten staan
Als je een goede grit gebruikt hoef je niet in de stank te zitten
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Judel
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jul 2021 00:05

Re: Kat een andere kattenbak laten gebruiken

Bericht door Judel »

Van de operatie is ze inmiddels helemaal hersteld, dus dat is geen obstakel meer. Ik denk dat ik het nog even aankijk. De ramen staan nu altijd op een kier dus er wordt voldoende geventileerd. De bak verplaatsen kan altijd nog. En wie weet gaat ze de bak in de berging alsnog weer gebruiken.
Meer tips blijven natuurlijk welkom 🙂
Judel
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jul 2021 00:05

Re: Kat een andere kattenbak laten gebruiken

Bericht door Judel »

Marloes501, beide bakken zijn exact hetzelfde.
Plaats reactie