Overal achterna lopen

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frodo-en-Gimli
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 okt 2019 22:58

Overal achterna lopen

Bericht door Frodo-en-Gimli »

Hallo iedereen

Wij hebben sinds november twee noorse boskatten, in augustus worden ze 1 jaar.

Het was allemaal even wennen in het begin (hier heb ik ook al eens over geschreven) maar nu zijn we toch echt gewend aan ze en we zijn erg gek op ze.

Er zijn alleen wel een paar dingen waar ik vragen over heb, en situaties die misschien voor anderen herkenbaar zijn.

Het eerste punt is dat ze ons, eigenlijk voornamelijk mij, overal achterna lopen. Constant. We wonen in een split level woning met drie trappen en alles is open. We hebben geen deuren naar boven die dicht kunnen bedoel ik. De deuren van de slaapkamers en andere kamers zijn wel dicht. Maar ik kan nooit ff snel naar boven om bijvoorbeeld de was te pakken ofzo, zonder dat 1 van de twee, of allebei me achterna lopen. Het lukt me niet om ze tegen te houden, en vervolgens zitten ze dan weer in bijvoorbeeld de badkamer, en daar komen ze dan niet weer vanzelf uit. Dus moet ik ze er altijd uit lokken. Of als ik naar de gang ga (we hebben wel een hal met deur gelukkig) om een pakketje aan te nemen, en ik kom weer binnen, dan glippen ze altijd de gang in. Dit doen ze sinds ze er zijn en ik had gehoopt dat het minder zou worden, maar dat is dus niet zo. Ik kan dus bijvoorbeeld ook lastig naar de badkamer en slaapkamer ‘s avonds om te gaan slapen. Ze lopen me achterna en willen dan mee de badkamer in. Soms lukt het ze, soms helpt mijn man me om ze eruit te krijgen. Af en toe is mijn man ‘s nachts aan het werk en 1 keer duurde het drie kwartier voor ik mijn slaapkamer in kon. (Moest ze steeds naar beneden brengen/lokken) Het is soms echt heel erg vervelend, ik heb het gevoel alsof ik niet vrij in mijn huis kan bewegen omdat ze me constant achtervolgen en ik ze steeds de kamers uit moet krijgen. Of in de ochtend als ik mijn dochter naar school breng, als ik haast heb, als ze steeds mee de hal in glippen, pffff. Ik wil natuurlijk niet dat ze naar buiten ontsnappen (het zijn binnenkatten).

Gevolg hiervan is ook dat we al ruim een half jaar niet in onze achtertuin zijn geweest. Ze willen dan gewoon meeglippen via de tuindeur... En nu het zo warm is is het veel lekkerder om daar te zitten dan in mijn voortuin (waar ik wel gewoon kan komen vanwege de gang als sluis) Uiteindelijk is het wel de bedoeling om misschien een kattenren te plaatsen, dan is het achtertuin probleem verholpen, maar dat gaat dit jaar niet meer lukken. Mijn zusje heeft ook vier katten en die doen dat echt nooit. Die kan gewoon haar deur open laten staan en dan blijven ze evengoed binnen.

Is er iemand die dit herkent? Wordt het vanzelf minder misschien?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Overal achterna lopen

Bericht door Synemios »

Die van mij doen dat ook.
In ieder geval 4 van de 5, waarvan 1 echt ook tot de wc aan toe.
Ze willen zijn waar ik ben, maar ze mogen hier overal komen dus meestal is het geen probleem.
Ik lok ze weg met snoepjes als het echt een probleem is, maar anders laat ik ze hun gang gaan.
Bij mijn man doen ze dat niet trouwens.
Afleiden helpt soms wel, dus zorgen dat er een electrisch speeltje aan staat ofzo als ik alleen ben of mijn man speelt met ze.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Frodo-en-Gimli
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 okt 2019 22:58

Re: Overal achterna lopen

Bericht door Frodo-en-Gimli »

Synemios, bij mijn man doen ze dat ook niet. In het begin hielp het hier ook nog wel eens om hun elektronische vlinderspeeltje aan te zetten, maar dat boeit ze nu niet meer.

Ik wacht soms echt tot ze slapen en dan ga ik het huis door voor de was ofzo. Soms merken ze niks en slapen ze door en soms staan ze toch weer voor de deur te miauwen


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Overal achterna lopen

Bericht door Synemios »

Ja dat laatste ken ik en dan zit je maar te wachten zo van oh ga nou ff slapen ofzo want ik wil ook even mijn ding doen :lol:
Ik had mijn computer in een klein kamertje staan maar elke keer zat ik daar met 5 katten en die kamer is echt heel klein.
En dan zat mijn man alleen in de grote woonkamer :grin:
Inmiddels heb ik de computer maar in de woonkamer gezet met een scherm op een standaard die weg gereden kan worden en die kamer aan de katten gegeven, maar omdat ik er nu dus nooit kom komen zij er ook zelden ;-)
Misschien dat anderen nog wel goede ideeen hebben.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Overal achterna lopen

Bericht door Rik »

Krijgen ze eten in maaltijden? Of hebben ze altijd eten staan. Als je overgeschakeld op maaltijden dan heb je waarschijnlijk meer mogelijkheden om ze te lokken. Of uit de plaats waar je ze niet wil hebben, of dat je man ze roept met een clicker. (Ja, katten kunnen ook de clicker leren) Je kunt dan ook brokjes weggooien zodat ze er achteraan gaan. Hier zijn ze dol op het gooien van gewone brokjes (normaal krijgen ze kvv maar ze zijn gewoon altijd wel gefocused op eten).

Waarom je moet stoppen met free feeding van je kat

You're Feeding Your Cat All Wrong!
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Overal achterna lopen

Bericht door Anne »

Ik doe het net als Rik, ze krijgen hier vier maaltijden per dag, dat moet ook wel want ik heb verschillende dieeten en kan geen eten laten staan
Ik heb wel een speciaal bakje met hypoallergene knabbels en als ik daarmee schud komen ze allemaal
Doe je lekkere knabbels voor ze in een trommeltje en schud daarmee telkens voordat je ze iets lekkers geeft
Dat hoeven geen snoepjes te zijn, dat kunnen ook knabbels van een gezond merk zijn
Dan komen ze vanzelf wel op het geluid af
vervelen je katten zich niet?
Ik zou als het even kan ze een mogelijkheid geven om ze naar buiten te laten. In een ren, afgesloten tuin of aan een tuigje
Want hier doen ze dat nooit en wij hebben de tuin afgezet
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Overal achterna lopen

Bericht door nellebel »

Hier is met name Gijs zwaan kleef aan. Heb het maar geaccepteerd. Vind het ook wel gezellig en neem het andere op de koop toe. Ze mogen hier ook overal komen, dat scheelt. Soms effe niet op de slaapkamer anders slapen ze de hele dag. Als je katten ergens zijn wat je niet wilt, negeren, dan gaan ze vanzelf weer, en kun je dan de deur dicht doen. Het lijkt vaak alsof ze merken wat je niet wilt en dan blijven ze juist zitten. Gewoon weggelopen van die badkamer, ze komen vanzelf weer achter je aan een dan kun je de deur weer dicht doen

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Frodo-en-Gimli
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 okt 2019 22:58

Overal achterna lopen

Bericht door Frodo-en-Gimli »

Anne, ik vroeg me ook al af of ze zich misschien vervelen.
Ik speel wel regelmatig met ze, dat is dan 1 of 2 keer per dag echt intensief spelen, een half uur. En meerdere keren per dag wat minder intensief en lang. Bijvoorbeeld 5 minuten per keer balletje gooien of zo. Verder knuffelen we heel veel, en een van de twee zit soms echt wel anderhalf uur op schoot. We hebben heel veel grote ramen dus ze kunnen lekker naar buiten kijken, wat ze ook vaak doen. Of als ik aan het schilderen ben komen ze er ook wel regelmatig bij zitten en kijken dan uitgebreid wat ik aan het doen ben. Ze kunnen vier verdiepingen op en het huis is best groot. Ze mogen alleen niet op de slaapkamers komen, en op de rommelkamer (dan vind ik ze niet zo snel terug ) Ze kunnen hier heel fijn rondrennen.

Maar misschien vervelen ze zich wel en is dat allemaal nog niet genoeg. Ik wil ook echt wel een kattenren, maar dat gaat financieel gewoon nog niet lukken dit jaar. Tuigje weet ik niet, ik heb regelmatig gelezen dat ze zich eruit weten te wringen. Iemand nog een tip voor een betrouwbaar merk?

Lokken met voedsel / snoepjes / rammelende snoepkokertjes doe ik ook al. Dat werkt soms wel en soms niet. Dat achterna lopen is niet het einde van de wereld hoor, maar soms is het wel eens vervelend

Oh ja, qua voeren; ze hebben hier standaard een laagje brokvoer, niet te veel, ‘s avonds krijgen ze natvoer en er zit een ander merk brokjes in hun voerpuzzel (niet veel) Dat andere merk brok voer gooi ik soms ook een handje van door de huiskamer. Zijn ze even afgeleid en kunnen ze zoeken.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Frodo-en-Gimli op 27 jun 2020 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Frodo-en-Gimli
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 okt 2019 22:58

Re: Overal achterna lopen

Bericht door Frodo-en-Gimli »

Nellebel, weglopen van bijvoorbeeld de badkamer doe ik ook wel, maar toch vinden ze het super interessant om daar te blijven dan. Kom ik weer ff kijken ligt er overal gescheurd wc papier . Misschien ben ik wel niet te volgen voor ze, de ene keer laat ik het maar toe en de andere keer wil ik ze echt niet in de badkamer hebben. Dat zal ook wel verwarrend zijn.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Overal achterna lopen

Bericht door Anne »

Frodo-en-Gimli schreef: 27 jun 2020 11:08 Anne, ik vroeg me ook al af of ze zich misschien vervelen.
Ik speel wel regelmatig met ze, dat is dan 1 of 2 keer per dag echt intensief spelen, een half uur. En meerdere keren per dag wat minder intensief en lang. Bijvoorbeeld 5 minuten per keer balletje gooien of zo. Verder knuffelen we heel veel, en een van de twee zit soms echt wel anderhalf uur op schoot. We hebben heel veel grote ramen dus ze kunnen lekker naar buiten kijken, wat ze ook vaak doen. Of als ik aan het schilderen ben komen ze er ook wel regelmatig bij zitten en kijken dan uitgebreid wat ik aan het doen ben. Ze kunnen vier verdiepingen op en het huis is best groot. Ze mogen alleen niet op de slaapkamers komen, en op de rommelkamer (dan vind ik ze niet zo snel terug Afbeelding) Ze kunnen hier heel fijn rondrennen.

Maar misschien vervelen ze zich wel en is dat allemaal nog niet genoeg. Ik wil ook echt wel een kattenren, maar dat gaat financieel gewoon nog niet lukken dit jaar. Tuigje weet ik niet, ik heb regelmatig gelezen dat ze zich eruit weten te wringen. Iemand nog een tip voor een betrouwbaar merk?

Lokken met voedsel / snoepjes / rammelende snoepkokertjes doe ik ook al. Dat werkt soms wel en soms niet. Dat achterna lopen is niet het einde van de wereld hoor, maar soms is het wel eens vervelend Afbeelding

Oh ja, qua voeren; ze hebben hier standaard een laagje brokvoer, niet te veel, ‘s avonds krijgen ze natvoer en er zit een ander merk brokjes in hun voerpuzzel (niet veel) Dat andere merk brok voer gooi ik soms ook een handje van door de huiskamer. Zijn ze even afgeleid en kunnen ze zoeken.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Zo te zien speel je genoeg met ze dus misschien heeft het niks met verveling te maken
ik dacht er aan omdat Pito hier hetzelfde gedrag liet zien zoal jij beschreef. me overal achter na lopen,. zelfs mee helpen soppen e.d. ;-)
Totdat meneer de tuin ontdekte en nu zien we hem amper nog :-P
Tuigje kun je binnen oefenen, gewoon omdoen en dan langzaam laten wennen totdat ze niet beter weten
Dus niet gelijk naar buiten ermee maar gewoon omdoen en omlaten zitten
In het begin zal het onwennig aanvoelen ze, probeer ze af te leiden om daarna te gaan spelen met ze, net zolang ze gewend zijn en oefenen met riem kan ook binnenshuis
Gebruik je ook valeriaandruppels? Dat kan ontspannend werken
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Frodo-en-Gimli
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 okt 2019 22:58

Re: Overal achterna lopen

Bericht door Frodo-en-Gimli »

Anne, ik gebruik geen valeriaandruppels maar heb wel speeltjes voor ze met valeriaan erin (en dat stinkt vreselijk) maar daar kijken ze nauwelijks naar om. Ze lijken ook niet gevoelig voor catnip, gekkies.
Als ik een tuigje zou aanschaffen zou ik dat ook eerst binnen oefenen hoor, geen haar op mijn hoofd die meteen met ze ermee naar buiten zou gaan .
Frodo loopt me wat vaker achterna en die is veel speelser dan zijn broer Gimli. Gimli is meer een ontdekker en observeerder, kan zo een uur naar me kijken als ik kook of schilder, spelen vind ie maar zo zo. Frodo is meer van de actie.
Mijn man denkt dat ze me veel achterna lopen juist omdat ik ze veel aandacht geeft. Lig vaak bij ze op de grond, praat vaak tegen ze (misschien miauwen ze daarom ook wel veel naar me) en knuffel heel veel met ze. Ze komen ook echt specifiek bij mij knuffels halen en ik krijg veel meer kopjes van ze dan mijn man of dochter. Die zijn ook gek op ze, maar besteden iets minder aandacht aan ze. Man en dochter worden ook niet zo gestalkt door ze.

Maar dat er een buitenplekkie moet komen dat staat voor mij wel vast, dat gun ik ze heel erg, en bovendien kunnen wij dan ook weer onze achtertuin in


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Plaats reactie