kat en hond

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
liljebo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 jul 2011 08:35

kat en hond

Bericht door liljebo »

Ik zal eerst de situatie uitleggen: We hebben een negenjarige buitenkat. (we woonden eerder 'op het land' waar ze muizen uit paarden en kippenstal weghield., nu in een piepklein dorp, 250 inwoners, temidden van bossen) In de winter was ze vrijwel steeds thuis en gaat ze alleen naar buiten om te plassen, in de zomer was ze bijna altijd op stap en kwam ze alleen eten. Toen we haar als kitten kregen, hadden we drie honden. Inmiddels zijn deze gestorven. (de jongste ruim een jaar geleden) De kat is verder geen held. De laatste weken dat we op het land woonden, durfde ze niet meer naar buiten vanwege een hooligan kat die daar rondzwierf en met drukke kinderen op bezoek maakt ze dat ze wegkomt. Gewoon rustig bezoek is wel ok.
Nu het probleem. We hebben een maand geleden een jonge hond geadopteerd (ze is nu 5,5 maanden) Een vrolijke blije gup. Uiteraard heb ik ervoor gezorgd (en dat doe ik nog steeds,) dat ze niet achter de kat kan rennen. (De neiging is er natuurlijk, want wat is nu leuker voor een jonge hond dan een mogelijk speelkameraadje dat weg rent) De hond heeft geen kwaad in de zin, is alleen nieuwsgierig, maar de kat is er bang voor en haat ons nu waarschijnlijk.
Ik heb de bijkeuken ingericht zodat de kat daar een rustige plek heeft als ze thuis is. Daar staat ook de bak en het eten. Maar ja.... ze wenst daar niet te blijven. Er is een kattenluik naar de keuken en ik zorg ervoor dat ik de hond aangelijnd heb als ze de keuken in wil komen, maar ze raakt evengoed in paniek als ze hem ziet en rent weer snel weg.
Ze komt alleen thuis om te eten. Soms wenst ze haar eten op de veranda. Niet ongewoon in de zomer, maar wel lastig, want ik wil de twee graag aan elkaar wennen en ik wil de hond trainen rustig te zijn in de buurt van de kat, wat erg lastig is als er nauwelijks trainingsmomenten ontstaan. Als de kat snachts thuis wil slapen (sporadisch) dan heeft ze overigens bijkeuken en keuken ter beschikking zonder dat de hond daar komt.
Nu zit ik te dubben. Ik heb een aantal keren de hond aangelijnd bij de kat gelaten in de bijkeuken om met haar het rustig gedrag te trainen. Ze doet het best aardig, al blijft de kat enorm boeiend. Maar ja... daarmee kom ik wel in de veilige plek van de kat, wat misschien niet zo handig is.
Ik moet er wel doorheen om de hond uit te laten, maar dat zou ik kunnen doen als de kat er niet is. Aan de andere kant wil ik ook graag dat ze eindelijk aan elkaar wennen en zolang de kat altijd weg is, blijft ze verschrikkelijk boeiend voor de hond, den ik.
Dus ik heb ook al overwogen om de kat een dag in huis te houden, zodat ze noodgedwongen met elkaar opgescheept zitten, maar wellicht werkt dat ook averechts. Geen idee eigenlijk
Andere optie is de kat zijn gang laten gaan en nergens toe dwingen of mee op te schepen en af te wachten. Bijvoorbeeld tot het weer kouder wordt en ze zelf meer binnen wil zijn.
Geen idee eigenlijk. Ik vind het zo rot voor mijn kat ( vooral op regenachtige dagen) en weet niet wat wijsheid is . Ik heb altijd katten en honden gehad, maar nooit een kat die zich gewoon chronisch uit de voeten maakt (al is haar afwezigheid in de zomer dus niet ongewoon. Maar kom graag met ervaringen en tips
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7660
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: kat en hond

Bericht door Rik »

liljebo schreef: 05 jul 2020 07:34 Dus ik heb ook al overwogen om de kat een dag in huis te houden, zodat ze noodgedwongen met elkaar opgescheept zitten, maar wellicht werkt dat ook averechts. Geen idee eigenlijk
Dat gaat denk ik niet werken. Je moet eerder denken aan een proces en goede introductie van maanden. En daarbij zul je ook heel erg het enthousiasme van de pub in moeten tomen.
Andere optie is de kat zijn gang laten gaan en nergens toe dwingen of mee op te schepen en af te wachten. Bijvoorbeeld tot het weer kouder wordt en ze zelf meer binnen wil zijn.
Ook grote kans dat ze haar heil ergens anders gaat zoeken. Ze beschouwd jullie huis nu ook niet echt als "thuis".
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: kat en hond

Bericht door Anne »

Zolang jouw kat niet leert en ervaart dat de hond geen bedreiging vormt voor haar blijf je met dit probleem zitten
Ik zou ze dus noodgedwongen wel in huis laten net zolang ze "veilige"ervaringen opbouwt
Maar dan moet je er echt zeker van zijn dat de hond haar niet opjaagt en dingen doet die haar angst aanjagen
Anders gaat het niet lukken
En wat Rik ook zegt, straks zoekt ze haar heil ergens anders
Kijk eens naar Cesar Millan, die heeft vele honden geleerd andere dieren te dulden ( tot aan konijnen, kippen e.d. toe)
ook wel bekend als de dogwhisper op national geographic
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
liljebo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 jul 2011 08:35

Re: kat en hond

Bericht door liljebo »

Beetje verschil van mening dus, over het al dan niet verplicht bij elkaar laten. Dat is dus ook mijn dilemma. Wel of niet. Dat de pup zich rustig moet gedragen bij de kat, is uiteraard waar ik aan werk en ze is per definitie aan de lijn als ze in de buurt van de kat is, zodat ze ook niet op onverwacht moment toch opeens ernaartoe rent. Daar ben ik erg secuur in. Maar zoals gezegd... het trainen gaat nauwelijks als de kat zich niet laat zien.
Ik heb zelf altijd katten en honden gehad, maar kijk zeer zeker ook naar tips van trainers. Ik heb mij zo'n beetje stuk gelezen en gekeken van te voren, ondanks het feit dat de combi niet nieuw is . Maar het lastige met een kat die gewoon weg blijft.... dat is ook nieuw voor mij. Cesar Millan ben ik niet meteen de allergrootste fan van (ken hem goed, heb hem lang gevolgd), maar iedere trainer heeft sterke punten dus ik zal zeker ook eens naar zijn aanpak kijken.

Aan de andere kant.... ik heb dus al heel veel daarover gelezen en gekeken maar zoals gezegd... train het maar eens zonder kat in de buurt. Dat werkt dus niet. Om het te kunnen trainen, moeten ze wel bij elkaar zijn. Mijn dilemma dus, zoals ik al zei
En de angst dat met gedwongen bij elkaar komen de kat, als ze eenmaal weer buiten komt, zich helemaal niet meer laat zien. Lastig.

Of de kat haar heil elders zoekt... op zich denk ik dat het meevalt. Vergeet niet dat ze elke zomer alleen thuis komt om te eten en precies dat doet ze nu ook. Alleen denk ik dat de aanwezigheid van de hond extra meespeelt. Maar goed... vorige zomer en alle zomers ervoor kwam ze ook nauwelijks binnen. Al is ze nu natuurlijk zwaar gepikeerd dat we een monster in huis hebben genomen.
Het stomme is dat ze drie honden was gewend. Ze is ermee opgegroeid. Hond op zich is dus niets nieuws. Maar blijkbaar is dit wat anders.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7660
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: kat en hond

Bericht door Rik »

liljebo schreef: 05 jul 2020 16:00 Beetje verschil van mening dus, over het al dan niet verplicht bij elkaar laten.
Hoezo verschil van mening. Anne zegt echt niet dat je ze gedwongen bij elkaar moet zetten. Maar dat je dus een introductie moet doen zodat, als ze bij elkaar zijn, dit positief is. Gewoon bot bij elkaar zetten draait op dit moment uit op een drama.

Maar inderdaad, zolang ze niet thuis is, kun je geen introductie doen. En 5 minuutjes per dag werkt niet.
Of de kat haar heil elders zoekt... op zich denk ik dat het meevalt. Vergeet niet dat ze elke zomer alleen thuis komt om te eten en precies dat doet ze nu ook.
Tot het moment dat ze dus ergens anders haar eten kan krijgen. Dan zie je haar niet meer terug.
Het stomme is dat ze drie honden was gewend. Ze is ermee opgegroeid. Hond op zich is dus niets nieuws. Maar blijkbaar is dit wat anders.
Dat geeft wel hoop dat ze er nog aan kan wennen. Maar alleen met een behoorlijke introductie en daar kan alleen als ze er is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kittentjes

Re: kat en hond

Bericht door kittentjes »

Ik zou zelf ook zeggen, probeer meer momenten dmv rustige introductie te creeeren zodat ze wel de tijd krijgen aan elkaar te wennen. De kat moet wel goede plekjes hebben waar hij kan vluchten maar de hond bv wel kan zien of ruiken. Ik zou het dus meerdere keren per dag bv een aantal uurtjes proberen in de woonkamer.
Misschien kan je hond in de bench als je kat losloopt als begin situatie?

Verstuurd vanaf mijn octopus met Tapatalk

liljebo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 jul 2011 08:35

Re: kat en hond

Bericht door liljebo »

Rik schreef: 05 jul 2020 16:10 Hoezo verschil van mening. Anne zegt echt niet dat je ze gedwongen bij elkaar moet zetten. Maar dat je dus een introductie moet doen zodat, als ze bij elkaar zijn, dit positief is. Gewoon bot bij elkaar zetten draait op dit moment uit op een drama.

Maar inderdaad, zolang ze niet thuis is, kun je geen introductie doen. En 5 minuutjes per dag werkt niet.


Tot het moment dat ze dus ergens anders haar eten kan krijgen. Dan zie je haar niet meer terug.


Dat geeft wel hoop dat ze er nog aan kan wennen. Maar alleen met een behoorlijke introductie en daar kan alleen als ze er is.

Oke,,, ik begreep het wellicht verkeerd. Bot bij elkaar zetten doe ik natuurlijk sowieso niet . Ik denk dat je dat ook wel uit mijn OP kunt opmaken. Ik ben juist zeer zorgvuldig met het ervoor zorgen dat de hond in geen geval de kat kan opjagen of op welke manier opdringerig kan zijn. Is kat binnen, dan is de hond aan de lijn bij mij.

Het dilemma wat ik meer heb is dat ik, wil ik meer dan max een paar min per dag trainen, de kat verplicht binnen moet blijven en dus verplicht in de buurt van de hond moet zijn. Dat vindt ze beslist niet oke, ook al zorg ik er absoluut voor dat de hond haar niet kan belagen. Maar zolang de kat zich nauwelijks laat zien, blijft ze natuurlijk des te interessanter voor de hond. Ik ben er tamelijk van overtuigd dat de hond de grote interesse zal verliezen als de kat steeds in huis is. Maar dat betekent dus de kat dwingen thuis te blijven en ik weet niet zeker of ze daar zo gepikeerd over gaat raken dat ze daarna helemaal weg blijft. (ze mag normaal gesproken komen en gaan als ze wil en is dus zomers alleen thuis om te eten) Vandaar dus ook mijn twijfel of dat inderdaad de beste aanpak is.

Klopt dat katten net zo gemakkelijk van huis kunnen wisselen als wij van schoenen als hen iets niet aan staat. Op zich zit het hem niet in het feit dat ze in de zomer alleen thuis komt om te eten, want dat doet ze al zolang ze leeft. Maar de hond kan uiteraard wel een reden zijn,. Al is dit natuurlijk wel een piepklein dorpje waar iedereen elkaar kent en weet welke dieren van wie zijn.
liljebo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 jul 2011 08:35

Re: kat en hond

Bericht door liljebo »

kittentjes schreef: 05 jul 2020 18:09 Ik zou zelf ook zeggen, probeer meer momenten dmv rustige introductie te creeeren zodat ze wel de tijd krijgen aan elkaar te wennen. De kat moet wel goede plekjes hebben waar hij kan vluchten maar de hond bv wel kan zien of ruiken. Ik zou het dus meerdere keren per dag bv een aantal uurtjes proberen in de woonkamer.
Misschien kan je hond in de bench als je kat losloopt als begin situatie?

Verstuurd vanaf mijn octopus met Tapatalk
Dat van die introductie begrijp ik, maar het probleem is dus dat het hier om een buitenkat gaat, die alleen thuis komt om te eten en nu al helemaal niet in huis aanwezig wenst te zijn. En dat is eigenlijk mijn dilemma. Kat dwingen om thuis te zijn opdat ik met haar en hond kan trainen (waarschijnlijk zeer ter ergernis van de kat) of wachten tot de kat zelf ervoor kiest meer thuis te zijn als het weer kouder wordt. En al dan niet de hond mee nemen naar het washok waar de kat eet om te kunnen trainen op de spaarzame momenten dat ze thuis is, maar waarbij ik dan dus wel haar 'veilige ' gebied betreed. Zij het uiteraard met de hond aan de lijn en ik ervoor zorg dat de hond zich beslist niet kan opdringen (en de kat altijd weg kan).
Het probleem is dus niet het trainen op zich (of introduceren) maar het feit dat de kat zich nauwelijks in huis laat zien waardoor de introductie lastig is.

Bench heb ik overigens niet. Hier in Zweden is het opsluiten van je hond in een bench verboden. :) Maar ik heb dus een riem. Hond zit dus altijd vast als de kat in huis is. (die spaarzame momentjes dus). Maar de kat gaat dan echt niet door het huis lopen. Die staat dan alleen te mauwen bij de deur.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: kat en hond

Bericht door Anne »

liljebo schreef: 05 jul 2020 16:00. Dat de pup zich rustig moet gedragen bij de kat, is uiteraard waar ik aan werk en ze is per definitie aan de lijn als ze in de buurt van de kat is, zodat ze ook niet op onverwacht moment toch opeens ernaartoe rent. Daar ben ik erg secuur in.

Zorg ervoor dat de hond niet opgewonden raakt. Dit kun je doen door hem eerst uit te putten. Lekker een lange wandeling maken of een half uur fietsen zodat je hond bek af thuis komt en geen energie meer heeft voor je kat
Mensen zien opwinding bij de hond vaak aan voor enthousiasme en als je dat niet in toomt, dus het gelijk corrigeert blijft je kat de hond als gevaarlijk zien, want je kat ziet daarmee ook dat je de hond niet onder controle hebt




Aan de andere kant.... ik heb dus al heel veel daarover gelezen en gekeken maar zoals gezegd... train het maar eens zonder kat in de buurt. Dat werkt dus niet. Om het te kunnen trainen, moeten ze wel bij elkaar zijn.

je kan ook tot in de winter wachten en in de tussentijd je pup corrigeren bij teveel opwinding als hij de kat ziet
en dan bedoel ik op zijn Cesars,werkt hier altijd als een trein


. Al is ze nu natuurlijk zwaar gepikeerd dat we een monster in huis hebben genomen.
Het stomme is dat ze drie honden was gewend. Ze is ermee opgegroeid. Hond op zich is dus niets nieuws. Maar blijkbaar is dit wat anders.

Als je het bij voorbaat al spannend vindt en voor de kat gaat denken maak je het zo groot voor de hond
Jouw hond voelt je nerveusheid. Blijf rustig, kalm en zelfbewust en zie allemaal wel hoe het loopt
Maar niet voor je kat of hond gaan denken als je begrijpt wat ik bedoel
En daarnaast, zorg ervoor dat je hond elke dag zijn energie kwijt kan, anders heb je kans dat hij zijn energie op je kat gaat richten
Put je hond elke dag lekker uit, in combinatie met Ceasars way, voorkomt een hoop gedragsproblemen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
liljebo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 jul 2011 08:35

Re: kat en hond

Bericht door liljebo »

Anne, wat de training van de hond betreft, heb ik daar, volgens mij aardig zicht op. En uiteraard zorg ik voor voldoende beweging. Gemiddeld lopen we dagelijks rond de 8 km, soms meer, soms iets minder, spelen we dagelijks en werk ik ook aan oefeningetjes als zelfcontrole. Ik werk niet op Ceasars manier, maar met positive reinforcement, om het maar eens op zijn engels te zeggen , omdat dat voor mij de fijnste manier van werken is. (ik heb al een leven lang honden en heb op veel verschillende manieren getraind om'mijn' ding te vinden, ook op ceasars manier... en ben nu bijna 60 :p )Maar in feite speelt de voorkeur voor trainingswijze geen rol. De basis: het aanleren van zelfcontrole, luisteren, zorgen voor uitdaging en beweging etc is in iedere vorm van training centraal.
Maar daarin zit ook niet mijn punt. De hond doet het al heel aardig. Maar de kat ziet het nog niet zitten.

Maar je punt om te wachten is inderdaad wat ook door mijn hoofd speelt. Het meer tijd geven. Alles op de voorwaarden van de kat, als de kat ervoor klaar is. Denk dat ik daar ook maar eens mee ga beginnen. De kat haar veilige plek veilig houden en wachten tot ze zelf uit haar schulp komt/ weer meer thuis komt . Uiteraard ondertussen de hond trainen op zelfcontrole, maar daar werk ik sowieso veel aan. Ook als we vreemde katten tegen komen en bv met blijf oefeningen terwijl ik snoepjes rondstrooi etc. Luisteren is immers de basis wat de hond betreft. De kat heeft waarschijnlijk gewoon meer tijd nodig. (hoop ik) En ik wil in ieder geval 'haar' ruimte behandelen met feliway zodat ze wat meer ontstresst. Want op dit moment is juist haar stress en probleem,.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: kat en hond

Bericht door Anne »

Wat hier ontspannend werkt is valeriaan, een paar druppels op een knuffel zorgt voor ontspanning, misschien kan dat ook werken voor je kat
Je kunt valeriaan druppels goedkoop kopen bij oa de kruidvat
Succes met de training, waar jij het over hebt zegt me niet veel, ik ken het niet ;-)
Maar altijd goed als je iets vindt wat bij je past
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
liljebo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 jul 2011 08:35

Re: kat en hond

Bericht door liljebo »

Anne schreef: 06 jul 2020 16:32 Wat hier ontspannend werkt is valeriaan, een paar druppels op een knuffel zorgt voor ontspanning, misschien kan dat ook werken voor je kat
Je kunt valeriaan druppels goedkoop kopen bij oa de kruidvat
Succes met de training, waar jij het over hebt zegt me niet veel, ik ken het niet ;-)
Maar altijd goed als je iets vindt wat bij je past
Valeriaan is inderdaad goed middel, maar ik woon in zweden. Geen idee waar je het hier kunt kopen. Zou eens kunnen kijken. Voor nu heb ik in ieder geval feliway gehaald . Dat zou ook moeten ontstressen.
Wat de training betreft, denk ik dat het inderdaad zo is dat het gewoon bij je moet passen. Dan werkt het meestal ook het beste. Ik heb bij meerdere clubs getraind en ieder heeft zijn eigen methode en dat is ook prima. Je leert overal van.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: kat en hond

Bericht door Anne »

Oh ja ik denk ook niet dat er kruidvats in Zweden te vinden zijn, misschien een andere drogisterij?
Het nadeel van Feliway is dat het duur is en je van te voren geen garantie hebt dat het werkt
Ik hoop dat het werkt of dat je iets anders kan vinden wat ontspant
Succes in ieder geval :grin: ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
liljebo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 jul 2011 08:35

Re: kat en hond

Bericht door liljebo »

Wellicht in een gezondheidswinkel. Ik kan eens kijken. Nu heb ik wel al feliway (vond het niet zo duur?) en vannacht heeft de kat binnen geslapen. Uiteraard daar waar de hond er niet bij kan. Ze kwam daarna terug voor haar nat voer, wat ze smorgens altijd krijgt, maar waar ze lang niet meer voor opdook. Dus misschien zit er toch iets verbetering in. Wellicht moet ik meer geduld hebben :p
Plaats reactie