Nieuwe bange Britse korthaar asielkat

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
KEESJE
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 dec 2020 16:09

Nieuwe bange Britse korthaar asielkat

Bericht door KEESJE »

Hoi!

Wij hebben vorige week maandag Kees opgehaald uit de kattenopvang. Kees is een Britse korthaar die erg verlegen is (10 jaar oud) en heeft twee maanden in de opvang gewoond en was daarvoor als zwerfkat gevonden. Toen ik 'm kwam ophalen moest ie nog gechipt worden. De mevrouw van de opvang was erg gestresst en druk, waardoor het chippen erg moeizaam ging. Lees; met een stok in een kooitje krijgen en met handdoeken in bedwang houden. Erg moeilijk om te zien hoe gestresst het beestje hiervan werd.

Thuis is hij zich meteen gaan verstoppen in de keuken. In de avond kwam hij zelfs even kijken in de woonkamer waar wij zaten. Heel voorzichtig zat hij ons vanaf een afstandje te bestuderen. 's nachts eet en drinkt hij vooral en hij gaat ook naar de kattenbak. Om Kees te laten wennen hebben we een paar avonden een lange wandeling gemaakt, zodat hij de boel kan verkennen. Hij ligt sinds woensdag onder het bed in onze slaapkamer. Af en toe, rond een uur of 22:30 - 23:00, komt hij in de kamer om naar de kattenbak te gaan. Soms blijft hij nog even kijken, maar loopt vervolgens weer naar de slaapkamer. Ik heb zijn brokjes nu naast ons bed neergezet i.p.v. onder het bed. En hij eet 's nachts hier wel uit. Lijkt mij een goed teken dat hij wel in de buurt durft te komen op deze manier? Overdag zien we hem eigenlijk niet.

Graag hoor ik ervaringen van anderen en wie weet hebben jullie nog tips. Vooral geduld hebben is denk ik het toverwoord :-)

Groetjes,
Jildou
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe bange Britse korthaar asielkat

Bericht door Rik »

KEESJE schreef: 03 jan 2021 14:51 Overdag zien we hem eigenlijk niet.
Reken maar dat hij jullie wel ziet :lol:

Een Brits korthaar uit de opvang. Dat kom je volgens mij niet vaak tegen.

Inderdaad heel veel (heel heel heel veel) geduld hebben. Kun je hem lokken met snoepjes? Je mag hem lokken dat hij nét een beetje over zijn gemaksgrens heen gaat. Veel verder moet niet want dat zou weer stress op kunnen leveren. Hij geeft die grens wel aan.

Het feit dat hij onder het bed ligt als jullie daar ook in liggen (in tegenstelling tot ergens anders ver uit jullie buurt) lijkt me ook een goed teken. Ik denk dat het geduld zich op termijn dubbel en dwars zal belonen
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
KEESJE
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 dec 2020 16:09

Re: Nieuwe bange Britse korthaar asielkat

Bericht door KEESJE »

Klopt, we waren ook meteen verliefd toen we hem zagen! Hij komt niet uit zichzelf naar mij toe als ik hem probeer te lokken met snoepjes. Ik had ook al stokjes gekocht, zodat de afstand wat groter zou zijn, maar hij wil niet... 's nachts leggen we wel snoepjes op verschillende plekken, deze eet hij eigenlijk niet op. We zetten in de avond, als hij dus meestal komt kijken of naar de kattenbak gaat, een schaaltje natvoer in de woonkamer.

Het is inderdaad een kwestie van geduld... hij ziet er alleen zo knuffelbaar uit haha en je gunt zo'n beestje ook rust en dat hij op z'n gemak is. Maar ik heb er wel vertrouwen in gelukkig!
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Nieuwe bange Britse korthaar asielkat

Bericht door Ani »

Wat een mooi initiatief dat jullie Kees hebben geadapteerd. Dapper om een getraumatiseerde kater van die leeftijd in jullie huis op te nemen.
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Plaats reactie