Kat vecht met haar eigen spiegelbeeld

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Mimii
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 jul 2021 22:57

Kat vecht met haar eigen spiegelbeeld

Bericht door Mimii »

Hallo allemaal,

Ik heb een huiskat van 16 jaar oud, sinds kort is ze aggressief als zij haar eigen spiegelbeeld ziet. Ze begint dan te grommen en valt dan haar eigen spiegelbeeld aan.

Het gaat hier helaas dan niet om een spiegel die ik kan verplaatsen, maar om objecten zoals de oven, tuindeur of koelkast waar ze haarzelf in ziet.

Kan ik hier iets tegen doen of moeten we dit accepteren als onderdeel van het ouder worden? :-(

In de bijlage een foto van haar aanval.

Afbeelding

Bedankt!


(Excuus voor het geval ik deze post in de verkeerde categorie geplaatst heb)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat vecht met haar eigen spiegelbeeld

Bericht door Rik »

Als je nog niet naar de dierenarts geweest bent met haar dan zou ik dat nog wel even doen. Een senioren onderzoek met bloedonderzoek. Bij 16 jaar zou dat best eens mogen.

Als ze verder wel helemaal in orde is (maar zo klinkt het dus niet) dan zou je in huis op alle reflecterende onderdelen een soort folie kunnen plakken zodat ze zo mijn mogelijk naar eigen reflectie ziet. (bv raamfolie bij de gamma of praxis.)

Maar ergens heb ik het gevoel dat er toch wat met haar is en ze dus niet lekker in haar vel zit.

Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Mimii
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 jul 2021 22:57

Re: Kat vecht met haar eigen spiegelbeeld

Bericht door Mimii »

Hoi Rik,

Bedankt voor je reactie.

Zij is vorig jaar voor het laatst op controle geweest en toen was alles goed, maar op deze leeftijd kan inderdaad veel veranderen in korte tijd. De afspraak met de dierenarts staat in ieder geval gepland.

Verder heb ik feromonen gekocht van het merk Felicat — ik ben benieuwd of dit enigszins helpt.
Mimii
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 jul 2021 22:57

Re: Kat vecht met haar eigen spiegelbeeld

Bericht door Mimii »

Hallo,

Ik ben vandaag naar de dierenarts gegaan voor onderzoek.

Uit het bloedonderzoek bleken de waarden allemaal goed en gezond.

De dierenarts zag echter wel dat mijn kat staar begon te krijgen, en dus iets minder goed ziet. Dit zou kunnen verklaren dat zij vijandig is als zij haar spiegelbeeld ziet.

Inmiddels hebben wij overal folie geplakt zodat de kat meer op haar gemak is thuis. Daarnaast hebben wij Feliway Feromonen (Classic) aangeschaft. De dierenarts vond dit een goed idee, maar raadde wel aan voor de Plus variant te gaan en dat minimaal twee maanden te gebruiken. De Plus variant is sterker, en de werking is meestal pas merkbaar na twee maanden volgens de dierenarts.

Groetjes,
Mimi
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat vecht met haar eigen spiegelbeeld

Bericht door Rik »

Fijn dat er een oorzaak gevonden is (en dat de nieren en lever nog goed zijn).

Bij deze leeftijd (16) en staar vraag ik me wel af of de DA ook een bloeddrukmeting uitgevoerd heeft (als ie dat al kon/apparatuur heeft daarvoor)? Als er namelijk een hoge bloeddruk is dan kan dat wel het zichtvermogen aantasten. En op termijn kan dat ook de nieren kapot maken (zo zat ik op een gegeven moment met een 18 jarige met een torenhoge bloeddruk en nierfalen). Bloeddruk wordt vaak over het hoofd gezien, ze vergeten het of hebben de apparatuur of behendigheid er niet voor.

Ik zou dus toch nog wel even aan de DA vragen (via telefoon) of het echt alleen staar was en hij geen bloeddrukverhoging verwacht of nodig vindt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Mimii
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 jul 2021 22:57

Re: Kat vecht met haar eigen spiegelbeeld

Bericht door Mimii »

Hoi Rik,

Bedankt voor de suggestie. Ik ga het maandag even navragen, want de dierenarts ging verder niet in de details.

Groet,
Mimi
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat vecht met haar eigen spiegelbeeld

Bericht door Zotvanpoezen »

Het feit dat je kat niet goed ziet en daarom met zijn spiegelbeeld vecht kan kloppen.
Ik heb ook een kat die niet goed ziet. Hij is bang van zijn spiegelbeeld als deze niet duidelijk is, zoals bv. in een emmer water.
Dan gaat hij blazen en meppen...
Bloeddruk meten zoals Rik aanraadt zou ik ook laten uitvoeren.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie