Springen tegen de slaapkamer deur

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
FemkevD
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jan 2021 13:44

Springen tegen de slaapkamer deur

Bericht door FemkevD »

Ik heb al ruim een jaar mijn poes Katie. Ze is bijna 3. Ze mocht voor circa half jaar in bed slapen, maar ze maakte me in de nacht/vroege ochtend wakker door met haar pootje tegen mijn gezicht aan te slaan.

Sinds 7 maanden zijn we verhuisd. Ook hier mag ze niet in bed slapen. Ze springt bijna iedere nacht (mogen in onze handen klappen als het 1 nacht in de week rustig is) tegen de slaapkamer deur. Ze krabt en miauwt. We hebben cat off spray geprobeerd, sinasappel schillen, vapo rub en noem maar op geprobeerd. Helaas werkt dit allemaal niet!

Overdag slaapt ze natuurlijk en spelen we ook met haar...

Iemand nog enig idee wat zou kunnen helpen?
We willen heel graag onze nachtrust terug!
Mijn partner is ook haast zover dat Katie weg zou moeten... :cry: :cry: :cry: :cry:
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Springen tegen de slaapkamer deur

Bericht door Pikachu »

Klinkt alsof ze zich eenzaam voelt 's nachts. Is een maatje een optie? Ik weet niet of dat op haar leeftijd nog gemakkelijk is, anderen hebben hier hopelijk meer ervaring mee.

Denk je dat ze je nu nog zo veel wakker zou maken als ze op de kamer mag, nu ze ouder is? Mijn katten zijn het gewend bij ons te slapen en zijn 's nachts heel braaf. Pas tegen half 9 's morgens krijgen ze het op hun heupen als ze nog geen eten hebben xD maar dus nu ze geen kitten meer zijn, zijn ze heel rustig.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Springen tegen de slaapkamer deur

Bericht door nellebel »

onze katten slapen ook bij ons. in het begin een kwestie van volhouden en niet op ze reageren, want ook weg duwen is reageren en vinden ze leuk. compleet negeren maakte dat ze al snel besloten ook maar te gaan slapen. ik denk ook dat ze zich eenzaam voelt en alleen. nu moeten wij meestal hun wakker maken als de wekker gaat, of in ieder geval weg duwen zodat ik op kan staan. meestal blijven zij liggen totdat hun eten klaar is.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Cerna

Re: Springen tegen de slaapkamer deur

Bericht door Cerna »

Bij ons staat de slaapkamerdeur ook altijd open. In het verleden lagen er wel eens drie katten op bed (en één onder de dekens) en dat was passen en meten, maar deze katten zijn inmiddels helaas overleden en de huidige katten liggen soms op bed, soms op een stoel, kussen of linnenkast.
Ook bij ons zijn wij meestal degenen die de katten wakker maken dan andersom en wij staan toch meestal pas rond 8 uur op.

Ik weet echter zeker dat wanneer we de slaapkamerdeur dicht zouden doen onze jongste van 3 gaat krabben en jammeren want dat doet hij tegenwoordig ook met de WC-deur (en dan mag hij naar binnen en wil er dan weer uit want de deur mag niet dicht :lol: ).

Ik zou het gewoon een paar daagjes uitproberen met een open slaapkamerdeur.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Springen tegen de slaapkamer deur

Bericht door Anne »

Hier mogen de katten overdag wel bij ons op bed maar snachts is het bed voor ons en is de deur ook dicht en dat gaat prima. Ze weten het ook, zoals ze ook weten dat ze worden genegeerd mocht er iemand voor de deur snachts gaan staan bleren

Ik denk dat jouw poes aardig in de war is, eerst mocht ze wel en toen niet en hoe reageer je als zij tegen de slaapkamerdeur springt? Geef je haar dan aandacht? of negeer je haar?

Misschien voelt ze zich alleen en kan een maatje helpen. Ik weet alleen niet of ze wel andere katten gewend is? Anders kan dat ook weer voor problemen zorgen
Ik denk dat ze zich alleen voelt

Sterkte met de situatie
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Springen tegen de slaapkamer deur

Bericht door Rik »

Vergeet ook niet dat katten hele erge routine beesten kunnen zijn. Toen Bono en Yuna nog klein waren gaf ik ze wel eens een handje brokjes om 5.00 als ik wakker werd. Ja... dat moest ik dus niet doen want op een gegeven moment maakte ze MIJ dus wakker tussen 4.30 en 5.30 voor die brokjes. Het heeft zeker twee tot drie weken geduurd voordat ze die routine kwijt waren. Nu liggen ze allebei op bed (Bono op het puntje en Yuna naast mijn hoofdkussen) en maken ze me pas om 9.00 wakker (in het weekend). En als ik blijf liggen tot 10.00 dan krijg ik op een gegeven moment van Bono ook een poot in mijn gezicht (na meerdere keren over mijn lichaam heen gesjeesd te zijn) :lol:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
lindsjee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 okt 2020 17:32

Re: Springen tegen de slaapkamer deur

Bericht door lindsjee »

Het lijkt er inderdaad op dat ze gewoon het liefst bij jou op de kamer slaapt en/of aandacht wilt. Ik ben het met Nellebel eens. Mocht je echt de kat niet meer op de slaapkamer willen is een kattenvriendje misschien een optie? Sommige asiels hebben wel iets van een dating voor katten :)
Otis - † Mees - † Sasje
FemkevD
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jan 2021 13:44

Re: Springen tegen de slaapkamer deur

Bericht door FemkevD »

Ze heeft een maatje! Genaamd Nika. 1 jaartje ouder dan Katie!
Laatst gewijzigd door FemkevD op 28 jan 2021 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
FemkevD
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jan 2021 13:44

Re: Springen tegen de slaapkamer deur

Bericht door FemkevD »

Ik heb een automatische voerbak dus eten hebben ze eigenlijk altijd wel! En dat ook met een vaste routine (vrijwel ook enige routine die ik zie kan geven i.v.m. onregelmatig werk)

Op de slaapkamer is echt geen optie, met 2 personen in een 140x200 is al krap genoeg. (Groter kan ook niet vanwege beperkte ruimte, toekomst plannen liggen op tafel, maar ja.. corona tijd!)

Voorheen gaf ik, goed bedoeld, wel aandacht! Maar na wat speurwerk is negeren beste optie.

Update; we hebben 2 nachten al redelijk goed kunnen slapen! Eergister sprong ze tegen de deur toen we net op bed lagen ipv 2;30 o.i.d.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Springen tegen de slaapkamer deur

Bericht door Anne »

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!!
Klikt het tussen beiden?
Fijn dat jullie nu wat beter kunnen doorslapen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Springen tegen de slaapkamer deur

Bericht door marloes501 »

Inderdaad helemaal negeren.
Na een nacht of 5 hebben ze het meestal door en stoppen ze ermee.
Mijn poes slaapt snachts ook alleen in de huiskamer.
Ze heeft geleerd zich aan mijn ritme aan te passen.
Als ik ga slapen slaapt zij nu ook, op haar eigen plekje(s) in de huiskamer.
Zij heeft in het begin vooral smorgens tegen de deur gekrabt ,maar volledig negeren heeft gemaakt dat ze er snel mee opgehouden is.
Nu wacht ze netjes tot im wakker ben en staat mij dan heel lief op te wachten.

Dus nu volhouden met negeren.
Sterkte.
Plaats reactie