Tegen andere mensen lief, tegen katten agressief

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
LauraLotje123
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mei 2021 21:14

Tegen andere mensen lief, tegen katten agressief

Bericht door LauraLotje123 »

Hoi,

Wij hebben drie katten: Pip(8), Mex(2) en Lilo (2) Wij hebben ze alledrie vanaf toen ze kitten waren. Lilo en Mex komen uit Spanje via stichting Arca. Mijn schoonmoeder is hier heel erg bij betrokken dus vandaar onze keuze om ze via Stichting Arca te adopteren toendertijd. Alledrie de katten zijn gecastreerd.

Mijn kat Lilo van 2 jaar is de liefste kat hier uit de buurt. Althans: dat vinden de mensen die hier wonen. Hij haalt iedereen aan, wil met iedereen vriendjes worden en gaat dan ook echt knuffelen. Postbodes en pakjesbezorgers zijn helemaal weg van Lilo.

Maar dan de andere zijde: Lilo is echt heel agressief tegen de buurtkatten. Onze buurvrouw heeft twee jonge katjes die nu eindelijk naar buiten mogen maar Lilo laat ze haast geen kans. Als Lilo door heeft dat de katjes buiten zijn vliegt hij er gelijk naar toe. Ook heb ik al van meerdere buurtbewoners klachten gehad over Lilo.. ook vliegt hij vaak mijn oudste kat Pip aan. Pip is hier dan ook echt van onder de indruk. Als Lilo al in de buurt komt gromt Pip al. Bij Mex daarentegen is hij altijd lief en die zijn ook altijd samen. Dat zijn vriendjes voor het leven. Dat is dan ook de enige kat waar hij dat niet bij heeft. Dat komt denk ik ook omdat ze samen uit Spanje zijn gekomen en al sindsdien bij elkaar zijn.

Maar goed, Lilo is een super mooie en schattige kat om te zien maar dit gedrag is natuurlijk heel lelijk. Vind het zelf ook heel erg dat Lilo zulk gedrag vertoond.

Ik heb Bach Bloesemmix in huis. Dat is speciaal samengesteld voor Lilo nadat ik zijn gedrag moest omschrijven. Dit moet 4 tot 6 keer per dag toegediend worden. Helaas heb ik niet het idee dat het hier beter van wordt.

Het is zo’n groot contrast in gedrag wat Lilo vertoond naar mensen toe en dan naar andere dieren toe.

Omdat Lilo een echte buitenkat is kan ik het Lilo niet aan doen om hem binnen te houden. Dat is echt geen optie... maar wat dan wel? Herkend iemand dit? En hebben jullie tips of ervaringen wat jullie zouden willen delen?

Groetjes Laura
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Tegen andere mensen lief, tegen katten agressief

Bericht door Zotvanpoezen »

Ervaringen heb ik niet. Maar wel alle boeken van gedragskundige en schrijfster Vicky Halls. En ze schrijft meerdere malen over zo'n kat als de jouwe. Ik meen te herinneren dat deze katten een nieuw huisje gevonden hebben bij iemand die geen andere katten heeft en die erg afgelegen woont ;-)
Het waren telkens katten die zeer sociaal waren naar mensen toe, maar geen andere katten tolereerden en zelf ook de buurt onveilig maakten door hun extreme territoriumdrift. Sommigen drongen zelf andere huizen binnen om de aanwezige katten aan te vallen.
Bij jou hoeft het natuurlijk zo erg niet te zijn, maar ik denk dat je ook beter een gedragskundige raadpleegt voor het escaleert.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie