Oudere kat toont vreemd gedrag, komt het iemand herkenbaar voor?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gizmo_2008
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jun 2021 16:31

Oudere kat toont vreemd gedrag, komt het iemand herkenbaar voor?

Bericht door Gizmo_2008 »

Hallo allemaal,

Ik ga nu dan toch eens de stoute schoenen aantrekken en hier een berichtje plaatsen voor het probleem waar ik mee zit, ook omdat ik via de zoekfunctie hier niet echt iets over kan vinden...

Ik heb een hele lieve kat, die dit jaar 15 jaar wordt.
Sinds eind april dit jaar loop ik bij de dierenarts met hem omdat hij jeuk aan zijn oortjes heeft, maar erger nog, zijn gedrag is veranderd;
Hij bivakkeert bijna de hele dag in de badkamer, en dan specifiek ook IN bad (zonder water te verstaan). Of hij ligt/zit op de badrand, óf op het kleedje, en ik heb nu maar een krabpaaltje met ligplekje neergezet, omdat hij ook graag uit een bekertje van de wastafel wil drinken en hij dan makkelijker erop komt (ja, je hebt alles over voor je poezenkind :oops:)...
Net of hij de koelte opzoekt ofzo... Hij komt wel gewoon uit de badkamer als hij wil eten, of naar zijn bak toe moet (dit staat beneden)...
Tevens met het warme weer de afgelopen periode, wilde hij ook heel graag naar buiten, waar hij dan uren rustig in de schaduw in de tuin ging liggen slapen. Let wel, het is normaal een binnenkat, die alleen als ik buiten kom, ook wel eens naar buiten gaat, verder niet.
Hij reageert verder ook gewoon vrolijk op mij als ik de badkamer binnenkom, en klimt dan op de badrand om bij in de buurt te gaan zitten.
Maar eerder liep hij gewoon door het hele huis, slaapkamers enz, en lag ook gewoon naast me op bed...
Als ik m nu op bed zet, dan springt hij er snel vanaf, en loopt linea recta weer terug naar de badkamer... :-(

De jeuk aan zijn oortjes is behandeld, eerst met een middel tegen oormijt en tegen de jeuk.
Omdat hij al wat ouder is, en in de afgelopen jaren ook wel wat in gewicht is afgevallen, heb ik gevraagd of er bloed geprikt kon worden. Dit is gebeurt, maar hier is niets geks uitgekomen (schildklier, nieren enz).
De afgelopen maand bleek dat hij, eerst links, en daarna rechts een oorontsteking had, welke behandeld is met oorzalf (vreselijk gevecht, ruim 2 weken 2x daags naar dierenarts voor hulp bij zalven) :-(
Ook net ander voer meegekregen om te kijken of het toch een allergische reactie is (de jeuk)...

Ik ben heel benieuwd of er mensen zijn die de gedragsverandering (van het ineens alleen maar in de badkamer (bad) willen bivakkeren) herkennen, dit misschien ook wel eens bij een kat hebben meegemaakt, of dat er jullie misschien een idee hebben van wat er aan de hand zou kunnen zijn? Zou het toch ook met de jeuk te maken kunnen hebben, of zou er nog iets anders kunnen zijn?

Mocht er meer info nodig zijn, dan hoor ik het ook graag...
kittentjes

Re: Oudere kat toont vreemd gedrag, komt het iemand herkenbaar voor?

Bericht door kittentjes »

Sorry ik kan je helaas niet helpen, heb geen idee wat het zou kunnen zijn....
Misschien iemand anders?

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Oudere kat toont vreemd gedrag, komt het iemand herkenbaar voor?

Bericht door Anne »

Is hij ergens bang voor geworden en is het een manier om zich te verstoppen?

Kan het zijn dat hij niet langer het daglicht aan de ogen verdraagt?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gizmo_2008
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jun 2021 16:31

Re: Oudere kat toont vreemd gedrag, komt het iemand herkenbaar voor?

Bericht door Gizmo_2008 »

Bedankt voor jullie reacties ;-)

Ik heb niet echt het idee dat hij zich verstopt, want dan zijn er andere plekjes waar ie zit (op zolder of onder t tafeltje)… En als ik de badkamer binnen kom, dan komt ie wel vrolijk naar me toe.
Ik heb niet het idee dat hij ergens bang voor is, maar ja, je weet het nooit… ik ga t nog eens goed in de gaten houden.

Kan dat? Dat katten last kunnen krijgen van dat ze niet langer het daglicht kunnen verdragen?? Dat wist ik niet…
Op zich is het in de badkamer niet donker, want er zit een raam in, maar in het toilet is het wel donker… ander opvallend iets is dat hij wel heel graag naar buiten wil (daglicht)… dan zou ie dat toch niet graag doen zou je zeggen?

Zelf denk ik soms dat het met de jeuk te maken kan hebben, dat hij ergens irritatie van krijgt (vloerbedekking, of wat anders)? Maar goed beneden liggen plavuizen 🥴 boven wel vloerbedekking…

Ergens hoop ik dat het tijdelijk gedrag is, maar dan zou het zo fijn zijn als je weet waar het vandaan komt…
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Oudere kat toont vreemd gedrag, komt het iemand herkenbaar voor?

Bericht door Anne »

Ja ik hoop ook dat je er nog eens achter komt

Er zitten toch geen vlooien in het tapijt?

Heb je zijn voet zolen gecheckt om te kijken of het zeer doet om over het tapijt te lopen?

Niet dat dat het is,net zoals het daglicht, ik probeer gewoon met je mee te denken😉

Ik hoop dat je er achter komt ooit wat het nou was en dat je dat dan ook hier komt melden ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Oudere kat toont vreemd gedrag, komt het iemand herkenbaar voor?

Bericht door Synemios »

Eerste wat ik dacht was allergie of schildklier.
Laatste is gelukkig al uitgesloten.
Badkamer is koel, helpt tegen jeuk en zeker in een bad is het lekker koel.
Lizzy en Luna zoeken ook de badkamer op als de allergie verergerd is.
Ben ook wel benieuwd wat hier verder uit komt.
Hij is verder niet in de war? Dementie bijvoorbeeld, dat hij de badkamer zoekt omdat hij zich daar veilig voelt?

Allergie kan ook te maken hebben met omgeving, stof of pollen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gizmo_2008
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jun 2021 16:31

Re: Oudere kat toont vreemd gedrag, komt het iemand herkenbaar voor?

Bericht door Gizmo_2008 »

Hartstikke fijn dat je mee wilt denken hoor Anne, ben ik erg blij mee...! :-)

Ik weet het namelijk zelf ook niet, ik probeer ook maar op wat dingetjes te letten... Ik zal als ik de mogelijkheid krijg eens goed naar zn voetzooltjes kijken...

Mocht er iets uitkomen zal ik dat zeker hier even komen vertellen...

Klopt Denise, de schildklier is gelukkig al uitgesloten. En de badkamer en vloer is zeker koel, het zou zeker met jeuk/allergie te maken kunnen hebben, ben bezig met hypoallergene brokjes, maar dat is geen favoriet maaltje helaas...
Zou er iets tegen allergie welke te maken met stof/pollen heeft zijn? Kan ik daar zelf iets aan doen (buiten stofzuigen)? Waar zou ik op kunnen letten?

Ook dementie heb ik aan gedacht, ik weet t niet zo goed... het zou zo maar kunnen dat het beginnend is... maar hij weet wel nog prima zn eten en zn kattenbak te vinden beneden, staat niet verward te kijken... (zoals het op mij overkomt)... Tja, dat is het voordeel van thuiswerken, je kan m lekker in de gaten houden...
Plaats reactie