Kat krabt niet

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gienana
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 mar 2021 05:10

Kat krabt niet

Bericht door Gienana »

Hi allemaal,

Een maand geleden hebben we Macy geadopteerd uit het asiel. Ze is echt een schat, maar nog vrij bang. Dit gaat overigens steeds beter.

Sinds ze bij ons is, heeft ze nog niet haar nageltjes gekrabd. We hebben een hoge krabpaal met holletje en ook een horizontaal krabplankje gekocht. Ook heb ik catnip spray op de paal gespoten, maar dat doet haar niets.

Ik hoor haar nageltjes nu ook op het laminaat. Wie heeft tips?
Gebruikersavatar
Russian mob
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 12 okt 2019 14:52

Re: Kat krabt niet

Bericht door Russian mob »

Gefeliciteerd met jullie nieuwe aanwinst. Wat goed dat je ook al hebt gekeken naar horizontale krab mogelijkheden. Van welk materiaal zijn de krabpaal en plank? Misschien heeft Macy een voorkeur voor een bepaald materiaal.
Ik heb er zelf een die naast de sisalpaal ook graag in karton en de deurmat krabt. De ander hangt alleen in de sisalpaal. Daarvoor eentje die gek was op van die houten boomstamschijven (houten meubels gelukkig niet) die ook vaak als kaarsenplank e.d. worden gebruikt. De plafondkrabpaal die ik heb is met een soort dunner scheepstouw omwikkeld. Ze klimmen er graag in, maar krabben er bijna niet aan. Andere katten krabben weer graag aan een stukje tapijt.

Dus waarschijnlijk is het even zoeken naar een materiaal dat zij prettig vindt om haar nagels in te zetten.
Gienana
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 mar 2021 05:10

Re: Kat krabt niet

Bericht door Gienana »

Bedankt voor je reactie! De krabpaal is van sisal en de plank van karton. Maar beiden niet interessant haha. Ze krabt soms wel aan de bank, maar dit mag niet dus de zijkanten hebben we even ingepakt met dekentjes en nu doet ze het niet
Meer.

Maar nu je het zegt, misschien vindt ze stof wel heel fijn. Geen idee of er iets dergelijks bestaat eigenlijk. Een plafond krabpaal! Wauw nog nooit gezien!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat krabt niet

Bericht door Rik »

Kijk... dit is geen krabpaal... :lol:

Afbeelding

Dit is een krabpaal...

Afbeelding

Als ik het over een krabpaal heb, dan heb ik het ook echt over een PAAL :lol:

Afbeelding

Dat is deze https://www.zooplus.nl/shop/katten/krab ... 0cm/408756

Dat is er dus eentje waar ze ook echt hun klauwen omheen kunnen zetten.
Vaak zie je van die krabpalen met meerdere plateaus en dan kan de kat zich niet eens uitstrekken.

Afbeelding

Afbeelding

Hij staat inmiddels 4 jaar en op bepaalde plaatsen is ie aan vervanging toe (maar ik kan de delen ook nog omdraaien).

Maar met katten weet je het maar nooit. Bowy* vond het zalig om aan de kokus deurmat te krabben. Niet duur en je kunt gewoon een (halve) ergens neergooien.

Afbeelding

Maar voor de bageltjes zal een sisalmat wel effectiever zijn.

Ben je al met pootjes therapie begonnen (masseren en pootjes ongevoelig maken voor jouw aanraking) zodat je straks het kleinste puntje van de nagel kunt trimmen?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gienana
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 mar 2021 05:10

Re: Kat krabt niet

Bericht door Gienana »

Rik schreef: 01 apr 2021 20:40 Kijk... dit is geen krabpaal... :lol:

Afbeelding

Dit is een krabpaal...

Afbeelding

Als ik het over een krabpaal heb, dan heb ik het ook echt over een PAAL :lol:

Afbeelding

Dat is deze https://www.zooplus.nl/shop/katten/krab ... 0cm/408756

Dat is er dus eentje waar ze ook echt hun klauwen omheen kunnen zetten.
Vaak zie je van die krabpalen met meerdere plateaus en dan kan de kat zich niet eens uitstrekken.

Afbeelding

Afbeelding

Hij staat inmiddels 4 jaar en op bepaalde plaatsen is ie aan vervanging toe (maar ik kan de delen ook nog omdraaien).

Maar met katten weet je het maar nooit. Bowy* vond het zalig om aan de kokus deurmat te krabben. Niet duur en je kunt gewoon een (halve) ergens neergooien.

Afbeelding

Maar voor de bageltjes zal een sisalmat wel effectiever zijn.

Ben je al met pootjes therapie begonnen (masseren en pootjes ongevoelig maken voor jouw aanraking) zodat je straks het kleinste puntje van de nagel kunt trimmen?
Wow Rik, zijn dat jouw katten? Wat een gaaf ding!

Wij hebben er eentje die meer in de buurt komt van de 2e foto. Die kokosmat is misschien ook wel een idee, maar ik denk dat ze toch verticaal fijner vindt gezien ze ook aan de bank ging krabben.

Pootje therapie nog niet in verdiept, maar wel een goed idee. Ik mag wel gewoon haar pootjes aaien dus dat komt wel goed. Alleen het knippen en haar vastpakken gaat voorlopig denk ik nog niet gebeuren bij die bange poeperd!
Gebruikersavatar
Russian mob
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 12 okt 2019 14:52

Re: Kat krabt niet

Bericht door Russian mob »

Deze heb ik tot aan het plafond om je een idee te geven van een iets ander type krabpaal.

Afbeelding

Zoals Rik al aangeeft niet teveel plankjes, zodat ze lekker kunnen uitstrekken en in een rechte streep naar boven kunnen klimmen. Daarnaast staat er nog een kartonnen visje en een simpele sisalpaal van ong 1 meter hoog. De plafondpaal is natuurlijk de favoriete hangplek voor ze...

Bij een tapijtzaak kan je misschien wat verschillende soorten stukjes tapijt krijgen. Wellicht zit daar iets tussen waar ze graag aan krabt.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat krabt niet

Bericht door Rik »

Gienana schreef: 01 apr 2021 22:34 Wij hebben er eentje die meer in de buurt komt van de 2e foto.
De 2e foto is ook de paal die ik heb. Maar aan de foto's met mijn eigen katten zie je ook hoe groot die werkelijk is. Een lekkere stevige (rotsvaste) paal waar ze lekker in kunnen hangen.

Pootjestherapie is inderdaad gewoon lekker veel met de pootjes friemelen. Zoveel mogelijk. Dan raakt ze eraan gewend. Aan knippen hoef je inderdaad nog niet te denken. Je kunt wel, als ze het op een gegeven moment goed toelaat (en lekker relaxed is en blijft) kijken of je met de teentjes kunt spelen en kijken of je de nageltjes naar 'buiten' kunt drukken (dat is de volgende stap).

Het uiteindelijke knippen moet ook nooit uit het oogpunt zijn van haar vastpakken. Hier liggen ze graag langs mijn benen en op hun rug als ik aan het kroelen ben. En dan is er ook wel eens gelegenheid om een halve mm van het puntje af te halen (zeker als het 'pompen' van Yuna op mijn buik zeer gaat doen :lol: ). En belonen met een snoepie.

Maar eerst gewoon lekker vertrouwen opbouwen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gienana
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 mar 2021 05:10

Re: Kat krabt niet

Bericht door Gienana »

@russian mob
Wat een prachtig ding zeg en heerlijk lijkt me dat inderdaad! Bedankt voor de tip van de tapijtwinkel. Dat ga ik zeker eens proberen.

@Rik ik ga het proberen met haar pootjes. Eerst nog even kijken of we haar toch aan het krabben krijgen haha. Dank voor je reactie!
Plaats reactie