Kater hapt stukjes vacht uit poes

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Marilyn
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 apr 2021 15:25

Kater hapt stukjes vacht uit poes

Bericht door Marilyn »

Hallo allemaal,

Ik heb twee Bengalen X cheetoh katten, een broertje en zusje. Beide ongeveer 1.5 jaar. Sinds een half jaar hapt de kater stukjes vacht uit de linker flank van de poes (alleen de linker kant). Er is in de thuissituatie niets veranderd dat stress kan veroorzaken. De kater doet dit vanuit het niets, bijvoorbeeld als de poes naar buiten kijkt. De kater gaat achter haar zitten en hapt dan in haar vacht. Hij trekt dan een stuk vacht uit haar en laat het op de grond vallen. De poes reageert hier nauwelijks op. Het is zo erg dat er in de vacht van de linker flank van de poes echt gaten komen..

Ik heb geprobeerd om catnip, valeriaan, feliway te verspreiden door het huis. Het heeft echter weinig effect.. de plekken waarop het gebeurd zijn ook verschillend. Verder gaan de poes en kater heel goed met elkaar om. Ze liggen vaak samen en spelen samen. De poes gaat dan ook regelmatig achter de kater aan met spelen. Ze doet dan niks onder voor hem qua kracht.

Waar denken jullie dat dit door komt? Is het een dominantie probleem? En wat zou ik er tegen kunnen doen?

Alvast bedankt!

Groetjes Marilyn
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kater hapt stukjes vacht uit poes

Bericht door Zotvanpoezen »

Hallo Marilyn,
Ik veronderstel dat beide katjes gecastreerd zijn?

Een oorzaak van het kaalplukken van zijn zusje zou verveling en/of frustratie kunnen zijn.
En oorzaken daarvan kunnen zijn: te weinig voedermomenten, te weinig interessante activiteiten (spelmomenten), te weinig beweging, te weinig "verrijking" zoals kartonnen dozen, verstopplekjes, krab en klimmateriaal, voerpuzzels, ...
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Marilyn
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 apr 2021 15:25

Re: Kater hapt stukjes vacht uit poes

Bericht door Marilyn »

Hallo zotvanpoezen,

Bedankt voor je reactie! Beide zijn inderdaad gecastreerd. Qua speelmogelijkheden bied ik ze ontzettend veel. Ze hebben een hele kamer vol met krabpalen en speeltjes tot hun beschikking. Ik zal proberen wat meer variatie daarin aan te brengen. Verstopplekjes maken is ook wel een idee.

De voermomenten vind ik ook wel een goeie. Ik geef ze 2x per dag brokjes (soms blikvoer). Ik zal proberen dat wat vaker te doen en te verdelen over de dag.

Groetjes Marilyn
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kater hapt stukjes vacht uit poes

Bericht door Zotvanpoezen »

Marilyn schreef: 28 apr 2021 14:06 Qua speelmogelijkheden bied ik ze ontzettend veel. Ze hebben een hele kamer vol met krabpalen en speeltjes tot hun beschikking.
Bedoel je dat ze alleen maar toegang tot kattenkamer hebben, of dat er alleen maar "kattenspullen" in die kamer liggen?
En is het de bedoeling dat ze zichzelf moeten bezighouden? Of speel je ook dagelijks met ze en kunnen ze overal komen?
Indien ze overal mogen komen kan je misschien in die andere ruimten ook wat kattenspullen plaatsen. Kartonnen dozen vol papiersnippers met daarin wat snoepjes verstopt zullen ze vast ook geweldig vinden! En uitkijkposten aan het raam bv. of ligplekjes op een kast ;-)
Marilyn schreef: 28 apr 2021 14:06 De voermomenten vind ik ook wel een goeie. Ik geef ze 2x per dag brokjes (soms blikvoer). Ik zal proberen dat wat vaker te doen en te verdelen over de dag.
Ik ben eerlijk gezegd geen "brokjesvoorstander" omdat er bijna geen vlees inzit (en katten carnivoren zijn) en geen vocht (katten drinken te weinig uit zichzelf en daarom is natvoer beter). Bovendien zitten ze bomvol koolhydraten waardoor katten snel te dik worden ;-)
Maar een beetje goede brokjes (met veel vlees en weinig koolhydraten) In voerpuzzels is wel prima bezigheidstherapie.
Op die manier moeten de katten "werken" om hun brokjes te bemachtigen, net zoals in de natuur.
Natvoer kan je op een likmatje smeren zodat het niet in een mum van tijd opgevreten wordt. En het is toch de bedoeling dat ze zich niet gaan vervelen, niet?
Het beste is eerst flink met ze spelen, en daarna hun portie natvoer geven. Met een likmat zijn ze ongeveer een kwartier bezig en vallen ze daarna tevreden in slaap. Brokjes in antischrokbakjes en voerpuzzels zijn goed voor tussendoor of 's nachts.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Marilyn
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 apr 2021 15:25

Re: Kater hapt stukjes vacht uit poes

Bericht door Marilyn »

Bedoel je dat ze alleen maar toegang tot kattenkamer hebben, of dat er alleen maar "kattenspullen" in die kamer liggen?
En is het de bedoeling dat ze zichzelf moeten bezighouden? Of speel je ook dagelijks met ze en kunnen ze overal komen?
Ze hebben boven 1 kamer tot hun beschikking, beneden de bijkeuken (en dus twee trappen en de halletjes). Als ik thuis ben dan zijn ze natuurlijk gewoon in de huiskamer. Ik speel ook dagelijks met ze naast alle spullen die er liggen en ze kunnen gebruiken.
Indien ze overal mogen komen kan je misschien in die andere ruimten ook wat kattenspullen plaatsen. Kartonnen dozen vol papiersnippers met daarin wat snoepjes verstopt zullen ze vast ook geweldig vinden! En uitkijkposten aan het raam bv. of ligplekjes op een kast ;-)
Ja ik zal eens kijken of ik wat meer variatie kan maken, ook bv in de halletjes. Uitkijkposten hebben ze wel vrij veel. Kartonnen dozen zijn een beetje een ding aangezien ze geneigd zijn karton op te eten. Dat doen ze bv ook met kartonnen krabdingen, dat lijkt me niet zo gezond..
Ik ben eerlijk gezegd geen "brokjesvoorstander" omdat er bijna geen vlees inzit (en katten carnivoren zijn) en geen vocht (katten drinken te weinig uit zichzelf en daarom is natvoer beter). Bovendien zitten ze bomvol koolhydraten waardoor katten snel te dik worden ;-)
Ik heb de royal Canin Bengal brokjes. Dus veel eiwitten en goede bouwstoffen. Daarnaast geef ik ze dagelijks vlees hoor + beetje water erbij. Gaf ze eerst ook van die vlees worsten maar daar reageren hun darmen niet helemaal goed op. Heb animonda carny blikken, dat gaat helemaal prima.
Maar een beetje goede brokjes (met veel vlees en weinig koolhydraten) In voerpuzzels is wel prima bezigheidstherapie.
Ik zat al te zoeken naar voerpuzzels, goed idee wel. Heb wel al voerballen, zal die nu dagelijks gebruiken.
Het beste is eerst flink met ze spelen, en daarna hun portie natvoer geven. Met een likmat zijn ze ongeveer een kwartier bezig en vallen ze daarna tevreden in slaap. Brokjes in antischrokbakjes en voerpuzzels zijn goed voor tussendoor of 's nachts.
[/quote]

Ook dit zal ik gaan proberen! :)

Dankjewel voor je tips. Leuk om op deze manier beetje out of the box ideeën te krijgen.

Ik wilde trouwens een foto toevoegen van de katten maar dat lukt dus niet haha. Op deze Instagram zijn ze te vinden: bengals_simbaluigi
Misschien vind je het leuk een beeld bij ze te krijgen haha :)

Groetjes Marilyn
Plaats reactie