Eten

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
fleur_van_asch
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 mar 2021 20:13

Eten

Bericht door fleur_van_asch »

Ik heb eenmannetje, die van mnouders is geweest thuis, maar hij eet niet graag droge brokjes, is er een manier om hem dit meer te gaan laten eten ? hij heeft geen gebits problemen (al laten na kijken )
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Eten

Bericht door Rik »

Waarom moet hij brokjes eten?
Natvoer is veel beter.
Het is een hardnekkig fabeltje dat brokjes beter zijn voor de tanden.

Wel is het verstandig om kwalitatief goed natvoer te geven (maar daar zou ook voor brokjes gelden).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
fleur_van_asch
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 mar 2021 20:13

Re: Eten

Bericht door fleur_van_asch »

hij krijt al felix nat voer, half blikje per keer , en brokjes van de wiskas, (de speciaal zaak in de buurt is hellaas gesloten dus kan niet van die grote XX kg zakken halen
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Eten

Bericht door Rik »

Felix is op zich niet echt kwalitatief goed voer.
Whiskas ook niet.

Online kun je meestal wel beter voer krijgen.
Kijk maar een hoog vleesgehalte.
In Felix zit nog geen 4% vlees.

In b.v. Animonda Carny en Mac's cat zit meer dan 70% vlees en er zijn merken met nog meer.

Ook Whiskas brokjes bevat maar 4% vlees. Het is echt gewoon bedroevend.

Er staan hier op het forum meerdere topics met suggesties voor beter voer.
Ook kun je kijken op https://www.voerwijzer.com/ en https://www.catmoneo.nl/ voor alles onder voer.

Uiteindelijk kun je brokjes wat nat maken om te kijken of hij dat wel wil eten maar ik zou je met nadruk willen adviseren om toch echt naar kwalitatief beter voer te kijken.

Brokjes zijn handig om zo te laten staan en van tevoren te geven. Maar ze bevatten vrijwel geen vocht en een kat drinkt over het algemeen te weinig uit zichzelf waardoor natvoer juist goed is. Ook bevatten brokjes vaak veel koolhydraten (wordt omgezet in glucose) en een kat heeft dat helemaal niet nodig (en kan op termijn zelfs gezondheidsproblemen geven).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
fleur_van_asch
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 mar 2021 20:13

Re: Eten

Bericht door fleur_van_asch »

ik ben het merk vergeten van de brokjes die ik eerst had, waren van die mega grote xx kilo zakken (20 kilo ofzo) maar zoals ik al zei , de speciaal zaa in de buurt is dicht
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Eten

Bericht door Zotvanpoezen »

En zoals Rik al zei (of had je het niet gelezen) is het beter om geen brokjes te geven.

Ik geef aan mijn kat met aanleg voor tandproblemen naast zijn kwalitatief natvoer (zie lijst van Rik ;-) ) dagelijks een dik stuk rauw vlees waarin hij flink moet bijten. Omdat tandenpoetsen bij hem geen optie is, smeer ik op z'n stuk vlees wat bucco fresh : https://www.medpets.be/orozyme+bucco+fr ... gLaZvD_BwE
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie