Kat slaapt plots elders

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
UshiCat7
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 nov 2020 05:17

Kat slaapt plots elders

Bericht door UshiCat7 »

Ik heb een Britse korthaar poes van 5 jaar. Ze slaapt afwisselend op mijn bed, het bed van mijn ouders of beneden. Maar een dag geleden, toen ze op mijn bed sliep, werd ik wakker en merkte ik dat ze opeens op het kussen op de grond naast mijn bed lag. Daar heeft ze in al die tijd dat ik haar heb nog nooit op gelegen en zelfs amper aangeraakt. Vervolgens staat ze een uurtje later recht en gaat in het midden van mijn kamer op de grond liggen voor zich uit kijken. Daarna liep ze weer een stukje verder en ging weer zitten. Ik vind dit toch wel een beetje vreemd. Zou er iets schelen of is er niks en heb ik haar misschien per ongeluk uit bed geduwd in mijn slaap? Ik ben toch wel bezorgd, want ik hoorde altijd dat een kat een gewoontedier is en dat er iets niet klopt als ze opeens andere dingen doet.
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Kat slaapt plots elders

Bericht door TessaB »

Ik zou me niet meteen zorgen maken. Katten zijn inderdaad gewoontedieren, maar ook gewoontedieren kunnen soms iets anders willen. Mijn kater heeft bijvoorbeeld altijd op een vaste stoel in mijn kamer geslapen. Maar plots wou hij er absoluut niet meer op. Geen oorzaak te bekennen. Hij heeft toen gewoon een ander plaatsje gezocht.
Een kat is 's nachts ook actiever. Misschien was ze gewoon even wakker en heb je dit voor het eerst gezien?
Ik wil natuurlijk niet uitsluiten dat er iets mis is, je weet natuurlijk nooit, maar als ik het zo lees zou ik me geen zorgen maken. Kijk het wat aan en als je je na een paar dagen nog zorgen maakt kan je eventueel eens bellen met de dierenarts. Kwestie van jezelf gerust te stellen.
Maar ik denk echt niet dat het erg is. Ik zeg het, mijn kater kan soms ook gewoon op de grond liggen.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat slaapt plots elders

Bericht door Zotvanpoezen »

Het is volstrekt normaal dat katten af en toe van slaapplaats wisselen. De mijne doen dat ook.
Hou wel in het oog dat zijn gedrag in het algemeen niet gaat veranderen.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
kittentjes

Re: Kat slaapt plots elders

Bericht door kittentjes »

Hier is dat ook zo. Ze slapen soms weken op 1 plek en ineens kiezen ze weer een andere plek.



Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Kat slaapt plots elders

Bericht door Pikachu »

Mijn katten hebben dit ook. Eerst sliep Mae maanden op de krabton 's nachts, dan weer heel lang de bureaustoel, nu is de krabton weer favoriet.
Gebruikersavatar
Geert
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 dec 2018 23:02

Re: Kat slaapt plots elders

Bericht door Geert »

Ja, hier ook geen 'eeuwig durende' slaapplaats voor hun nachtslaap. Ze liggen wel vaak op dezelfde plaats maar ik merk dat dit ook wel seizoen gebonden is. Als het echt warm weer is dan gaan ze hoegenaamd niet in hun holletjes of iglo's slapen maar op een meer 'open' plaats. Maar als het dan opnieuw kouder wordt dan weer wel, elke kat in haar holletje of iglo voor hun nachtslaap. 's Nacht slapen ze nooit samen.

Overdag slapen ze eigenlijk eender waar, ook seizoensgebonden weliswaar, en vaak zelfs bij elkaar/over elkaar op de bank, op een groot kussen, op het bed, op de grond, ... maar overdag slapen ze nooit in hun eigen nachtverblijven.

Het zijn en blijven rare beesten :lol: :grin:
Luna (07/2018), Aya (08/2018).
Minou (1983-2000), Witje (1999-2016), Sloeber (19??-2009), Mieke (2007-2018).
Plaats reactie