Oudere poes lijkt onvermoeibaar!

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
poshdepoes
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 mei 2021 11:17

Oudere poes lijkt onvermoeibaar!

Bericht door poshdepoes »

Hi iedereen!

Een aantal maandjes geleden adopteerden wij een hele lieve aanhankelijke poes Posh :) Ze komt uit het buitenland en is al wat ouder (dierenarts schat haar rond de 10 jaar). We wonen in een groot appartement van 110m2, maar ze kan helaas niet naar buiten (asiel gaf aan dat ze een binnenkat is en ze haar graag binnen zien). Ondanks dat ze heel lief is, zitten mijn partner en ik met de handen in het haar door meerdere gedragsproblemen. We hebben al het medische al uitgesloten, want we zijn meerdere malen bij de dierenarts geweest.

- Allereerst is ze zó actief dat ze wel een kitten lijkt. Ze speelt het liefst heel de dag én heel de nacht. We slapen al een aantal maanden enorm slecht hierdoor. We hebben al een hoop dingen geprobeerd: veel krabpalen/krabplekken, gewone speeltjes, interactieve speeltjes, elektrische speeltjes, cat TV, cat music, voerspelletjes, routine, etc. Ze lijkt onvermoeibaar! Iemand een idee wat we nog kunnen proberen? Ik ben erg bang dat we haar niet kunnen geven wat ze wil en ze zich misschien verveeld binnen...

- De nachten zijn erg moeilijk. Wanneer we de slaapkamerdeur dicht laten (dit hebben we eigenlijk het liefste ivm allergie, haren, etc) miauwt/huilt ze de hele nacht enorm hard. We hebben geklaag gehad van buren en ook ons houdt het wakker. Wanneer we de deur open laten, slaapt ze tot een uur of 3 en vanaf 3 uur houdt ze ons wakker. Ze miauwt in onze oren, springt op ons, gaat op ons gezicht of kussen zitten, rent door de kamer, etc. En dit uren lang. Slapen is onmogelijk! We hebben ook al veel geprobeerd, ook negeren. Echter lijkt dit niet te helpen, omdat we al weken aan het negeren zijn en het niet minder wordt.

- Overdag is ze zó aanhankelijk dat ze bijna de hele dag achter ons aan loopt en miauwt. We hebben een cameraatje gekocht, om te kijken of ze misschien bang is om alleen te zijn, maar als we er niet zijn is ze eigenlijk heel rustig aan het slapen.

Iemand een idee hoe we dit kunnen oplossen? Ik hou veel van haar, maar elke nacht een paar uurtjes slapen breekt ons echt op :(

Alvast bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Oudere poes lijkt onvermoeibaar!

Bericht door Ani »

Poehh, dat klinkt heftig zeg. Wat een energie.. En wat een aandacht vraagt ze van jullie... Ik reageer, omdat dit verhaal best indruk maakt. Ik hoop dat jullie advies kunnen krijgen hier, waarmee jullie het poezebeest en jullie zelf kunnen helpen...!

Het zal er niet aan liggen omdat zij binnen leeft, het asiel heeft al aangegeven dat zij een binnenkat is. Bovendien hebben jullie een ruim huis, dus zat plekken voor haar om rond te lopen, te klimmen etc.

Ikzelf dacht aan voedingspatroon, voeding over de dag verdelen, bv ipv 2 x 4x.Er bestaan ook middeltjes om de kat tot rust te brengen, maar daar zal de da jullie waarschijnlijk wel al over geïnformeerd hebben.
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Oudere poes lijkt onvermoeibaar!

Bericht door Rik »

Precies. Mijn eerste gedachte was ook voedingspatroon. Hoe voeren jullie? In maaltijden of onbeperkt bakjes vullen?

Maar ik denk dan juist dat je beter in maaltijden (3x) kunt geven (want ik denk dat er nu juist onbeperkt gevoerd wordt). Dat is beter om de ups en downs van het energielevel te regelen.

Dat een DA daar al over geadviseerd zou hebben betwijfel ik. Die weten daargaans niets over voeding en voedingspatronen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
poshdepoes
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 mei 2021 11:17

Re: Oudere poes lijkt onvermoeibaar!

Bericht door poshdepoes »

Ani schreef: 15 mei 2021 19:42 Poehh, dat klinkt heftig zeg. Wat een energie.. En wat een aandacht vraagt ze van jullie... Ik reageer, omdat dit verhaal best indruk maakt. Ik hoop dat jullie advies kunnen krijgen hier, waarmee jullie het poezebeest en jullie zelf kunnen helpen...!

Het zal er niet aan liggen omdat zij binnen leeft, het asiel heeft al aangegeven dat zij een binnenkat is. Bovendien hebben jullie een ruim huis, dus zat plekken voor haar om rond te lopen, te klimmen etc.

Ikzelf dacht aan voedingspatroon, voeding over de dag verdelen, bv ipv 2 x 4x.Er bestaan ook middeltjes om de kat tot rust te brengen, maar daar zal de da jullie waarschijnlijk wel al over geïnformeerd hebben.
Bedankt voor het meedenken! Het is inderdaad erg heftig..

Ik las ook veel over voeding verdelen. Dit doen wij dus nu ook sinds een aantal weken. Dit heeft in zoverre geholpen dat ze ons nu ietsje later wakker maakt/houdt ;) maar vrijwel geen verschil dus. We hebben zojuist een elektrische voerbak aangeschaft die haar 4 keer overdag een beetje geeft en in de nacht ook 1 keer een beetje. Het lijkt alsof ze altijd honger heeft, maar was de laatste keer bij de da aangekomen, oeps!

Iets dat rust geeft via de da hebben we ook over nagedacht, alleen heb ik daar niet echt een goed gevoel bij. Het voelt onnatuurlijk en dat we dan de kern van het probleem niet aanpakken, maar enkel versuffen. Of zie ik dit misschien verkeerd?
poshdepoes
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 mei 2021 11:17

Re: Oudere poes lijkt onvermoeibaar!

Bericht door poshdepoes »

Rik schreef: 15 mei 2021 20:08 Precies. Mijn eerste gedachte was ook voedingspatroon. Hoe voeren jullie? In maaltijden of onbeperkt bakjes vullen?

Maar ik denk dan juist dat je beter in maaltijden (3x) kunt geven (want ik denk dat er nu juist onbeperkt gevoerd wordt). Dat is beter om de ups en downs van het energielevel te regelen.

Dat een DA daar al over geadviseerd zou hebben betwijfel ik. Die weten daargaans niets over voeding en voedingspatronen.
Bedankt voor je reactie! We voeren inderdaad sinds een paar weken in kleine maaltijden. Dit lijkt zoals ik hierboven ook zei nog niet écht verschil te maken, helaas.
poshdepoes
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 mei 2021 11:17

Re: Oudere poes lijkt onvermoeibaar!

Bericht door poshdepoes »

Oh, p.s.
Het asiel ziet haar graag als binnenkat, maar ze is een straatkat en over haar verleden weten ze helaas niets, dus ze heeft wel buiten geleefd.
Laatst gewijzigd door poshdepoes op 16 mei 2021 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Oudere poes lijkt onvermoeibaar!

Bericht door Ani »

Ik heb zelf geen ervaring met ‘rustgevers’, heb wel op het forum gelezen over Feliway. Ik heb geen idee of dit heilzaam kan zijn mbt de toestand van jullie kat, maar wellicht heb je wat aan de informatie op deze link:
https://www.feliway.com/nl/producten/wat-zijn-feromonen?

Qua voeding, eet ze alleen brokjes? Ik denk alleen maar even mee hoor, maar in veel merken brokjes zitten suikers verwerkt en regelmatig ook weinig voedingstoffen (elementaire delen van vlees). Ik zeg niet dat het zo is, maar mogelijk heeft de voeding invloed.

Om je te oriënteren zie: www.voerwijzer.com

Misschien krijg je nog wel andere tips hier. Ik denk tenslotte nog aan een kattenfluisteraar of gedragsdeskundige. Jullie hebben echt alles er aan gedaan om jullie kat te helpen en begrijpen, en hebben al zoveel geprobeerd..
Laatst gewijzigd door Ani op 16 mei 2021 12:22, 3 keer totaal gewijzigd.
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Oudere poes lijkt onvermoeibaar!

Bericht door Ani »

poshdepoes schreef: 16 mei 2021 11:54 Oh, p.s.
Het asiel ziet haar graag als binnenkat, maar ze is een straatkat en van haar verleden weten ze helaas niets, dus ze heeft wel buiten geleefd.
Dat verklaart in zekere zin ook wel iets wbt haar gedrag. Je weet niet wat zij heeft meegemaakt en heeft waarschijnlijk gezworven.
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Oudere poes lijkt onvermoeibaar!

Bericht door Anne »

Het verhaal zo lezende denk ik dat deze kat meer nodig heeft dan dat hij nu krijgt, kwa behoeftes en dan heb ik het niet over eten
Ik vermoed dat deze kat uitgekeken is binnen en naar buiten moet
Zulke katten heb je, die zijn niet binnen te houden
Ze is waarschijnlijk erg pienter en verveelt zich snel, ze heeft wat meer uitdagingen nodig
Dat is wat ik denk
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
poshdepoes
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 mei 2021 11:17

Re: Oudere poes lijkt onvermoeibaar!

Bericht door poshdepoes »

Feliway ga ik eens proberen en ook het voer ga ik naar kijken! Er zit sowieso geen suiker in, maar misschien dat het vanwege een andere reden niet de juiste match is.
Anne schreef: 16 mei 2021 13:43 Het verhaal zo lezende denk ik dat deze kat meer nodig heeft dan dat hij nu krijgt, kwa behoeftes en dan heb ik het niet over eten
Ik vermoed dat deze kat uitgekeken is binnen en naar buiten moet
Zulke katten heb je, die zijn niet binnen te houden
Ze is waarschijnlijk erg pienter en verveelt zich snel, ze heeft wat meer uitdagingen nodig
Dat is wat ik denk
Dat vermoeden wij ook, alleen weten we het niet zeker. Naar buiten gaan is hier ook bijna geen optie: we wonen 4 hoog en midden in Amsterdam. Ze is ook gek op iedereen en loopt achter iedereen aan. Beetje huiverig hiervoor... Ik heb wel een tuigje gekocht om daarmee te gaan trainen, maar ik weet niet of soms even naar buiten het verschil gaat maken :(
poshdepoes
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 mei 2021 11:17

Re: Oudere poes lijkt onvermoeibaar!

Bericht door poshdepoes »

Ani schreef: 16 mei 2021 12:13 Misschien krijg je nog wel andere tips hier. Ik denk tenslotte nog aan een kattenfluisteraar of gedragsdeskundige. Jullie hebben echt alles er aan gedaan om jullie kat te helpen en begrijpen, en hebben al zoveel geprobeerd..
Hier dacht ik ook aan, om eens een gedragsdeskundige om hulp te vragen als we alles geprobeerd hebben. Thanks voor alle tips :)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Oudere poes lijkt onvermoeibaar!

Bericht door Synemios »

Is de schildklier ook nagekeken?
Want dat doen ze niet standaard.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
poshdepoes
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 mei 2021 11:17

Re: Oudere poes lijkt onvermoeibaar!

Bericht door poshdepoes »

Synemios schreef: 16 mei 2021 23:10 Is de schildklier ook nagekeken?
Want dat doen ze niet standaard.
Hmm, weet ik niet zeker, ga ik dubbel checken. Ik geloof dat ze zei dat er hoogstwaarschijnlijk niets met haar schildklier is, omdat ze flink was aangekomen.
Gebruikersavatar
Hansratlook
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 30 apr 2021 13:08
Locatie: kop van NH

Re: Oudere poes lijkt onvermoeibaar!

Bericht door Hansratlook »

---
Kun je toch zien dat er ook door asielen regelmatig grove fouten worden gemaakt :evil:

---
IMPERFECTION IS BEAUTY,
MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS
THAN ADSOLUTELY BORING
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Oudere poes lijkt onvermoeibaar!

Bericht door Synemios »

Lizzy is ook nooit dun geweest en viel in 1e instantie ook niet af.
Maar is er wel bloed geprikt voor andere dingen?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie