Kitten van 3 maanden bijt tijdens het spelen

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Panda89
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jun 2021 09:46

Kitten van 3 maanden bijt tijdens het spelen

Bericht door Panda89 »

Hi,

Onze kitten van 3 maanden oud is al vanaf zijn geboorte bij ons (nestje gevonden en bij ons thuis binnen opgevoed door de moeder, met hulp van ons). Zijn 3 zusjes hebben het nest een week geleden verlaten. De moeder is inmiddels ook door naar een nieuw huisje.

Hij is altijd super aanhankelijk en vriendelijk. Hij volgt ons door het hele huis. Hij kan echt uren lang bij je liggen om geaaid te worden. Altijd luid spinnend. Ook op z'n rug om over z'n buikje gekriebelt te worden. Hij wil ons altijd van boven tot onder schoonlikken. Hij lijkt echt enorm te genieten in huis.

Maar: sinds een weekje begint hij ineens te "bijten" tijdens en na het spelen. Ik schrijf bijten tussen aanhalingstekens omdat hij niet echt doorbijt maar meer z'n tanden lijkt te gebruiken om aandacht te krijgen. Hij lijkt naast zijn speeltjes ook onze handen te zien als speelgoed. Zijn nagels gebruikt hij niet bij ons maar z'n tanden dus wel. Na een speelsessie (die voor hem misschien niet lang genoeg heeft geduurd) valt hij soms ook uit het niets onze voeten of handen aan.

Ik lees dat je hem op dat moment het beste kan negeren maar dat is erg lastig als hij ineens z'n tanden in je handen of voeten zet!

Heeft iemand hier misschien advies?
Cerna

Re: Kitten van 3 maanden bijt tijdens het spelen

Bericht door Cerna »

Het kan zijn dat hij aan het wisselen is, maar het is inderdaad ook mogelijk dat hij jullie handen en voeten als speeltje ziet. En dan zou ik hem wel met een duidelijke 'EH' corrigeren. Is hij als enige bij jullie gebleven (geen speelvriendje?)?

Maar lees eens wat een echte expert ervan zegt: https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... t-en-bijt/
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten van 3 maanden bijt tijdens het spelen

Bericht door nellebel »

en inderdaad niet met je handen spelen maar speeltjes gebruiken. is nu nog leuk maar als ze straks groter zijn dan is het minder leuk als ze je handen en voeten als speeltjes zien.
vriendje zou wel leuk voor hem zijn. om samen te leren.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Panda89
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jun 2021 09:46

Re: Kitten van 3 maanden bijt tijdens het spelen

Bericht door Panda89 »

Helaas, geen vriendjes meer om mee te spelen.
We gebruiken onze handen nooit meer om met hem te spelen. In het begin (~4 weken oud) werd dat nog wel eens gedaan maar we hebben al snel gelezen om dat niet te doen.

@Cerna, bedankt voor de link. Zeer zinvolle informatie!
Britsekorthaar S
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 okt 2021 23:01

Re: Kitten van 3 maanden bijt tijdens het spelen

Bericht door Britsekorthaar S »

Ik denk dat de kitten aan het wisselen is, je kan zelf even in het bekje kijken. Ik had toevallig dat er een tand uit viel.
Plaats reactie