katertje 4,5 maand vertoont paargedrag met knuffel

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Mandarijntje68
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 okt 2020 11:11

katertje 4,5 maand vertoont paargedrag met knuffel

Bericht door Mandarijntje68 »

Ons katertje Pruttel (geb. 17 aug 2020) nu dus ca. 4,5 maand heeft een knuffel (is toevallig een rode knuffel die qua kleuring op hem lijkt en dat bijna net zo groot is) uit het bed van mijn dochter gepakt in zijn bek en zat daar paarbewegingen op te maken. Hij beet in de nek en ging er bovenop parende bewegingen maken. Heb het afgenomen, toen begon hij klagelijk te miaauwen en ik zag nu ook voor het eerst zijn geslachtsdeel.
Mijn vraag is is dit normaal katertjesgedrag op die leeftijd en we hebben gepland om hem te laten castreren begin februari als hij 5,5 maand is of zou dat nu eerder moeten? Graag advies.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: katertje 4,5 maand vertoont paargedrag met knuffel

Bericht door Rik »

Hij is er al vroeg bij. Maar ja, katers kunnen al vanaf 4 maanden geslachtsrijp worden.

Ik zou dan ook zo snel mogelijk de castratie regelen. Naast de frustratie die hij zelf heeft wil je ook niet dat hij gaat sproeien. En het kan nog 7 weken duren voordat alle hormonen weg zijn. Dus bel zo snel mogelijk even met de dierenarts om zijn mening te vragen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Mandarijntje68
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 okt 2020 11:11

Re: katertje 4,5 maand vertoont paargedrag met knuffel

Bericht door Mandarijntje68 »

Hoi Rik, dank je wel voor de tip. Ik heb gelijk gebeld. Ze willen het nu over 2 weken doen dan is hij precies 5 maanden. Liever niet eerder omdat het nogal klein is en altijd meer kans is dat het niet geheel is weggenomen. Mocht hij toch gaan sproeien (wat hij overigens nog niet heeft gedaan), dan bellen we gelijk en kunnen ze het de volgende dag gelijk inplannen.
De dierenarts zei dat het soms gebeurt als een kat te druk is om zich even af te reageren, maar dat hij inderdaad wel heel jong erbij is. De knuffel heb ik nu maar even opgeborgen, zodat hij niet opnieuw zich druk ermee maakt ;-)
Plaats reactie