Hooggevoelige kat / stress bij de kat

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
liltjedaisy
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jan 2021 17:54

Hooggevoelige kat / stress bij de kat

Bericht door liltjedaisy »

Hallo,

Ik heb een kat die zeer gevoelig is (ik ben zelf hooggevoelig en weet zeker dat mijn kat dit ook is). Ze heeft vaak moeite met veel prikkels die tegelijk binnen komen. Als ik weg ben geweest en terug thuis kom , krijgt ze vaak een hyperaanval. Dit is erger in periodes dat ik zelf ook stress ervaar. Vind het vervelend dat ik dit overdraag naar haar, ik laat dit niet merken in mijn gedrag maar ze voelt het op de 1 of andere manier toch wel.

Laatste tijd likt ze ook veel aan haar achterpootje en is dit wat kaler aan het worden.
Ik zit te denken of ik haar kan ondersteunen met iets homeopatisch. Heeft iemand hier ervaringen mee bij stress/ overgevoeligheid? Of heeft iemand nog andere tips?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Hooggevoelige kat / stress bij de kat

Bericht door Zotvanpoezen »

liltjedaisy schreef: 25 jan 2021 17:58 Hallo,

Ik heb een kat die zeer gevoelig is (ik ben zelf hooggevoelig en weet zeker dat mijn kat dit ook is). Ze heeft vaak moeite met veel prikkels die tegelijk binnen komen. Als ik weg ben geweest en terug thuis kom , krijgt ze vaak een hyperaanval.
Kan je dat eens beter beschrijven wat je daarmee bedoelt?
Ik heb ook een "hooggevoelige" poes die moeite heeft met prikkels.
(Degenen die mij kennen zullen wel weten dat ik Froufrou bedoel en dat ik achterdochtig word als ik iets lees over katten die "hyper" worden door bepaalde prikkels :lol: )
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
liltjedaisy
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jan 2021 17:54

Re: Hooggevoelige kat / stress bij de kat

Bericht door liltjedaisy »

Ze voelt heel goed aan hoe ik mij voel, ook al is dit niet echt aan me af te lezen. Ze is absoluut niet schichtig, maar als er teveel prikkels (geluid, ook zachtere geluiden, licht etc) binnen komt dan raakt ze gauw overstuur.
Hoezo achterdochtig word als je iets leest over katten die hyper worden?
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Hooggevoelige kat / stress bij de kat

Bericht door Zotvanpoezen »

liltjedaisy schreef: 01 feb 2021 20:08 Hoezo achterdochtig word als je iets leest over katten die hyper worden?
Mijn poes kan sinds haar kittentijd niet tegen de tv 's avonds, kan niet tegen verfrommelen van papier, kan er niet tegen dat er door elkaar gepraat wordt, moet heel vaak gevoerd worden, moet op tijd gaan slapen (doet ze niet altijd uit zichzelf en dan slaat ze tilt), daar mag ik niet mee spelen (1 minuutje maar dan wel heel rustig), ze moet zichzelf kunnen vermaken (lees: buiten op jacht gaan of binnen met speeltjes zonder dat ik er mij mee moei). Heel vroeger kon ze niet tegen weersverandering, wind, warmte (de zon mocht niet op haar vacht schijnen). Aaien op een andere plek dan heel voorzichtig op haar kopje als ze er zelf komt om vragen mag ook niet. Sommige stemmen (zoals die van mijn dochter bv.) kon ze ook niet tegen, enz...
Mijn poes heeft FHS. Ik hoop dat jouw katje dat niet heeft. Ik weet nog steeds niet wat je bedoelt met hyper, maar ik hoop voor haar en voor jou dat ze niet hetzelfde doet dan mijn Froufrou vroeger.
Daarom word ik achterdochtig als ik lees dat een kat niet tegen veel prikkels kan en hyper wordt ;-)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hooggevoelige kat / stress bij de kat

Bericht door Synemios »

Tegen stress zou je zylkene, Telizen of destress kunnen geven.
Bijna alle katten voelen dingen aan van hun personeel en kunnen niet tegen teveel prikkels, tot zover geldt dat voor de meeste katten.
Katten zijn van nature al best gevoelig.
Maar dat kaal likken is wel een dingetje.
Hoewel ik er ook 1 heb die kale achterpoten heeft doordat ze allergisch is.
Is medisch gezien alles uitgesloten?

Ook ik vraag me af wat je bedoelt met hyper.
Hoe oud is je kat?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie