Help onze kat komt niet uit zich zelf thuis

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
baloe_louie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jun 2021 13:01

Help onze kat komt niet uit zich zelf thuis

Bericht door baloe_louie »

Hoi hoi,

Sinds 1 jaar hebben wij een kater genaamd Baloe, en sinds een halfjaar hebben nog een kater genaamd Louie. Ze kunnen goed met elkaar. Slapen en spelen met elkaar. Ook gaan ze naar buiten dit vinden ze echt heerlijk. Nu hebben wij het volgende probleem.

Onze oudste kater ( maart 1 geworden) vind het buiten veel gezelliger dan binnen. Hij is daarom ook al een paar keer snachts niet thuis gekomen, eerst dachten we mog dat hij de weg niet terug kon vinden. We vonden hem op verschillende plekken terug door middel van foto's via fbsite, waarvan mensen onze kat hadden gezien. Hij miauwt dan veel en zoekt aandacht bij andere mensen, ook is hij zo brutaal om gewoon ergens binnen te lopen.
Nu hebben wij sinds deze week een gps tracker, zodat we in ieder geval weten waar hij is. Wat geruststellend gevoel.
Maar nu dus ook het volgende, hij zit nu al een paar dagen bij een basisschool. Hij gaat daar naar binnen, zetten hem weer buiten maar komt ook gewoon weer terug. Hij hangt de hele dag bij die school en wij moeten hem zelf ophalen om hem weer thuis te krijgen. Ik heb geen idee wat we nu moeten doen. Al gezegd tegen school gooi hem maar nat dan weet hij dat hij niet welkom is( dit is nog niet gebeurd)
Binnen houden is geen optie, dan is hij doodongelukkig. De tuin zo maken dat hij daarin in kan eigenlijk ook niet.
Wie heeft maar verstand van katten dan ons. En weet wat wij beste kunnen doen.
Ik wil hem graag lekker naar buiten laten gaan, maar zonder dat hij andere tot last is...

Groetjes Kim, Baloe en Louie
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Help onze kat komt niet uit zich zelf thuis

Bericht door Zotvanpoezen »

Dit is zo typisch voor jonge katjes vol energie en nieuwsgierigheid ;-)
Het is nochtans het beste om hem een poosje binnen te houden. Omdat hij niet ongelukkig zou zijn moet je natuurlijk je huis zo aantrekkelijk mogelijk maken met krab- en klimgelegenheid, kartonnen dozen om er zich in te verstoppen of om brokjes te zoeken onder een berg papiersnippers, speelmomenten met jou, voerpuzzels en nog veel meer.
Waarom is het niet mogelijk om de tuin zo te maken dat hij erin kan zonder weg te lopen? Dat zou natuurlijk de beste oplossing zijn want sommige katten kan je inderdaad niet binnen houden (ik heb er ook zo eentje, maar nu ze wat ouder wordt gaat het veel beter)Je kan hem ook onder toezicht buiten laten, maar dat is niet altijd eenvoudig.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
baloe_louie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jun 2021 13:01

Re: Help onze kat komt niet uit zich zelf thuis

Bericht door baloe_louie »

Wij hebben net onze hele tijd gerenoveerd, vandaar dat we het nu niet kunnen aanpassen. Vind erg lastig, want binnen wordt hij erg vervelend. En daarbij hebben wij nog een kat die wel gewoon naar buiten kan en weer netjes thuis komt. Gisteren heb ik hem weer moeten ophalen, omdat hij bij mensen naar binnen liep.
Bedankt voor je reactie!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Help onze kat komt niet uit zich zelf thuis

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik hoop dat niemand hem iets zal aandoen...
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Help onze kat komt niet uit zich zelf thuis

Bericht door marloes501 »

Baloe heeft het prima voor elkaar.
Hij trekt er lekker op uit en struint in de buurt rond.
En als het te lang duurt komt de taxi voorrijden om hem weer heerlijk thuis te brengen.

Volgens mij is het heel normaal dat katten en dan met name katers in de zomer soms niet thuis komen maar buiten blijven.
Wij hebben wel eens een kat gehad die meer dan 3 dagen weg bleef.

Wat is eigenlijk het probleem van dat hij niet thuis komt?

En ik snap dat het niet fijn is voor de school, maar ik denk dat Baloe een heerlijk spelletje heeft ontdekt.
Want bij de school kan hij heerlijk naar binnen sluipen, word er volop aandacht aan hem besteed en word hij ook nog eens opgepakt, en later heerlijk thuis gebracht, dat is toch echt een geweldig spelletje.

Ik zou hem even zijn gang laten gaan en kijken of hij na een paar dagen toch thuis komt.

Ik neem aan dat hij gecastreerd is?

Sterkte.
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Help onze kat komt niet uit zich zelf thuis

Bericht door Pikachu »

Daar ben ik het nu echt niet mee eens. Ze zijn daar bij die school duidelijk niet mee opgezet, dan zorg je er toch meteen voor dat je kat daar niet meer heen kan? Andere mensen moeten toch geen last hebben van jouw kat? Ik vind het echt heel onverantwoordelijk om het dan maar iemand anders zijn probleem te maken, te vinden dat ze hem dan maar moeten nat sproeien zodat hij wel weg zal gaan.

Sorry hoor, maar hou je kat bij zodat een ander er geen last van heeft... Wij zijn kattenliefhebbers dus dat is mss moeilijk om je dat voor te stellen, maar andere mensen waar hij binnen loopt zijn dat niet altijd. Dan mag je nog van geluk spreken dat niemand slechte bedoelingen heeft gehad tot nu toe, voor hetzelfde wordt hij een keer hardhandig aangepakt door een dierenbeul die er genoeg van heeft.

Ik zou me dus eens verdiepen in hoe je de tuin kan afzetten, op facebook zijn daar ook groepen voor, waar mensen jou veel info kunnen geven over hoe dat in jouw tuin het beste kan. Een kattenren is evt ook een optie?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Help onze kat komt niet uit zich zelf thuis

Bericht door castratenkoor »

Ik ben het met Pikachu eens. De eigenaar van de kat dient ervoor te zorgen dat niemand last heeft van zijn/haar dier. Zelf heb ik een ren in de achtertuin. Niemand heeft last van mijn katten en zo hoort het ook.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Help onze kat komt niet uit zich zelf thuis

Bericht door nellebel »

Sluit ik me helemaal bij aan. Ik vrees dat straks de kat de dupe word van een onverantwoordelijk baasje.

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Help onze kat komt niet uit zich zelf thuis

Bericht door castratenkoor »

Hij kan maar zo in een auto geladen worden om er een bontmuts van te maken. Zo verdwijnen er veel katten richting bontindustrie.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Help onze kat komt niet uit zich zelf thuis

Bericht door Cerna »

castratenkoor schreef: 09 jun 2021 14:14Hij kan maar zo in een auto geladen worden om er een bontmuts van te maken. Zo verdwijnen er veel katten richting bontindustrie.
Dinie: in Nederland toch niet? Wanneer er al kattenbont gebruikt wordt (meestal is het konijn bij bontkraagjes :-( ) dan komt dat bont uit China en niet uit Nederland. :twisted:

Maar dat neemt niet weg dat je kat geen overlast mag veroorzaken en dat wanneer men over je kat klaagt, je maatregelen moet nemen zoals je tuin catproof maken.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Help onze kat komt niet uit zich zelf thuis

Bericht door Rik »

Als ik van de week dat bericht lees van dat hondje wat door de buurman doodgeschopt is, dan zou ik een kat niet graag buiten los laten lopen. Zeker niet als dat een allemansvriend is. Want niet alle mensen zijn kattenvrienden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Help onze kat komt niet uit zich zelf thuis

Bericht door Anne »

Dit is precies de reden dat wij Pita hebben herplaatst. Zij kon niet binnen wonen met onze andere katten en woonde dus buiten totdat ik vernam dat zij vooral savonds en snachts hier bij de flat liep rond te mauwen dat ze naar binnen wilde
Ik heb een thuisje voor haar gezocht waar zij de enigste kat zou zijn
Zo heb ik voorkomen dat ze werd vergiftigd of iets anders zou overkomen

Wij leven helaas niet in een diergerichte maatschappij waar iedereen rekening houdt met katten en andere dieren en mensen zachtjes de auto besturen
Ik zou je kat beschermen voordat hem of haar iets overkomt
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie