ruzie, sproeien Lizzy

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

ruzie, sproeien Lizzy

Bericht door Synemios »

Lizzy heeft vanmorgen na een heftige aanvaring met Tommy de woonkamer onder gesproeid.
Het begon met grommen, sissen, spugen schreeuwen en rennen, en ik weet niet wie er begonnen is maar goed.

Lizzy is sinds ze ziek is wel vaker nukkig maar ze kan de laatste tijd echt niets meer hebben van niemand niet.
Vooral de laatste tijd is het extreem, zodra ze Tommy ziet begint ze al te grommen, soms bedreigd ze hem gewoon, dan loopt hij langs en gaat ze echt vanaf de leuning zitten loeren en grommen.

Luna en Indy begrijpen haar ook niet meer, want de ene keer mogen ze bij haar liggen en de andere keer haalt ze naar ze uit.
Timmy is ook geregeld de pineut alleen die slaat terug.

Vanmorgen was het zo erg dat ze ik denk wel een uur heeft zitten grommen vanaf de kast nadat ze dus de boel had onder gesproeid, dat sproeien is dus nieuw.
Uiteraard heb ik dat meteen schoongemaakt met biotex ( breekt de enzymen af) en ook nog met azijn.

Omdat iedereen gestrest was vanmiddag nog, heb ik haar meegenomen naar de slaapkamer en daar eten, drinken een kattenbak en speelgoed gezet en zo lag ze uren bij me.

Maar ja ik moest ook nog andere dingen doen, en toen wilde ze met me mee.
Dus ik heb haar laten gaan en binnen 2 uur was het weer een hoop gegrom en geruzie en Lizzy lag onder de bank en bleef van daaruit grommen zodra ze ook maar iemand langs zag lopen.

Uiteindelijk heb ik haar weer apart gezet omdat iedereen hier van van slag raakt en ik eigenlijk ook niet weet wat ik er anders mee moet.

Als ik ga zoeken op sites staat er dat je eerst medisch gezien alles uit moet sluiten, maar ja ik weet dat ze ziek is.
Ik weet alleen niet waar ze dan nu last van heeft, schildklier kan, alleen weet ik niet hoe het dan kan dat ze zo aankomt.
Maar ja bij haar loopt dat toch al anders dan normaal.
pijn heeft ze volgens mij nu niet, misselijk is ze ook niet.
maar het kan toch niet zo zijn dat ik straks de rest moet gaan herplaatsen voor Lizzy?

En ondertussen draait alles om Lizzy, want ook van Edwin wil ze niets weten, dus ze wil alleen bij mij en als een ander ook maar in de buurt komt ook bij mij dan haalt ze uit.

Die stress is voor haar zelf ook niet goed.

IK denk er nu over om haar anders maar een dag of 2 apart te zetten zodat iedereen tot rust kan komen, maar ze wil steeds maar met mij mee dus ergens vind ik dat dan ook weer zielig.

Ik ben wel weer begonnen met zylkene.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5436
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: ruzie, sproeien Lizzy

Bericht door nellebel »

ach jee wat heftig. inderdaad goed idee denk ik om even de rust terug te laten keren voor een paar dagen apart en dan hopen dat het weer voorbij is. wat een dilemma
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
kittentjes

Re: ruzie, sproeien Lizzy

Bericht door kittentjes »

Oei dat klinkt wel heftig. Apart zetten lijkt inderdaad een goede oplossing maar ja ze mist jou dan wel en jij haar. De aanleiding is waarschijnlijk echt haar slechte gestel.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: ruzie, sproeien Lizzy

Bericht door Synemios »

Ja ik vind dit echt heftig, en het past ook zo niet bij Lizzy dit.
Ze heeft ook echt nog nooit gesproeit, het was echt een heel spoor waar ze gerent heeft daar lagen overal urine sporen en het stonk behoorlijk.

Ik merk nu wel dat de anderen een stuk rustiger zijn, vooral Tommy is nu ook vrijer in zijn spel, is minder op zijn hoede en komt knuffelen.

Lizzy zelf is ook rustiger, maar ja ze wil maar met me mee,
sowieso ben ik ook veel bij haar en vanavond is Edwin er en dan kan hij met de anderen spelen en ik kan me dan meer op haar richten.

Lizzy trok altijd al veel naar mij toe maar dat is alleen maar extremer geworden.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: ruzie, sproeien Lizzy

Bericht door Rik »

Yikes. Dat wil je er natuurlijk niet bij hebben.

Maar als Luzzy echt zo'n wispelteurige stemming heeft (ene keer blazen, andere keer samen liggen) heb ik toch sterk het vermoeden dat er meer (medisch) speelt (zoals inderdaad die schildklier).

Te snel werkende schildklier heeft bij de mens ook de volgende symptomen. Een gejaagd gevoel en prikkelbaarheid en psychische klachten, zoals angst, agressie en stemmingswisselingen.

Maar dat er nu sproeien bij komt. Jakkes. Is sproeien zoiets van 'aanleren'? Hier zie ik ze vaak (ook als ze buiten zijn) met de trillende staart omhoog tegen een object staan. Alleen komt er dan niets uit. Is dat dan dat ze gewoon niet weten hoe ze het eruit moeten drukken of zit er niets in?

Hopelijk is het niet zo dat Lizzy nu heeft leren sproeien en dat ze het vaker gaat doen. Hopelijk was het een ongelukje.

Of scheiden en een herintroductie veel zullen helpen weet ik niet. Als deze onderliggende gevoelens er zijn worden die daardoor niet weggenomen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: ruzie, sproeien Lizzy

Bericht door Synemios »

Ja ze wisselt extreem qua stemming.
Gister bleef ze zelfs naar mij grommen.
Ik ga wel urine vandaag na laten kijken maar eerlijk gezegd denk ik niet dat daar iets uit komt,

Er staat een afspraak voor bloedonderzoek in november.
Maar misschien dat ik die naar voren ga halen.
De dierenarts zei laatst al dat hij denkt dat die schildklier erg schommelt.
Zijn natuurlijk allemaal hormonen, ik zou daar ook lijp van worden.

Ik weet eigenlijk niet zo goed of het sproeien geweest is, dat doen ze toch vooral maar op 1 plek?
Dit was echt een spoor door de woonkamer.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: ruzie, sproeien Lizzy

Bericht door Rik »

Sproeien ruikt wel veel sterker dan urine, begrijp ik (gelukkig is het hier nooit gedaan dus ik weet het niet). Het is een combinatie van urine en secretie uit de anaalklieren. Hopelijk is het dus gewoon een ongelukje geweest tijdens het jagen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: ruzie, sproeien Lizzy

Bericht door Dinky »

Wat enorm lastig dat ze zo enorm wisselt qua stemming :-(

weet niet wanneer in november de bloedtest gepland staat want het is natuurlijk ook alweer november over 1,5 week.

Grommen lijkt in ieder geval wel te duiden op ongemak en wanneer ze zo 'kattig' is op dit moment is het inderdaad voor iedereen misschien wel rustig om even een soort 'time out' te hebben om weer tot rust te komen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: ruzie, sproeien Lizzy

Bericht door Anne »

Het zou mooi zijn als het bloedonderzoek naar voren gehaald kan worden
Lijkt me geen pretje voor de arme Lizzy
Echt vervelend dat ze er zoveel last van heeft :-(
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: ruzie, sproeien Lizzy

Bericht door Synemios »

Urine was prima, er is wel ook een deel opgestuurd ivm de nieren, dan hoeft dat in november niet meer.
Bloedonderzoek naar voren halen kan wel maar dan is mijn vaste dierenarts er niet.
En die andere daar lukt het 9 van de 10 keer niet bij en dan levert het alleen nog maar extra stress op.
Dus besloten om de afspraak te laten staan.
Lizzy vind het prima apart te zitten zolang ik maar bij haar ben.
Ze lag ook echt te rollen terwijl ik haar aaide.
Na het eten ga ik lekker nog met haar spelen en daar tv kijken samen met haar.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: ruzie, sproeien Lizzy

Bericht door Synemios »

Ik heb ruim een half uur alleen met haar gespeeld maar ze is echt snel moe.
Veel liggen terwijl ik rustig met haar speel.
Ondanks dat merk ik wel dat ze het wel leuk vind.
Sowieso zie ik dat ze niet lekker beweegt en ik zag ook dat haar voorpootjes weer rood en schilferig zijn ( pododermatitis terug?)

Ik wil morgen kijken of het goed gaat als ze weer wat vaker bij de rest is.
Als dat toch niet goed gaat dan ga ik toch kijken of ze haar in ieder geval even willen checken.
En dan desnoods kijken of we s’avonds terecht kunnen bij mijn vaste dierenarts zodat hij meteen bloed kan prikken.
( de avonden zijn nu alleen voor enten etc, maar hij zei vorige keer al dat als het echt moet hij haar er desnoods tussen zet)
De andere dierenarts is ook ok hoor, maar bloedprikken bij Lizzy lukt bij haar helaas niet.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: ruzie, sproeien Lizzy

Bericht door Dinky »

Begrijpelijk dat je bij vaste da wil voor het bloedprikken. Hopelijk voelt ze zich snel beter waardoor ze niet zo geïrriteerd raakt door de rest
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: ruzie, sproeien Lizzy

Bericht door Synemios »

Ja ik hoop het ook.
Ik vind het ook lastig nu omdat ik wel bekend ben met katten die last hebben van de schildklier, maar die waren sowieso al een stuk ouder en dat verliep een stuk normaler dan nu bij Lizzy.
Maar dat snelle moe zijn zint me ook niet.

Ik wil eigenlijk ook dat haar bloeddruk weer even opgemeten wordt.
Ik heb ook nog zitten denken aan artrose
Gewoon maar alles weer eens goed na laten kijken.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: ruzie, sproeien Lizzy

Bericht door Anne »

Sterkte met alle zorgen
Ik hoop dat jullie vandaag nog terecht kunnen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: ruzie, sproeien Lizzy

Bericht door Synemios »

Ik heb ze gisteren even bij elkaar gelaten maar Lizzy kruipt in een hoek en begint heel hard te blazen en grommen naar zowel Tommy als Timmy zodra ze ze ziet.
Dus ik heb ze snel weer uit elkaar gehaald.
Naar Luna en Indy toe was ze lief en voelde ze zich ook veilig genoeg.
We hebben nu Luna, Lizzy en Indy in de woonkamer gelaten en Tommy en Timmy de rest van het huis gegeven.
En zo switchen we zodat ze wel allemaal genoeg aandacht krijgen, de geuren verspreid blijven door het huis van elkaar.
En ze overal gebruik van kunnen maken.

Lizzy gaat mee de slaapkamer in als we gaan slapen, de andere 4 hebben dan de rest van het huis.
Lizzy reageert niet grommend of blazend als ik iets met de geur van Tommy of Timmy in haar buurt leg.
Ze is wel echt bang voor ze zodra ze ze ziet.
Ik denk toch dat Tommy het zat was en uiteindelijk iets terug gedaan heeft en dat ze daar van geschrokken is.

Wat me wel opvalt is dat iedereen een stuk rustiger is sinds we Lizzy en Tommy en Timmy niet meer bij elkaar zetten.

Ik wil vanavond even kijken wat er gebeurd als ik Tommy en Lizzy een snoepje geef in dezelfde ruimte.
Maar daar moet Edwin dan ook bij zijn dan kan hij Tommy tegen houden indien nodig en ik Lizzy.
Of zou dat nu te snel zijn?

Ik vraag me af of dit goed gaat komen.
En anders hou ik ze desnoods gescheiden, ik heb nu niet de indruk dat ze er echt onder lijden.
Sterker nog volgens mij vind vooral Lizzy dit wel prettig zo, enige aan wie zij gehecht is zijn Luna en ik.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie