Rouwende poes, hoe lang kan dat duren?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 478
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Rouwende poes, hoe lang kan dat duren?

Bericht door puksji »

3 juni is Puk gestorven. Dat is nu dus zo'n 5,5 week geleden.
Zelf ben ik nog heel erg verdrietig en huil nog iedere dag om haar.
Maar niet alleen ik, maar ook mijn andere poes Peppie is hier verdrietig om.
Peppie was gekker op Puk dan andersom. Ze zocht Puk altijd op en ging dan bij haar liggen.
2 dagen nadat Puk was overleden stopte Peppie met eten. Met mirtazapine is ze weer gaan eten. Dit was op aanraden van de dierenarts. Ze eet gelukkig nog steeds goed, maar haar gedrag is heel anders. Ze slaapt veel meer en is niet meer zo druk als ze eerst was. Ze maakt echt een beetje een depri indruk. Wat ook opvallend is, is dat ze niet meer naar buiten wil.
Ze was altijd graag in de kattenren, maar ze komt niet meer buiten.

Een nieuw maatje voor haar zie ik eigenlijk zelf niet zo zitten, mijn man wel. Maar ik wil het verdriet niet meer wat je altijd uiteindelijk weer krijgt. Het afscheid van Puk is voor mij nog zwaarder dan dat het met Simba was. En dan staat het mij met Peppie ook nog te wachten.
En dan heb ik ook nog de reden dat ik Peppie dan misschien weer tekort ga doen. Peppie heeft 8 jaar lang heel nadrukkelijk op de tweede plaats gestaan bij mij. Dat kwam doordat Puk zo'n enorm zorgenkindje was. Ik was mij daar heel erg van bewust, maar ik dacht ook altijd, jouw tijd komt ook nog wel als Puk er niet meer is. (En dat geeft mij nu juist ook weer een schuldig rotgevoel naar Puk :-( )
Nu heeft Peppie mij helemaal voor zichzelf. En ik ben heel erg bezig om met haar een goede band te krijgen. Als er een nieuwe poes bij is moet zij mij weer delen. En stel dat dit een poes is die veel meer dan zij mijn aandacht wil hebben, dan staat ze weer op de tweede plaats. En het moet ook maar net klikken met een andere poes of kater.
Ik zeg nog niet helemaal nee tegen een andere poes, maar ik sta zeker niet te springen.

Hoe lang zou het kunnen duren voordat Peppie het in haar eentje (wel met hond) weer leuk vindt?

En dan zit ik nog met de vakanties. Het is nooit langer dan een week, maar ik vind het zo zielig als ze dan helemaal alleen in huis is.
Een pension?
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5149
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Rouwende poes, hoe lang kan dat duren?

Bericht door Synemios »

Ik heb ervaring met Oscar, die bleef alleen achter en werd ook letterlijk ziek van verdriet.
En ik dacht toen net als jij, ik wilde geen andere katten meer, want ze verliezen deed teveel pijn.
En ik was bang hem tekort te doen, ook ik had jaren veel zorg besteed aan Nero die van alles mankeerde en vond dat het nu tijd voor hem was.
Maar bij Oscar werd het niet beter ondanks dat wij hem veel aandacht gaven, hij werd alleen maar somberder en zieker.
Nu is 5,5 weken nog niet zo heel lang om een echte uitspraak daarover te doen.
Maar uiteindelijk is de komst van Luna en Lizzy het enige geweest wat Oscar echt hielp.
Daarna ging het veel beter met hem.

Ik zou jezelf en Peppie nog wat tijd geven.

Als je een pension niet ziet zitten, is een oppas thuis ( via een centrale of een bekende) misschien een optie.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 478
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Rouwende poes, hoe lang kan dat duren?

Bericht door puksji »

Ik ga het zeker nog wat tijd geven. Ik bemoei mij zoveel mogelijk met haar en ik merk ook daardoor positieve verandering bij haar, en dan denk ik ook dat ik het misschien beter niet kan doen. Alle liefde die ik nu heb krijgt zij en hoeft ze niet te delen. Ik hoop dat ik daardoor ook een betere band met haar krijg.

Iemand in mijn huis durf ik niet. Ik ben zo vreselijk bang dat ze ontsnapt. Wij zijn er op getraind om altijd goed op te letten en nooit een deur open te laten staan. Ik merk met bijv. visite dat andere mensen daar heel nonchalant mee zijn. Mijn moeder heeft hier vroeger ook 2 keer Simba laten ontsnappen. Gelukkig kreeg ze die met behulp van mijn zoon weer binnen. Zoiets hoor je dan later pas. Toen heb ik ook meteen besloten dat zij hier niet meer mocht oppassen.

Toch heb ik wel even gekeken op verhuisdieren.nl
Er staat een poes op die mij wel raakt. Zoiets zou ik dan ook wel doen als het op mijn pad komt, zo'n poes in huis nemen die eenzaam en alleen achterblijft in een huis :cry:
https://verhuisdieren.nl/plaatsprofiel/ ... -rotterdam
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5149
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Rouwende poes, hoe lang kan dat duren?

Bericht door Synemios »

Ja dat raakt mij ook.
Dat anderen minder oplettend zijn heb ik ook ervaren.
Ik hoop dat het steeds een beetje beter gaat en dat ze straks weer beter in haar vel zit.
Geldt uiteraard ook voor jou.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie