Kat overleden, moet zusje haar nog zien?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Martijn89
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 dec 2020 15:13

Kat overleden, moet zusje haar nog zien?

Bericht door Martijn89 »

Goedemiddag, vanwege een vraag die Google niet kan beantwoorden dit bericht en mijn aanmelding bij de site. Vanochtend is een van de dames helaas aangereden en direct overleden. De dierenambulance heeft haar opgehaald en door de chip werd ik gemaild. Nu mijn vraag: is het voor haar zusje waardevol of belangrijk om haar nog even overleden te zien, wachten katten op elkaar? Of voegt het niets toe en gaan ze toch gewoon door met hun dagelijks bestaan? Ik weet dat onze hondentrainer in het verleden bij overlijden van een kat zei dat de hond dat het beste even zelf kon zien en ruiken, en daar kon je het echt van de kop aflezen. Totaal ander type dier natuurlijk. Graag tips! Alvast bedankt.
kittentjes

Re: Kat overleden, moet zusje haar nog zien?

Bericht door kittentjes »

Allereest gecondoleerd en veel sterkte. Ik weet dat de meesten hier wel afscheid laten nemen door de andere katten . Of het echt helpt weet ik niet maar elk dier is anders. Soms blijven ze zoeken naar de al overleden kat en wie weet helpt dit dan toch voor de achtergebleven kat.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat overleden, moet zusje haar nog zien?

Bericht door nellebel »

als ze een goede band hadden samen zou ik het zeker doen. inderdaad vanwege het mogelijk gaan zoeken. zo kan het zusje afscheid nemen en zelf zien dat ze er niet meer is.. sterkte met het verlies
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Kat overleden, moet zusje haar nog zien?

Bericht door Pikachu »

Ja, ik vind dit echt een must, tenzij het op bepaalde redenen echt niet kan. Dieren kunnen echt zoeken naar hun overleden maatje als die zomaar weg is, heel zielig is dat. Ik zou haar dus zeker afscheid laten nemen.

Heel veel sterkte met het verlies :(
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kat overleden, moet zusje haar nog zien?

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, ik zou dat zelf zeker doen. De overleden kat op een dekentje of een kussentje in de kamer leggen, en gewoon haar zusje de ruimte en de gelegenheid geven om op haar manier afscheid te nemen. Ik ben ervan overtuigd dat katten het haarfijn aanvoelen, en ook veel meer voelen/waarnemen dat we vermoeden. Misschien komt ze snuffelen, misschien blijft ze op afstand, wellicht heeft ze even tijd nodig - is allemaal goed. Je merkt meteen als ze er niet van gediend is (want dat heb ik ook wel eens meegemaakt), maar ik vermoed dat je er goed aan doet om ze die mogelijkheid te geven.

Sterkte met het verlies!
Erik
Martijn89
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 dec 2020 15:13

Re: Kat overleden, moet zusje haar nog zien?

Bericht door Martijn89 »

Bedankt voor de reacties! We hebben zusje inderdaad de ruimte gegeven en het was super bizar om te zien. Haar staart tussen haar benen gekruld zoals ik nog nooit had gezien, vervolgens op afstand een poosje gekeken en de rest van de nacht heeft ze in de regen buiten doorgebracht, Iets wat ze normaal nooit doet. De volgende dag de overleden zus begraven en toen kwam ze weer naar binnen. Ze mauwt wat meer, wil wat meer aandacht maar verder doet ze het heel goed gelukkig. Dank voor de tips nogmaals!
Gebruikersavatar
Geert
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 dec 2018 23:02

Re: Kat overleden, moet zusje haar nog zien?

Bericht door Geert »

Doen we hier ook altijd, de 'achterblijvers' laten afscheid nemen. Ik zou alleen opletten in geval dat de kat ten gevolge een besmettelijke ziekte zou overleden zijn (maar dan nog kan je je voorzorgen nemen en ze op een of andere manier wel tonen).
Luna (07/2018), Aya (08/2018).
Minou (1983-2000), Witje (1999-2016), Sloeber (19??-2009), Mieke (2007-2018).
Plaats reactie