Kat meenemen of thuis laten?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Pommeke
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 okt 2020 20:56

Kat meenemen of thuis laten?

Bericht door Pommeke »

Ik zal even de situatie schetsen en dan zou ik graag jullie mening weten of jullie in dit geval de betreffende kat zouden mee verhuizen of niet.

Momenteel woon ik samen met mijn vriend en mijn moeder in dezelfde woning. Mijn moeder woont op het glvl en mijn vriend en ik op het 1ste en 2de verdiep.
In dit huis wonen ook enkele viervoetertjes.
Er wonen namelijk 5 poezen en 2 hondjes.
De poezen zijn van mij en mijn moeder en het gaat hier over 3 katers van 12j en 2 katinnen van 10j. Alle poezen zijn bij ons sinds kitten af aan. De poezen kunnen vrij in heel de woning lopen en hebben ook een afgesloten stadstuin.
Ik heb samen met mijn vriend 2 kleine hondjes. Zij wonen echt bij ons op het 1ste verdiep en gaan enkel naar beneden om een plasje ofzo te doen in de tuin.
Door de hondjes op het 1ste verdiep komen de poezen hier eigenlijk quasi niet. Alleen spooky wel omdat hij geregeld wat lekkers krijgt bij ons. Hij heeft ook geen schrik van de hondjes in tegenstelling tot de andere poezen.
Eén van mijn hondjes heeft geen enkel probleem met de poezen, het andere hondje wordt bij tijd en wijlen wel eens wat zenuwachtig van de poezen.

Nu het dilemma. Volgende maand verhuizen mijn vriend en ik naar onze nieuwe woning. Onze twee hondjes gaan uiteraard mee en ik twijfel om ook spooky mee te verhuizen..
Waarom wel? Spooky is meer een zonderling en zoekt niet echt het gezelschap van de andere poezen. Ik heb de indruk dat de andere poezen hem best wel eens stress bezorgen. Spooky is ook graag buiten en in de nieuwe woonst is een grote tuin met bosje achteraan, aan de overkant van de straat een kerkhof om rond te struinen..
Waarom niet? Waar hij nu is kent hij! Geen gevaar van op straat te komen.

Ik vind het een moeilijke, langs de ene kant denk ik dat hij de nieuwe woning wel eens erg fijn kan gaan vinden, langs de andere kant, hij is ook niet meer piepjong en dit is wat hij kent..

Wat is jullie mening?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat meenemen of thuis laten?

Bericht door Anne »

Ik vind het lastig om hier een mening over te hebben of advies want jij kent je eigen kat het beste
Kun je niet met je moeder overleggen mocht het niet lukken de poes weer terug te brengen naar haar?
Dan zou je het de eerste maand gewoon kunnen proberen en misschien gaat het wel goed
Wel de kat minstens 6 weken binnenhouden anders loopt hij misschien terug naar het oude adres
Succes met de verhuizing alvast
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Pommeke
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 okt 2020 20:56

Re: Kat meenemen of thuis laten?

Bericht door Pommeke »

Van mijn moeder zou hij sowieso mogen terug komen dat is geen enkel probleem. Maar ik vrees dat dat wel moeilijk gaat liggen met de andere poezen.. zullen ze hem dan nog wel aanvaarden? Het is nu niet dat ze allemaal een hele hechte band met elkaar hebben en al zeker spooky niet met de andere poezen. Ik vrees dat als ik hem meeneem dat ik hem niet meer ga kunnen terug brengen in de groep. Vandaar ook mijn dilemma en twijfel.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5146
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat meenemen of thuis laten?

Bericht door Synemios »

Heeft Spooky de mogelijkheid nu zich terug te trekken?
Je zegt dat je het idee hebt dat Spooky stress heeft van de andere katten, dus je weet het niet zeker?
Denk je dat Spooky nu ongelukkig is samen met de andere katten?

Ik denk niet dat nu de kat meenemen en dan weer terug brengen een goed idee is als ik je laatste bericht lees.
Ik neig er toch naar te adviseren Spooky te laten waar hij nu is.
Tenzij Spooky echt ongelukkig is met de situatie nu,
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat meenemen of thuis laten?

Bericht door nellebel »

ik zou hem eerder bij je moeder laten. als het daar echt niet gaat kun je nog altijd proberen hem bij jullie in huis te nemen. als je niet zou gaan verhuizen zou je de situatie ook laten zoals hij is. dus spooky met de andere katten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Pommeke
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 okt 2020 20:56

Re: Kat meenemen of thuis laten?

Bericht door Pommeke »

De reden waarom ik denk dat spooky stress kan hebben door de andere poezen is omdat mijn dierenarts in het verleden dingen opmerkte die stress gerelateerd zijn bij poezen. Maar ja, het is inderdaad wel zo dat ze allemaal hun plek wel hebben binnen de groep na al die jaren samen. Al zijn er soms wel strubbelingen maar ik denk dat dat maar logisch is met 5 poezen in huis. Ik kan ook niet zeggen dat hij zich niet goed voelt nu ofzo. De poezen hebben best wel mogelijkheid om een rustig plekje op te zoeken voor zichzelf. Het is een huis met glvl en 2 verdiepen en overal staan wel nestjes en krabpalen e.d. Wanneer wij met de hondjes verhuisd zijn zal er nog wat meer plek vrijkomen waar de poezen kunnen komen. Ik denk dat spooky de nieuwe woning met tuin in de toekomst wel erg fijn zou gaan vinden maar dat kan je hem nu inderdaad niet wijsmaken, zo denkt een poes niet he. Misschien is het inderdaad maar best dat hij bij mijn moeder en de andere poezen blijft. Dit kent hij en volgens mij is hij ook tevreden.
Pommeke
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 okt 2020 20:56

Re: Kat meenemen of thuis laten?

Bericht door Pommeke »

Nog even een aanvulling. De reden waarom ik spooky nu mee zou verhuizen maar wellicht in de toekomst niet meer is dat één van mijn hondjes het nogal moeilijk heeft met de poezen. Nu aanvaardt ze spooky min of meer maar ze is erg territoriaal waardoor ik denk dat het moeilijk gaat worden om een poes te introduceren in onze woning als we (en ons territoriaal monstertje) er al een tijdje wonen.
Plaats reactie