Nieuwe kitten in het gezin

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Roowmful
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mei 2021 22:06

Nieuwe kitten in het gezin

Bericht door Roowmful »

Hallo, mijn naam is Romy en ik ben nieuw hier.

Ik heb een vraag betreft mijn oudste kat, ik zal de situatie uitleggen:
MamaPoes (de oudste poes 2 jaar), Boef (gecastreerde kater (bijna 1 jaar) en Yara (poes bijna 1 jaar)..

Boef en Yara hebben een kitten gekregen Hummel. Mamapoes accepteert Hummel, maar is ineens heel erg wild en valt Boef en Yara aan, gaat dan op ze staan en bijten. Dit heeft ze voorheen nooit gedaan. De dierenarts heb ik Mamapoes laten onderzoeken maar alles is goed.

Wat moet ik doen? Ik zou het heel erg vinden als ik haar moet herplaatsen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kitten in het gezin

Bericht door Rik »

Roowmful schreef: 26 mei 2021 22:14 Wat moet ik doen? Ik zou het heel erg vinden als ik haar moet herplaatsen.
Heb je MamaPoes en Yara al laten castreren (poezen worden officieel ook gecastreerd)? Sowieso is dat verstandig voor hun gezondheid. Das toch al van belang omdat ze nu al sterk verhoogde kans lopen om op latere leeftijd baarmoederonsteking en melkkliertumoren te krijgen.

Verder lopen MamapPoes en Yara anders over van de hormonen. Dan krijg je gewoon (onvoorspelbaar) gedrag die wordt geleid door die hormonen. Raar dat je dierenarts dat niet uitgelegd heeft.

Na de castratie blijven de hormonen nog 6 tot 7 weken in het lichaam dus het gedrag kan nog even aanhouden.

Ps. Ik hoop dat Boef en Yara geen broer en zus zijn. En Yara heeft al onder de 1 jaar al een kitten gekregen? Ik hoop dat dat een ongelukje was want dat is echt te jong.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Roowmful
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mei 2021 22:06

Re: Nieuwe kitten in het gezin

Bericht door Roowmful »

Ze zijn geholpen en geen familie. Maar op jonge leeftijd woonde ze al in het zelfde huis. En Yara is over een week 1 jaar. Geen incest. De dierenarts heeft inderdaad niks over de hormonen gezegd, vandaar dat ik me ook erg zorgen maakte, want ze zijn/waren echt 6 pootjes op 1 buik
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kitten in het gezin

Bericht door Rik »

O, gelukkig (ik schrok al ;) ).

Als ze allerdrie geholpen zijn dan zullen hormonen minder een rol spelen. Hoewel er bij MamaPoes toch iets van instinct mee kan speoen als er een nieuw kitten bij komt.

Misschien dat als Hummel wat ouder is dit verdwijnt.
Als het zo blijft dan zou je er ook nog een gedragsdeskundige bij kunnen halen die precies de onderliggende verhoudingen kan beoordelen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie